WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Οι δίαιτες που ψάξαμε περισσότερο στο διαδίκτυο το 2020


Τζουλιάννα Καρνέζη

24 Δεκεμβρίου 2020

Οι δίαιτες που ψάξαμε περισσότερο στο διαδίκτυο το 2020

Τα τελευταία χρόνια η βιομηχανία του αδυνατίσματος αναπτύσσεται όλο και περισσότερο.  Αρκεί να γράψουμε τη λέξη diet σε μια μηχανή αναζήτησης του internet και θα βρεθούμε μπροστά από εκατομμύρια αποτελέσματα. 

Αν και μαγική φόρμουλα που θα μας απαλλάξει από τα περιττά κιλά δεν υπάρχει, ωστόσο παρακάτω θα δούμε μερικές από τις πιο γνωστές δίαιτες που έψαξαν οι περισσότεροι στο διαδίκτυο το 2020.

Δίαιτα με βάση την ομάδα αίματος

Η δίαιτα της ομάδας αίματος έγινε δημοφιλής με την κυκλοφορία του βιβλίου του Αμερικανού Φυσιοπαθολόγου Peter D’ Adamo. Ο Adamo υποστηρίζει ότι αν ακολουθούμε μια διατροφή που αντιστοιχεί στην ομάδα αίματος μας, τότε βοηθάμε το σώμα μας να απαλλαχτεί από τις τοξίνες, χάνουμε κιλά και ρυθμίζουμε τον μεταβολισμό μας.

Η θεωρία αυτή βασίζεται στις λεκτίνες, κάποιες ουσίες που έχουν μια ειδική δράση όταν έρθουν σε επαφή με μια συγκεκριμένη ομάδα αίματος. Σύμφωνα πάντα με το D’ Adamo, αν φάμε μια τροφή που έχει λεκτίνες οι οποίες δεν συμβαδίζουν με την δική μας ομάδα αίματος, επιβραδύνεται ο μεταβολισμός και δεν χάνουμε κιλά.

Για παράδειγμα ο D’ Adamo υποστηρίζει ότι όσοι ανήκουν στην ομάδα αίματος 0 πρέπει να ακολουθούνε μια διατροφή με βάση το κρέας και να αποφεύγουν τα όσπρια, τα γαλακτοκομικά και τα δημητριακά. Υπάρχουν ακόμα και θεωρίες σχετικά με τους τύπους μπαχαρικών που μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει.

Οι τροφές που είναι μη συμβατές με την ομάδα αίματός μας δημιουργούν, σύμφωνα πάντα με τον εμπνευστή της δίαιτας, προβλήματα στην πέψη, στην παραγωγή της ινσουλίνης και γενικότερα στη διατήρηση της ισορροπίας των ορμονών μας επιβραδύνοντας ταυτόχρονα το μεταβολισμό μας.

Τι πραγματικά συμβαίνει; Ακολουθώντας το συγκεκριμένο πρόγραμμα διατροφής, είναι πολύ πιθανό να χάσετε βάρος, δεδομένου ότι είναι αρκετά περιοριστικό. Όμως, αν αποφεύγετε μια κατηγορία τροφίμων, όπως τα δημητριακά, τότε δεν είναι καλή ιδέα, κυρίως όσο αφορά την υγεία σας. Και αυτό γιατί μπορεί μακροπρόθεσμα να εμφανίσετε ελλείψεις θρεπτικών συστατικών, όπως σίδηρος, ασβέστιο και άλλων που είναι απαραίτητα για την υγεία.

Επίσης, οι στερητικές δίαιτες αυξάνουν τις πιθανότητες εμφάνισης κατάθλιψης, μελαγχολίας και άγχους. Και ενώ το βάρος σας μπορεί να μειωθεί, το σίγουρο είναι ότι δεν μπορείτε να ακολουθήσετε τη συγκεκριμένη δίαιτα για πολύ καιρό, με αποτέλεσμα να ξαναπάρετε τα χαμένα κιλά με το που τη σταματήσετε.

Παλαιολιθική Δίαιτα – Paleo Diet ή τη Δίαιτα των Σπηλαίων

Πρόκειται για μια δίαιτα που προτείνει να τρώμε όλα όσα έτρωγαν και οι άνθρωποι των σπηλαίων. Η θεωρία της βασίζεται ότι η διατροφή που ακολουθούσαν οι άνθρωποι των σπηλαίων ήταν πιο υγιεινή και διατηρούσε το χαμηλό βάρος. Το περιεχόμενο της βασίζεται στην κρεατοφαγία, αφού αυτή ήταν η διατροφή που ακολουθούσαν οι πρωτόγονοι κυνηγοί. 

Επιτρέπεται η κατανάλωση κόκκινου κρέατος, πουλερικών, ψαριών, αυγών, φρούτων, λαχανικών και ωμών καρπών. Ενώ απαγορεύονται τα έλαια, το αλκοόλ, τα όσπρια, τα γαλακτοκομικά, τα δημητριακά, τα επεξεργασμένα τρόφιμα, τα γλυκά, τα αναψυκτικά και τα λιπαρά ή και επεξεργασμένα κρέατα. Θέλω να επισημάνω ότι έχουν κυκλοφορήσει πολλές εκδοχές, αλλά ο βασικός κανόνας είναι το ότι πρέπει να τρεφόμαστε όπως ακριβώς τρέφονταν οι πρόγονοι μας την Παλαιολιθική περίοδο, πριν δηλαδή αναπτυχθεί η γεωργία.

Τι πραγματικά συμβαίνει; Η συγκεκριμένη δίαιτα είναι δύσκολη στο να την ακολουθήσει κάποιος, γιατί η αλλαγές είναι πολλές και απότομες. Παρόλα αυτά η αλήθεια για το αν είναι αποτελεσματική βρίσκεται κάπου στη μέση. Όσοι υποστηρίζουν την Παλαιολιθική Δίαιτα ισχυρίζονται πως μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια κιλών, ωστόσο δεν υπάρχει κάποιο επιστημονικό δεδομένο που να υποστηρίζει αυτή τη θεωρία. 

Επίσης, η απαγόρευση ολόκληρων ομάδων τροφίμων, όπως τα γαλακτοκομικά, μπορεί να θεωρηθεί επιβλαβής για την υγεία. Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μια διατροφή που έχει ζωική προέλευση μπορεί να επιβαρύνει το λιπιδαιμικό προφίλ και να επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος, κυρίως όταν εφαρμόζεται στη σημερινή εποχή.

Από  την άλλη μεριά η συγκεκριμένη δίαιτα έχει και κάποια οφέλη, όπως για παράδειγμα ότι βασίζεται στην κατανάλωση κρέατος ελεύθερης βοσκής. Και όπως είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο τα ζώα ελεύθερης βοσκής έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα 3 λιπαρά οξέα. Επιπλέον, το γεγονός ότι απαγορεύει την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων, μας βοηθάει να απαλλαγούμε από τρόφιμα που είναι επιβλαβή για την υγεία.

Διαβάζοντας τα παραπάνω, ίσως η Παλαιολιθική Δίαιτα θα μπορούσε να αποτελέσει διατροφική επιλογή για κάποιες εβδομάδες, αρκεί να συμβουλευτείτε έναν ειδικό πριν την αρχίσετε. Τέλος, αν πάσχετε από κάποιο χρόνιο νόσημα καλό είναι να συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

Δίαιτα των Συνδυασμών

Είναι τρόπος διατροφής που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στις μέρες μας και εστιάζει στο να μην αναμιγνύονται ορισμένα μακροθρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπος) και να μην τρώτε μαζί ορισμένες ομάδες τροφίμων (όπως άμυλο και πρωτεΐνες ή λίπος και πρωτεΐνες). 

Η συγκεκριμένη δίαιτα υποστηρίζει ότι η ταυτόχρονη κατανάλωση ορισμένων τροφών επηρεάζει την πέψη - λόγω των διαφορετικών ενζύμων που απαιτούνται ή του διαφορετικού επιπέδου pH ή του ρυθμού πέψης αυτών των τροφίμων. Οι υποστηρικτές αυτής της θεωρίας πιστεύουν ότι ο συνδυασμός κάποιος τροφίμων μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγή τοξινών και να προκαλέσει πεπτικά προβλήματα και προβλήματα υγείας.

Τι πραγματικά συμβαίνει; Η αλήθεια όμως είναι ότι οι συνδυασμοί τροφίμων δεν έχουν νόημα για πολλούς λόγους. Πρώτον, το σώμα σας κάνει πολύ καλή δουλειά απελευθερώνοντας τα ένζυμα που απαιτούνται για την πέψη ενός γεύματος, ανεξάρτητα από το τι έχετε καταναλώσει. Με απλά λόγια, το σώμα σας παρέχει ό, τι χρειάζεται για να ολοκληρώσει τη δουλειά της διάσπασης της τροφής και της απορρόφησης των θρεπτικών ουσιών από το γαστρεντερικό σας σωλήνα στην κυκλοφορία του αίματος.

Κετογονική δίαιτα 

Η κετογονική δίαιτα σχήμα διατροφής το οποίο βασίζεται στην κατανάλωση υψηλού ποσοστού λιπιδίων και χαμηλού ποσοστού υδατανθράκων, με αποτέλεσμα την παραγωγή κετόνων στον οργανισμό, μία κατάσταση γνωστή και ως κέτωση, κατά την οποία ο οργανισμός δεν έχει αρκετή γλυκόζη και στρέφεται στη χρήση κετόνων. Η κετογονική δίαιτα αναπτύχθηκε στο νοσοκομείο John Hopkins το 1920 ως θεραπεία για την επιληψία.

Τι είναι οι κετόνες

Η παραγωγή ενέργειας στον οργανισμό βασίζεται στη γλυκόζη, που προέρχεται από τους υδατάνθρακες. Εάν δεν καταναλώνουμε αρκετή ποσότητα υδατανθράκων το σώμα εξαντλεί τα αποθέματα γλυκόζης και αναζητάει εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Και αυτές είναι οι αποθήκες του λίπους. Μέσω του μεταβολισμού το λίπος μετατρέπεται σε κετόνες, μόρια που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας.

Τι περιέχει μια κετογονική δίαιτα

Η κετογινική δίαιτα έχει ως σκοπό να ξεκλειδώσει τις αποθήκες του λίπους. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να περιοριστεί η κατανάλωση υδατανθράκων και πρωτεϊνών και να δοθεί έμφαση στην κατανάλωση λιπαρών τροφίμων. Άρα κάποιος που ακολουθεί τη συγκεκριμένη δίαιτα μπορεί να καταναλώσει έλαια, αβοκάντο, ξηρούς καρπούς, ταχίνι, λιπαρά ψάρια, λαχανικά, φρούτα χωρίς πολλά σάκχαρα, πράσινα φυλλώδη λαχανικά και γενικά ό,τι περιέχει λιπαρά. Τα απαγορευμένα της κετογονικής δίαιτας είναι τα γλυκά, το ψωμί, το ρύζι, τα μακαρόνια, τα αμυλούχα λαχανικά και πολλά όσπρια και φρούτα. Σε αντίθεση με άλλες δίαιτες που είναι χαμηλές σε υδατάνθρακες, η κετογονική περιορίζει και τις θερμίδες.

Τι πραγματικά συμβαίνει; Η κετογονική δίαιτα, λόγω των πολλών περιορισμών που επιβάλλει, αποτελεί μια δίαιτα με χαμηλό βαθμό συμμόρφωσης. Λαμβάνοντας υπόψη αυτό το γεγονός αλλά και κάποιους κινδύνους για την υγεία, υπάρχουν εύλογοι ενδοιασμοί ως προς τη σύσταση μιας τέτοιου τύπου δίαιτας. Παρόλα αυτά, θα μπορούσε ίσως να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά σε ορισμένες περιπτώσεις για γρήγορη απώλεια βάρους σε μικρό χρονικό διάστημα, πάντα με τη συνεργασία ενός ειδικού. 

Σε κάθε περίπτωση αυτό που γνωρίζουμε με σιγουριά είναι πως οργανισμός χρειάζεται όλες τις ομάδες τροφίμων και όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για να λειτουργήσει αρμονικά. Αν λοιπόν θέλετε να χάσετε κιλά καλύτερα να ακολουθήσετε μια ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με τη φυσική δραστηριότητα, χωρίς να καταφύγετε σε ακραίες λύσεις.

Δείτε ακόμη:

Τα αγαπημένα μας καρέ κουρέματα των celebrities

Γίνε κι εσύ μέλος μόνο με 6€/ έτος στο συνδρομητικό Jenny.gr Exclusive Benefits

 

jenny.gr