Μπορεί η βιταμίνη C να αποτρέψει τη γρίπη;

Τζουλιάννα Καρνέζη
Δευτέρα, 05 Απριλίου 2021

Η γρίπη είναι η πιο συχνή μολυσματική ασθένεια στον άνθρωπο και μπορεί να εμφανιστεί αρκετές φορές κατά τη διάρκεια του έτος.

Από πολύ παλιά υπάρχει η πεποίθηση ότι υψηλή δόση της βιταμίνης C, μπορεί να αποτρέψει τα κρυολογήματα. Κατά πόσο όμως ισχύει το παραπάνω;

Καταρχάς πρέπει να γνωρίζετε ότι βιταμίνη C ή ασκορβικό οξύ, είναι από τις πιο γνωστές βιταμίνες, για τις ευεργετικές ιδιότητες που παρέχει στον οργανισμό και τον ρόλο που διαδραματίζει στη διατροφή. 

Η καθημερινή ποσότητα πρόσληψης βιταμίνης C που συνιστάται είναι 90 mg για τους άνδρες και 75 mg για τις γυναίκες. Για τους καπνιστές χρειάζονται 35 mg περισσότερα.

Επίσης, η ανεπάρκεια αυτής της βιταμίνης μπορεί να οδηγήσει σε μια κατάσταση γνωστή ως σκορβούτο, η οποία δεν είναι πραγματικά ένα πρόβλημα της σημερινής εποχής, γιατί πλέον οι περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν αρκετή βιταμίνη C από τα τρόφιμα.
 

Βιταμίνη C και γρίπη

Η θεωρία ότι η βιταμίνη C έχει επίδραση στο κρυολόγημα, διαδόθηκε γύρω στο 1970, όταν ο νομπελίστας Linus Pauling δημοσίευσε ένα βιβλίο για την πρόληψη του  κρυολογήματος με τη χρήση μεγάλων δόσεων βιταμίνης C. 

Όμως εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν πραγματικά αξιόπιστες μελέτες, που να αποδείκνυαν ότι αυτή η πεποίθηση είναι αληθινή. Από τότε έχει μελετηθεί εκτενώς. Κατά τις τελευταίες δεκαετίες, πολλαπλές τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες μελέτες έχουν εξετάσει αν η βιταμίνη C έχει πραγματική επίδραση στη γρίπη. 

Τα αποτελέσματα ήταν αρκετά απογοητευτικά. Διότι, οι περισσότερες μελέτες αποκάλυψαν ό,τι η συμπλήρωση με 200mg ή περισσότερο, δεν μείωσε τη συχνότητα της ασθένειας. Ωστόσο υπάρχει μια τάση της βιταμίνης C  να μειώνει τη σοβαρότητα της γρίπης. Άρα, το μόνο σίγουρο είναι οτι εάν παίρνετε αρκετή ποσότητα βιταμίνης C, δεν θα γλυτώσετε τη γρίπη, απλά μπορεί τα συμπτώματα να είναι πιο ελαφριά και να διαρκέσουν μικρότερο χρονικό διάστημα.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C

Πορτοκάλι. Ένα μέτριο πορτοκάλι παρέχει περίπου 70 mg βιταμίνης C. 

Κόκκινη πιπεριά. Ένα φλιτζάνι ψιλοκομμένη κόκκινη πιπεριά περιέχει σχεδόν τρεις φορές περισσότερη βιταμίνη C από ένα πορτοκαλί. Οι κόκκινες πιπεριές είναι επίσης μια καλή πηγή βιταμίνης Α, η οποία προάγει την υγεία των ματιών.

Πράσινη πιπεριά. Ένα φλιτζάνι ψιλοκομμένο πράσινο πιπέρι περιέχει λιγότερη βιταμίνη C από την γλυκιά αδελφή του, την κόκκινη πιπεριά, αλλά τα 120 mg που περιέχει, είναι πολύ περισσότερα της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης. Η πράσινη πιπεριά είναι επίσης μια καλή πηγή φυτικών ινών.

Μπρόκολο. Παρέχει 132 mg βιταμίνης C, ενώ έχει πολύ λίγες θερμίδες. Επιπλέον, το  μπρόκολο μπορεί να έχει ιδιότητες πρόληψης του καρκίνου.

Παπάγια. Οι έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση παπάγιας μπορεί να σας βοηθήσει να έχετε λαμπερό δέρμα και να ενισχύσετε τα οστά σας. Ένα φλιτζάνι παρέχει 88,3 mg βιταμίνης C.

Φράουλες. Ένα φλιτζάνι αυτού του υπερ-φρούτου περιέχει 84,7 mg βιταμίνης C, συν υγιείς δόσεις φυλλικού οξέος και άλλες ενώσεις που προάγουν την  υγεία της καρδιάς. Ένα άλλο απροσδόκητο πλεονέκτημα που έχουν οι φράουλες, είναι ότι μπορούν να βοηθήσουν στη λεύκανση των δοντιών. 

Λαχανάκια Βρυξελλών. Τα λαχανάκια Βρυξελλών είναι πλούσιο με φυτοθρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες, για να μην αναφέρουμε τα 74,8 mg βιταμίνης C. 

Ανανάς. Εκτός από τα 78,9 mg βιταμίνης C, ο ανανάς περιέχει βρωμελίνη, ένα πεπτικό ένζυμο που βοηθά στη διάσπαση της τροφής και στη μείωση του αισθήματος φουσκώματος. Η βρωμελίνη δρα επίσης ως ένα φυσικό αντιφλεγμονώδες. 
    
Ακτινίδια . Μια μερίδα ακτινιδίου (περίπου 2 φρούτα) μπορεί να υπερηφανεύεται ότι περιέχει 137,2 mg βιταμίνης C. 

Μάνγκο. Το εξωτικό αυτό φρούτο έχει 122,3 mg της βιταμίνης C. Το μάνγκο είναι επίσης μια καλή πηγή βιταμίνης Α, η οποία όπως και η βιταμίνη C διαδραματίζει βασικό ρόλο στην ανοσία και επιπλέον διατηρεί τα μάτια σας υγιή.
 

Δείτε επίσης

Γίνε κι εσύ μέλος μόνο με 6€/ έτος στο συνδρομητικό Jenny.gr Exclusive Benefits