WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τι είναι το υγιές βάρος; Οι 5 λόγοι που μας εμποδίζουν να το αποκτήσουμε και πώς ξεπερνιούνται


Τζουλιάννα Καρνέζη

13 Ιανουαρίου 2022

Τι είναι το υγιές βάρος; Οι 5 λόγοι που μας εμποδίζουν να το αποκτήσουμε και πώς ξεπερνιούνται
Pexels / SHVETS
Πολλές φορές ενώ ακολουθείτε μια ισορροπημένη διατροφή, δεν βλέπετε τα αναμενόμενα αποτελέσματα και αυτό μπορεί να είναι αρκετά απογοητευτικό.

Ίσως έχετε δοκιμάσει κάθε δίαιτα, έχετε λάβει συμβουλές από φίλους ή έχετε κάνει κάποια έρευνα μόνοι σας. Ωστόσο, παρά τις προσπάθειές σας, η ζυγαριά δεν αντικατοπτρίζει τη σκληρή δουλειά σας. Και ως αποτέλεσμα, νιώθετε απογοήτευση, απογοήτευση και απογοήτευση.

Υπάρχουν πέντε συνηθισμένοι λόγοι για τους οποίους δεν έχετε καταφέρει να αποκτήσετε ένα υγιές σωματικό βάρος και σήμερα θα δούμε ποιοι είναι αυτοί, ώστε να καθορίσετε τις αλλαγές για να πετύχετε τους στόχους σας.

Τι είναι το υγιές βάρος;

Πριν συζητήσουμε γιατί μπορεί να μην έχετε υγιές βάρος, ας προσδιορίσουμε πρώτα τι είναι αυτό αρχίζοντας με το πιο βασικό:

Το υγιές βάρος δεν καθορίζεται από τον αριθμό στη ζυγαριά.

Αντ' αυτού αντικατοπτρίζεται από την ενσωμάτωση των ισορροπημένων διατροφικών συνηθειών, τη συνειδητή νοοτροπία για το φαγητό και από τη θετική σχέση με το φαγητό και το σώμα σας. Όταν για παράδειγμα ακούτε τα σημάδια της πείνας και του κορεσμού. Όταν νιώθετε σίγουροι και άνετα με το σώμα σας και όταν απολαμβάνετε το φαγητό.

5 λόγοι για τους οποίους δεν έχετε καταφέρει να αποκτήσετε ένα υγιές βάρος

Η επιτυχία σας καθορίζεται από τους αριθμούς

Αυτός είναι ο πρωταρχικός και πιο συνηθισμένος λόγος για τον οποίο κάποιος μπορεί να μην έχει φτάσει ακόμη στο υγιές βάρος του. Όταν η επιτυχία σας καθορίζεται από έναν αριθμό, και μόνο από έναν αριθμό, ρυθμίζετε τον εαυτό σας να αποτύχει.

Καταρχάς, η ζυγαριά είναι ένας ανακριβής δείκτης υγείας. Δεν σας λέει τίποτα για τη μυϊκή σας μάζα, τη σχέση σας με το φαγητό, τις καθημερινές σας πρακτικές, τα επίπεδα άσκησης ή οτιδήποτε άλλο. Επιπλέον δεν αντικατοπτρίζει το πώς ή γιατί κάνετε αλλαγές.

Η εστίαση στους αριθμούς συχνά προωθεί και ενθαρρύνει μια κακή εικόνα σώματος καθώς και διαταραγμένες διατροφικές συνήθειες.

Σκέφτεστε: «Δεν έχει σημασία τι κάνω ή πώς το κάνω, αρκεί να φτάσω αυτόν τον αριθμό» ή λέτε στον εαυτό σας: «Λοιπόν, τίποτα από όσα έχω κάνει μέχρι τώρα δεν έχει λειτουργήσει, οπότε γιατί να ασχοληθώ ή να προσπαθήσω πια;». Όταν η ζυγαριά είναι ο μοναδικός δείκτης επιτυχίας σας, σας εμποδίζει να αποκτήσετε ένα πιο υγιές σωματικό βάρος.

Παλεύετε με το συναισθηματικό φαγητό

Μπορεί να αγνοείτε τα σημάδια της πείνας και του κορεσμού. Μπορεί να τρώτε για να νιώσετε καλύτερα. Όταν υπάρχουν δύσκολες ψυχολογικές καταστάσεις, όπως κατάθλιψη, πλήξη, μοναξιά, θυμός, άγχος, απογοήτευση, προβλήματα με τις διαπροσωπικές σχέσεις και χαμηλή αυτοεκτίμηση, μπορούν να οδηγήσουν σε υπερκατανάλωση τροφής.

Το συναισθηματικό φαγητό, χαρακτηρίζεται από μια ακατάσχετη επιθυμία για φαγητό, που μπορεί να γίνεται ευσυνείδητα ή ασυνείδητα, χωρίς ωστόσο να πεινάς πραγματικά (βιολογική πείνα).

Ο εντοπισμός των συναισθηματικών ερεθισμάτων που σας προκαλούνε την επιθυμία για φαγητό μπορεί να σας βοηθήσει να ώστε να αλλάξετε αυτή τη διατροφική συμπεριφορά

Είστε σε έναν κύκλο του «όλα ή τίποτα»

Όταν βρίσκεστε σε έναν κύκλο «όλα ή τίποτα », είναι πολύ δύσκολο να πετύχετε και να διατηρήσετε ένα υγιές βάρος. Και είναι εξαιρετικά συνηθισμένο να βιώνετε αυτόν τον κύκλο.

Κάποιες φορές αισθάνεστε ότι είστε «καλοί» εξαιτίας των διατροφικών σας επιλογών ή ότι παραμένετε «σε καλό δρόμο». Ενώ άλλες φορές νιώθετε ότι αγνοείτε τη διατροφή, και ότι είστε «εκτός τροχιάς».

Αυτή η συχνή διακύμανση καθιστά αδύνατο να βρείτε την ισορροπία. Παλεύετε συνεχώς με τον εαυτό σας και το σώμα σας, αντί να είστε σύμμαχοι.

Οι διατροφικές σας επιλογές υπαγορεύονται από την ενοχή και την υπερηφάνεια

Διαπιστώνετε ότι νιώθετε συχνά ενοχές αφού κάνετε ορισμένες επιλογές τροφίμων; Μήπως τρώτε ως απάντηση στα συναισθήματά σας και όχι ως σωματική πείνα; Ή πιστεύετε ότι είστε αναγκασμένοι να φάτε ορισμένα φαγητά επειδή έτσι «θα έπρεπε»;

Αν όλα αυτά σας ακούγονται οικεία, η ηθική και το συναίσθημα μπορεί να ελέγχουν τις συνήθειές σας σχετικά με το φαγητό, με αποτέλεσμα οι επιλογές σας να μην είναι συνειδητές.

Όταν αποδίδουμε ετικέτες στα τρόφιμα όπως καλό ή κακό, σωστό ή λάθος, το φαγητό μπορεί να αρχίσει να σας δημιουργεί άγχος και σύγχυση. Αυτή η νοοτροπία σας κάνει να τρώτε ακόμα και όταν δεν θέλετε, μόνο και μόνο επειδή πιστεύετε ότι «πρέπει». Σας αναγκάζει επίσης να αποφεύγετε ή να περιορίζετε τροφές που πραγματικά επιθυμείτε επειδή πιστεύετε ότι «δεν πρέπει να τις φάτε». Και όλο αυτό καθιστά εξαιρετικά δύσκολο να βρείτε μια ισορροπία.

Σας κατακλύζουν οι διατροφικές πληροφορίες

Υπάρχουν τόσες πολλές πληροφορίες για τη διατροφή, και υπάρχουν τόσες πολλές διαφορετικές απόψεις, γι αυτό και μπορεί να νιώθετε μπερδεμένοι. Αν διαπιστώσετε ότι μεταπηδάτε από τη μια δίαιτα στην άλλη, τη μια αποτοξίνωση στην άλλη ή συχνά κόβετε τρόφιμα και τα προσθέτετε ξανά, μπορεί να έχετε λάβει μια υπερφόρτωση πληροφοριών.

Από την άλλη μεριά εάν γνωρίζετε τι να φάτε για να σας κάνει να αισθάνεστε χορτασμένοι, γεμάτοι ενέργεια και ικανοποίηση, ενώ ταυτόχρονα έχετε και καλή γεύση, είναι πολύ πιο εύκολο να διατηρήσετε ένα υγιές σωματικό βάρος.

Εν κατακλείδι αφιερώστε λίγο χρόνο για να σκεφτείτε όλα αυτά που μόλις συζητήσαμε. Παλεύετε συνεχώς με τον αριθμό στη ζυγαριά; Τρώτε ασυνείδητα; Νιώθετε στρες ή ενοχές γύρω από το φαγητό; Κατακλύζεστε από διατροφικές πληροφορίες; Αν ναι, το να μάθετε να τρώτε ισορροπημένα είναι το επόμενο βήμα για να αποκτήσετε υγιές σωματικό βάρος και να συμφιλιωθείτε με το φαγητό.