WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ορμονικές διαταραχές: Πώς να ισορροπήσετε τις ορμόνες σας με φυσικό τρόπο


Τζουλιάννα Καρνέζη

2 Μαρτίου 2022

Ορμονικές διαταραχές: Πώς να ισορροπήσετε τις ορμόνες σας με φυσικό τρόπο
unsplash
Πώς να ισορροπήσετε τις ορμόνες; Αυτή είναι χωρίς αμφιβολία μια καίρια ερώτηση. Και επειδή οι ορμονικές ανισορροπίες είναι ένα περίπλοκο θέμα, θα παρέχω μόνο γενικές πληροφορίες, ώστε το σημερινό άρθρο να είναι ευανάγνωστο και σχετικά σύντομο.

Οι ορμόνες είναι μικρά αγγελιαφόρα μόρια που κατασκευάζει το σώμα σε διάφορους αδένες και που δρουν σε διάφορα συστήματα του σώματος προκειμένου να ασκήσουν μια συγκεκριμένη λειτουργία. Παραδόξως, φτιάχνουμε περίπου πενήντα διαφορετικά είδη κάθε μέρα.

Οι αλλαγές ή οι διακυμάνσεις στις ορμόνες μπορεί να εκδηλωθούν ως πολλά διαφορετικά συμπτώματα. Συχνά μπορεί να σκέφτεστε αυτά τα συμπτώματα ως εκείνα που αποτελούν μέρος της γήρανσης ή κάτι με το οποίο απλά πρέπει να μάθετε να ζείτε επειδή έτσι φτιάχτηκε το σώμα σας.

Η αλήθεια, ωστόσο, είναι ότι πολλά από αυτά τα συμπτώματα μπορούν να αποφευχθούν.

Συμπτώματα ορμονικής ανισορροπίας

  • Αύξηση βάρους

  • Προεμμηνορροϊκά συμπτώματα

  • Ακμή

  • Πεπτική δυσφορία

  • Κούραση

  • Αυπνία

  • Χαμηλή σεξουαλική ορμή

  • Πονοκεφάλους

  • Τριχόπτωση

Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να διερευνηθούν οι πιθανές αιτίες των συμπτωμάτων της ορμονικής ανισορροπίας.

Όταν ανακαλύψετε την ακριβή υποκείμενη αιτία αυτών των συμπτωμάτων, μπορείτε να κάνετε κάποιες αλλαγές που βοηθήσουν στη διαχείριση αυτών των ορμονικών διακυμάνσεων, επιτρέποντας στο σώμα σας να λειτουργεί όπως θα έπρεπε. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να βελτιώσετε σημαντικά την αίσθηση της ευημερίας και τη συνολική ποιότητα ζωής σας. Ας δούμε τι μπορείτε να κάνετε.

Συνήθεις καταστάσεις ορμονικής ανισορροπίας

  • Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών ( ΣΠΩ )

  • Υποθυρεοειδισμός ή θυρεοειδίτιδα Hashimoto

  • Υπερθυρεοειδισμός ή Νόσος Grave

  • Αντίσταση στην ινσουλίνη ή διαβήτης τύπου 2

  • Χρόνιο στρες ή σύνδρομο χρόνιας κόπωσης

Ορμονική ανισορροπία και διατροφικές παρεμβάσεις

Υπάρχουν ορισμένες σημαντικές ορμόνες που πρέπει να ληφθούν υπόψη για την αιτία των προαναφερθέντων συμπτωμάτων.

Κορτιζόλη

Η κορτιζόλη που παράγεται από τα επινεφρίδια βοηθά το σώμα να αντιδράσει στο στρες.

Υψηλά επίπεδα κορτιζόλης

Σε οξείες καταστάσεις στρες, η παραγωγή κορτιζόλης σας προστατεύει. Όταν όμως το άγχος γίνεται χρόνιο και δεν φεύγει, τότε η παραγωγή κορτιζόλης μπορεί να προκαλέσει μια σειρά από δυσλειτουργικά συμπτώματα.

Επιπλέον, η κορτιζόλη είναι μια καταβολική ορμόνη. Ως εκ τούτου, υψηλότερα από τα τυπικά επίπεδα της μπορεί να προκαλέσουν αλλαγή των φυσιολογικών διεργασιών του σώματος. Η μη φυσιολογική παραγωγή κορτιζόλης μπορεί να οδηγήσει σε χρόνιο στρες, επινεφριδιακή ανεπάρκεια ή σύνδρομο χρόνιας κόπωσης.

Πώς να ρυθμίσετε την κορτιζόλη

Είναι ενδιαφέρον ότι η πρόσληψη υδατανθράκων μπορεί να ρυθμίσει την παραγωγή κορτιζόλης. Η κατανάλωση υδατανθράκων τη σωστή ώρα της ημέρας στις σωστές ποσότητες μπορεί να βοηθήσει στην εξισορρόπηση των υψηλών επιπέδων κορτιζόλης.

Επιπλέον, μια διατροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά βοηθάει το σώμα να έχει επαρκή ενέργεια και προστατεύει από την καταστροφή ιστών και οργάνων που μπορεί να παράγει μια καταβολική κατάσταση.

Ινσουλίνη

Η κύρια ορμόνη που σχετίζεται με τον ενεργειακό μεταβολισμό, η ινσουλίνη παράγεται από το πάγκρεας. Δυστυχώς, η αντίσταση στην ινσουλίνη είναι μια κοινή διαταραχή στη σύγχρονη κοινωνία μας και οφείλεται κυρίως στη διατροφή που ακολουθούμε.

Οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη αυξάνουν τη ζήτηση στο πάγκρεας για παραγωγή ινσουλίνης. Και τα σταθερά υψηλά επίπεδα ινσουλίνης προκαλούν διαταραχή στην ικανότητα του κυττάρου να ανταποκρίνεται στα μηνύματά του. Κατά συνέπεια, η ινσουλίνη προκαλεί αποθήκευση ενέργειας, η οποία οδηγεί όχι μόνο σε αύξηση βάρους, αλλά και σε μειωμένη ενέργεια.

Ρύθμιση ινσουλίνης

Ευτυχώς, είναι αρκετά εύκολο να ρυθμίσετε την ινσουλίνη, υιοθετώντας μια ισορροπημένη διατροφή και προσθέτοντας σύνθετους υδατάνθρακες αντί για απλούς.

Πολλοί άνθρωποι διαχειρίζονται επίσης τον διαβήτη τύπου 2 , ο οποίος είναι μια εξέλιξη της αντίστασης στην ινσουλίνη σε ασθένεια, απλώς κάνοντας υγιεινές αλλαγές στη διατροφή τους.

TSH (Μαζί Με Τ4 Και Τ3)

Η TSH είναι η ορμόνη διέγερσης του θυρεοειδούς. Οι ορμόνες του θυρεοειδούς είναι απαραίτητες για τη ρύθμιση των μεταβολικών διεργασιών, που είναι ουσιαστικά όλες οι διεργασίες που λαμβάνουν χώρα στο σώμα. Σε πολλές περιπτώσεις, οι ανισορροπίες των θυρεοειδικών ορμονών προκαλούνται από μια αυτοάνοση αντίδραση, όπου το σώμα καταστρέφει τους δικούς του ιστούς.

Όποια όμως και αν είναι η αιτία, τα καλά νέα είναι ότι μπορείτε να αντιμετωπίσετε τις ανισορροπίες του θυρεοειδούς μέσω της διατροφής. Δείτε τα πιο βασικά συστατικά που καλό είναι να εντάξετε στη διατροφή σας.

  • Ιώδιο. Εάν η διαταραγμένη λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα δεν οφείλεται στην έλλειψη ιωδίου, τότε είναι σημαντικό να αυξήσετε την πρόσληψη μέσω της διατροφής, κυρίως από τα θαλασσινά και τα ψάρια.

  • Σελήνιο. Το σελήνιο βοηθάει στη σωστή λειτουργία του θυρεοειδούς. Τροφές πλούσιες σε σελήνιο είναι ο τόνος, τα φιστικιά και ο αστακός. Προσοχή όμως γιατί η υπερκατανάλωση του μπορεί να δημιουργήσει γαστρεντερικά προβλήματα μέχρι και να αυξήσει τον κίνδυνο για διαβήτη.

  • Βιταμίνη D. Η συγκεκριμένη βιταμίνη βοηθάει στην απορρόφηση του ασβεστίου, δυναμώνοντας την οστική πυκνότητα, ειδικά σε όσους έχουν ξεκινήσει θεραπεία για το θυρεοειδή. Καλές πηγές βιταμίνης D είναι τα αυγά, τα εμπλουτισμένα γαλακτοκομικά και τα ψάρια και φυσικά η ηλιακή ακτινοβολία.

Προσοχή στις τροφές που επηρεάζουν τη φαρμακευτική αγωγή του θυρεοειδούς

Καλό είναι καταναλώνετε τα παρακάτω τρόφιμα, αρκετές ώρες πριν ή μετά από το φάρμακο του θυρεοειδούς σας:

  • Φαγόπυρο

  • Λάχανο

  • Τρόφιμα εμπλουτισμένα με ασβέστιο, (χυμοί, δημητριακά, κλπ)

Όπως γίνεται αντιληπτό η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στη διόρθωση των ορμονικών ανισορροπιών, ωστόσο εκτός από τις διατροφικές αλλαγές, είναι σημαντικό να επισκεφτείτε και τον γιατρό σας ώστε να σας παρέχει την κατάλληλη θεραπεία.