WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Οι βιταμίνες που χρειάζεστε αν έχετε άγχος


Τζουλιάννα Καρνέζη

26 Φεβρουαρίου 2022

Οι βιταμίνες που χρειάζεστε αν έχετε άγχος
unsplash
Οι παλάμες σας ιδρώνουν, η καρδιά σας χτυπάει δυνατά, το στομάχι σας είναι σαν κόμπος και σας κυριεύει ένα αίσθημα τρόμου. Σας ακούγεται οικείο αυτό;

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βιώσει αγχώδη συναισθήματα κάποια στιγμή στη ζωή μας, αλλά για όσους αγωνίζονται με το άγχος σε τακτική βάση, είναι πολύ δύσκολο να το διαχειριστούν και να ζουν με αυτό.

Το άγχος εκδηλώνεται διαφορετικά για τον καθένα και μπορεί να το βιώσετε με διάφορους τρόπους. Όσον αφορά τη διάθεση, μπορεί να εκδηλωθεί ως ευερεθιστότητα, αίσθημα έξαρσης, συνεχής ανησυχία ή αίσθηση ότι κάτι φρικτό πρόκειται να συμβεί. Σωματικά, μπορεί να αντιμετωπίσετε γρήγορη αναπνοή, καρδιά που χτυπάει δυνατά και προβλήματα ύπνου.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν στη διαχείριση του άγχους. Η θεραπεία με έναν ειδικό ψυχικής υγείας, η φαρμακευτική αγωγή και οι ασκήσεις αναπνοής έχουν αποδειχθεί ότι βοηθούν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.

Αξίζει όμως να αναφέρουμε πως και οι βιταμίνες ή έλλειψή τους μπορούν επίσης να επηρεάσουν τη ψυχική σας υγεία. Όταν η διατροφή μας δεν είναι ισορροπημένη, επηρεάζεται και η βιοχημεία του εγκεφάλου.

Η σύνδεση μυαλού/σώματος είναι τόσο ισχυρή, που οι ανεπάρκειες βιταμινών μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Και αυτό συμβαίνει γιατί ο κύριος στόχος του σώματός σας είναι να επιτύχει ισορροπία, άρα η έλλειψη ορισμένων βιταμινών και μετάλλων μπορεί να επηρεάσει άμεσα τα επίπεδα άγχους.

Πιο συγκεκριμένα η έλλειψη βιταμίνης D, την οποία λαμβάνουμε από τον ήλιο και από μερικές τροφές όπως ο σολομός και τα αυγά, έχει συνδεθεί με υψηλότερα επίπεδα άγχους. Μια μελέτη του 2015 που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Physiological Research, διαπίστωσε ότι η ανεπάρκεια βιταμίνης D συσχετίστηκε με αγχώδεις διαταραχές.

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μια ομάδα που αποτελείται από οκτώ διαφορετικές βιταμίνες, σχετίζονται επίσης με τη ψυχική υγεία. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β βρίσκονται σε τρόφιμα όπως το βοδινό κρέας, η μαγιά, το γιαούρτι και οι ηλιόσποροι.

Μια μελέτη του 2018 στο Journal of Functional Foods διαπίστωσε ότι τα άτομα που έτρωγαν αλείμματα με βάση τη μαγιά, τα οποία έχουν φυσικά υψηλές ποσότητες βιταμίνης Β, είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα άγχους από εκείνους που δεν το έκαναν.

Τέλος ενώ υπάρχουν εξαιρετικές επιλογές για ειδικά συμπληρώματα βιταμινών που έχει βρεθεί ότι μειώνουν το άγχος, μπορείτε επίσης να αποκτήσετε ανακούφιση από τα συμπτώματά σας με μια πολυβιταμίνη. Μια μελέτη του 2019 που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Current Developments in Nutrition διαπίστωσε ότι νεαροί ενήλικες που άρχισαν να παίρνουν καθημερινά πολυβιταμίνες ανέφεραν μειωμένα επίπεδα άγχους μετά από 30 ημέρες. Λάβετε υπόψη ότι πριν ξεκινήσετε οποιοδήποτε σχήμα βιταμινών, είναι σημαντικό να επικοινωνήσετε με τον γιατρό σας.