WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Σταματήστε να πιστεύετε αυτούς τους μύθους μακροζωίας και θα ζήσετε μια μεγαλύτερη, υγιέστερη και πιο ευτυχισμένη ζωή


Τζουλιάννα Καρνέζη

30 Απριλίου 2022

Σταματήστε να πιστεύετε αυτούς τους μύθους μακροζωίας και θα ζήσετε μια μεγαλύτερη, υγιέστερη και πιο ευτυχισμένη ζωή
Εδώ είναι όλη η αλήθεια για τη μακροζωία.

Ο γηραιότερος εν ζωή άνθρωπος είναι μια γυναίκα από την Αμερική με το όνομα Hester Ford, η οποία είναι 116 ετών.

Δυστυχώς όμως, αν έχει το μυστικό για μια μακρά και ευτυχισμένη ζωή σε αυτή τη γη (και πώς κατάφερε να μην νοσηλευτεί μέχρι τα 108!), δεν το αποκαλύπτει ή μάλλον δεν το γνωρίζει ούτε η ίδια. «Απλώς ζω σωστά, το μόνο που ξέρω», είπε η Ford στον τοπικό τηλεοπτικό σταθμό CBS τον Αύγουστο.

Όμως, ενώ η Hester Ford μπορεί να μη γνωρίζει πώς τα κατάφερε και ζει τόσα πολλά χρόνια, γνωρίζουμε ότι υπάρχουν κάποιες παρανοήσεις σχετικά με τη μακροζωία που πρέπει να ξεκαθαρίσουμε.

Μύθος 1: Η αισιόδοξη διάθεση αυξάνει τη διάρκεια της ζωής σας

Μια αισιόδοξη προσωπικότητα δεν θα σας βοηθήσει στο να ζήσετε πολλά χρόνια. Μια μελέτη του Longevity Project που παρακολούθησε περισσότερους από 1.500 ανθρώπους για 80 χρόνια διαπίστωσε ότι οι χαρούμενοι άνθρωποι ζούσαν στην πραγματικότητα μικρότερη ζωή. Αυτοί που έζησαν περισσότερο ήταν οι επίμονοι και συνετοί χαρακτήρες. Οι άνθρωποι, βασισμένοι σε μια φιλοσοφία «όλα θα πάνε καλά», έτειναν να βάζουν περισσότερο σε κίνδυνο την υγεία τους καθώς μεγάλωναν.

Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να είστε απαισιόδοξοι ή να ανησυχείτε για τα πάντα για να ζήσετε περισσότερα χρόνια. Το γέλιο είναι στην πραγματικότητα καλό φάρμακο - η μελέτη διαπίστωσε ότι οι ηλικιωμένοι που γελούσαν κάθε μέρα είχαν χαμηλότερα ποσοστά καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικών. Απλώς προσπαθήστε να εξισορροπήσετε την απόλαυση της ζωής με μια σοβαρή προσέγγιση για τη διατήρηση της υγείας σας.

Μύθος 2: Η πολύ σκληρή δουλειά θα μειώσει τα χρόνια ζωής

Οι σκληρά εργαζόμενοι έχουν στην πραγματικότητα 20% έως 30% χαμηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου, σύμφωνα με τη μελέτη Longevity Project. Εάν ο χώρος εργασίας σας, σας προκαλεί άγχος, αυτό είναι κακό για την υγεία σας. Αλλά για τους περισσότερους, η κοινωνική δέσμευση και η ψυχική τόνωση της εργασίας φέρνουν πολλά οφέλη. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι υγιείς άνθρωποι που εργάζονταν έναν χρόνο περισσότερο πριν συνταξιοδοτηθούν είχαν 11% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου.

Μύθος 3: Αν οι συγγενείς σας τείνουν να πεθαίνουν νέοι, θα συμβεί και σε εσάς

Η γενετική αντιπροσωπεύει μόνο ένα μικρό ποσοστό της μακροζωίας σας. Σίγουρα, το DNA σας έχει κάποια σημασία —αν έχετε τουλάχιστον έναν γονέα που ζει μετά τα 70, οι πιθανότητές σας να ζήσετε περισσότερο αυξάνονται. Αλλά οι συνήθειες του τρόπου ζωής και το περιβάλλον σας, που επηρεάζουν τον τρόπο έκφρασης του DNA σας, παίζουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο.

Όταν οι ερευνητές μελέτησαν περισσότερους από 123.000 ανθρώπους, διαπίστωσαν ότι συγκεκριμένα πέντε συνήθειες του τρόπου ζωής—διατήρηση υγιούς βάρους, η άσκηση, υγιεινή διατροφή, η διακοπή του καπνίσματος και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ—αύξησαν σημαντικά το προσδόκιμο ζωής.

Μύθος 4: Είναι πολύ αργά για να σταματήσετε κάποιες ανθυγιεινές συνήθειες όπως το κάπνισμα

Ποτέ δεν είναι αργά για να βελτιώσετε την υγεία σας, ακόμη και να αυξήσετε τη διάρκεια ζωής σας. Μια μελέτη στο New England Journal of Medicine διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που σταμάτησαν το κάπνισμα όταν ήταν μεταξύ 45 και 54 ετών κέρδισαν περίπου έξι χρόνια ζωής σε σύγκριση με άλλους που συνέχιζαν να καπνίζουν.

Το ίδιο ισχύει και για την άσκηση. Μια μελέτη της BMJ διαπίστωσε ότι η σωματική δραστηριότητα βοήθησε τους ανθρώπους να ζήσουν περισσότερο, ακόμα κι αν δεν είχαν ασκηθεί στο παρελθόν.