WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Μήπως γυμνάζεστε υπερβολικά; Να πώς θα το καταλάβετε


Τζουλιάννα Καρνέζη

17 Ιουνίου 2022

Μήπως γυμνάζεστε υπερβολικά; Να πώς θα το καταλάβετε
unsplash
Τι συμβαίνει όταν το παρακάνετε με τη γυμναστική;

Η άσκηση προσφέρει αδιαμφισβήτητα πολλαπλά οφέλη στην υγεία και θα ήταν πολύ καλό να την εντάξουμε στη ζωή μας. Ωστόσο όπως σε όλα τα πράγματα έτσι και στη γυμναστική, η υπερβολή δεν είναι ποτέ καλή.

Τι συμβαίνει λοιπόν όταν το παρακάνετε με τη γυμναστική;

Όταν το παρακάνετε με την άσκηση, τότε δεν δίνετε στο σώμα σας την ευκαιρία να ανακάμψει σωστά. Αυτό όχι μόνο αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμού, αλλά μπορεί επίσης να εμποδίσει την απόδοσή σας την ώρα της προπόνησης.

Εάν πιέσετε τον εαυτό σας τόσο σκληρά που καταλήξετε να τον βλάψετε, μπορεί να σας βάλει εκτός δράσης για εβδομάδες, μήνες, ακόμη και χρόνια — και θα εύχεστε να μην το είχατε παρακάνει

Η υπερβολική προπόνηση μπορεί επίσης να αυξήσει κατά πολύ τα επίπεδα άγχους σας - τόσο πνευματικά όσο και σωματικά. Εάν μπείτε σε ένα μοτίβο υπερβολικής άσκησης, πιθανότατα θα νιώθετε συνεχή πίεση για να γυμναστείτε, ακόμα και όταν πραγματικά δεν νιώθετε έτοιμοι.

Έπειτα, υπάρχει και το σωματικό άγχος που προκαλεί στο σώμα σας η υπερβολική άσκηση. Εάν είστε ήδη αγχωμένοι και συνεχίζετε να πιέζετε το σώμα σας μέσω της άσκησης (ειδικά μέσω προπόνησης HIIT ή άλλης υψηλής έντασης), μπορεί να αυξηθούν κατά πολύ τα επίπεδα της ορμόνης του στρες – κορτιζόλης –. Και αυτό όχι μόνο οδηγεί σε εξάντληση αλλά μπορεί επίσης να επιβραδύνει τον μεταβολισμό σας.

Πώς θα καταλάβετε εάν γυμνάζεστε υπερβολικά.

Εάν δεν είστε επαγγελματίας αθλητής, η γυμναστική περισσότερες από μία φορές την ημέρα, κάθε μέρα χωρίς ξεκούραση, είναι μια πολύ καλή ένδειξη ότι το παρακάνετε.

Καλό είναι να μην γυμνάζεστε για περισσότερο από 1,5 ώρα (αυτό είναι το μέγιστο, όχι ο στόχος) την ημέρα… υποθέτοντας ότι έχετε επίσης ημέρες ανάπαυσης. Και ιδανικά, θα πρέπει να συμπεριλάβετε έναν συνδυασμό άσκησης υψηλότερης έντασης (όπως HITT ή τρέξιμο) με ήπια άσκηση (όπως γιόγκα ή περπάτημα).

Εάν προπονείστε για ένα ειδικό γεγονός ή σκοπό, π.χ. μαραθώνιος, κολύμπι, και ξεπερνάτε αυτά τα όρια, τότε καλό είναι να έχετε μαζί σας μια ομάδα ιατρικής υποστήριξης που περιλαμβάνει έναν αθλητικό διαιτολόγο και έναν αθλητικό φυσιοθεραπευτή.

Άλλα ενδεικτικά σημάδια ότι κάνετε υπερβολική προπόνηση περιλαμβάνουν:

  • Συνεχής πόνος ή αίσθημα εξάντλησης

  • Τραυματίζεστε πολύ συχνά

  • Δεν μπορείτε να ολοκληρώσετε τις προπονήσεις σας

  • Δεν κοιμάστε καλά

  • Έχετε χαμηλή ανοσία

  • Εντερικές διαταραχές (π.χ. δυσκοιλιότητα, φούσκωμα, κράμπες κ.λπ.)

  • Νιώθετε ότι δεν έχετε χρόνο για άλλα πράγματα στη ζωή σας, π.χ. φίλους ή δουλειά

  • Χάνετε συνεχώς κοινωνικές εκδηλώσεις λόγω του προπονητικού σας προγράμματος

Μάθετε να είστε υγιείς, όχι εμμονικοί. Και φυσικά ποτέ δεν είναι αργά για να επαναφέρετε την ισορροπία. Τίποτα δεν είναι τόσο καλό όσο να αγαπάς τον εαυτό σου.