WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τελικά ο καφές μας αφυδατώνει;


Τζουλιάννα Καρνέζη

29 Ιουνίου 2022

Τελικά ο καφές μας αφυδατώνει;
pexels
Υπάρχει η πεποίθηση ότι ένα από τα πιο δημοφιλή ροφήματα στον κόσμο, ο καφές, είναι διουρητικό. Κατά πόσο όμως αληθεύει αυτός ο ισχυρισμός;

Υπάρχουν δύο τύποι ανθρώπων στον κόσμο: Εκείνοι που ξεκινούν κάθε μέρα με έναν καφέ και εκείνοι που απλά δεν καταλαβαίνουν γιατί είναι τόσο σημαντικό το συγκεκριμένο ρόφημα.

Εάν ανήκετε στην πρώτη κατηγορία, πιθανότατα έχετε ακούσει κάθε είδους ανάμεικτα μηνύματα για τη συνήθειά σας να πίνετε καφέ—ότι μπορεί να σας βοηθήσει να ζήσετε περισσότερο , αλλά θα μπορούσε να αυξήσει προσωρινά την αρτηριακή πίεση ή ότι μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για διάφορες χρόνιες ασθένειες, ενώ μπορεί επίσης να δυσκολέψει τον ύπνο σας. Μερικοί άνθρωποι ανησυχούν ακόμη και ότι ο καφές προκαλεί φλεγμονή.

Ίσως έχετε ακούσει επίσης τις προειδοποιήσεις ότι ο καφές αφυδατώνει. Αλλά, αληθεύει αυτός ο ισχυρισμός;

Αφυδατώνει ο καφές;

Ο καφές δεν αφυδατώνει. Είναι αλήθεια οτι η καφεΐνη στον καφέ έχει διουρητική δράση, που σημαίνει ότι κάνει τους νεφρούς σας να παράγουν περισσότερα ούρα, όμως αυτή η διουρητική δράση είναι αρκετά ασήμαντη και στην πραγματικότητα αντισταθμίζεται από το γεγονός ότι ο καφές είναι κυρίως νερό, έτσι καταλήγετε να ενυδατώνεστε. Επίσης αν κοιτάξουμε την έρευνα, θα δούμε ότι ο καφές είναι εξίσου ενυδατικός με το νερό. (Αν και, αυτό δεν είναι συμβουλή για να παραλείψετε το νερό)

Ωστόσο, οι μελέτες δεν είναι απολύτως ενδεικτικές για το πώς αντιδρά κάθε άτομο στον καφέ, οπότε αν νιώθετε ότι ο καφές σας αφυδατώνει, τότε μειώστε την ποσότητα. Μπορεί να διαπιστώσετε ότι αισθάνεστε πιο ανανεωμένοι ξεκινώντας τη μέρα με ένα ποτήρι νερό πριν ξεκινήσετε τη ρουτίνα του καφέ σας.

Είναι επίσης πιθανό να έχετε αφυδατωθεί για άλλους λόγους και ο καφές να είναι μόνο ένα μικρό μέρος της εξίσωσης. Για παράδειγμα, το να βρίσκεστε στη ζέστη και να ιδρώνετε, καθώς και να μην πίνετε αρκετό νερό, μπορεί να οδηγηθείτε σε αφυδάτωση.

Τα σημάδια ήπιας αφυδάτωσης είναι η κούραση, η ξηροστομία, ο πονοκέφαλος, η δίψα, το ξηρό δέρμα, η δυσκοιλιότητα και τα σκούρα κίτρινα ή με έντονη οσμή ούρα. Στην πρώτη εμφάνιση αυτών των συμπτωμάτων, πιείτε λίγο νερό ή κάποιο άλλο ρόφημα και παρακολουθήστε προσεκτικά εάν τα συμπτώματα βελτιώνονται. Εάν όμως αυτά τα συμπτώματα επιμένουν, καλέστε τον γιατρό σας.

Πόσος καφές είναι ασφαλής για κατανάλωση;

Σύμφωνα με τον FDA, οι υγιείς ενήλικες μπορούν να καταναλώνουν 400 χιλιοστόγραμμα καφεΐνης την ημέρα, την ποσότητα που βρίσκεται σε τέσσερα έως πέντε φλιτζάνια καφέ. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που καθορίζουν την ποσότητα που είναι ασφαλής για εσάς.

Ο καθένας αντιδρά στην καφεΐνη με τον δικό του τρόπο. Οι παρενέργειες της υπερβολικής κατανάλωσης καφεΐνης (η οποία μπορεί να συμβεί ακόμη και εντός των κατευθυντήριων γραμμών των 400 mg) περιλαμβάνουν αϋπνία, νευρικότητα, άγχος, γαστρεντερική δυσφορία, πονοκεφάλους και προβλήματα διάθεσης. Εάν αντιμετωπίζετε όλα αυτά, τότε όσως σκεφτείτε να περιορίσετε την καφεΐνη.

Λάβετε υπόψη επίσης ότι η περιεκτικότητα σε καφεΐνη διαφέρει ανάλογα όχι μόνο με το μέγεθος του φλιτζανιού αλλά και με τον τύπο του καφέ που καταναλώνετε. Για παράδειγμα ο καφές από μια καφετέρια μπορεί να είναι πιο ισχυρός, από τις δημιουργίες ροφημάτων καφέ στο σπίτι.

Εν κατακλείδι ενώ η καφεΐνη στον καφέ έχει μια ήπια διουρητική δράση, στην πραγματικότητα πίνετε περισσότερα υγρά από αυτά που χάνετε όταν πίνετε ένα φλιτζάνι καφέ. Φυσικά, εάν δείτε ότι η κατανάλωση καφεΐνης σας δημιουργεί παρενέργειες, όπως ευερεθιστότητα ή αϋπνία, τότε εξετάστε το ενδεχόμενο να μειώσετε την ποσότητα καφέ που πίνετε.