WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς η βιομηχανία της μόδας επηρεάζει την εικόνα του σώματός μας


Τζουλιάννα Καρνέζη

20 Ιουλίου 2022

Πώς η βιομηχανία της μόδας επηρεάζει την εικόνα του σώματός μας
unsplash
Πόσες φορές έχει καταστραφεί εντελώς η ημέρα σας αφού φορέσατε κάποιο ρούχο που δεν σας πήγαινε; Ή όταν πήγατε για ψώνια και νιώσατε ντροπή αφού δοκιμάσατε ένα μέγεθος μικρότερο από αυτό που έχετε συνηθίσει;

Αυτή όμως την εμπειρία δεν την έχετε ζήσει μόνο εσείς. Είναι κάτι πιο καθολικό, κάτι που διαιωνίζεται από τη βιομηχανία της μόδας… είναι παγκόσμιο.

Είναι πλέον κοινώς αποδεκτό πως η βιομηχανία της μόδας επηρεάζει την εικόνα του σώματός μας και όχι πάντα με θετικό πρόσημο. Ας δούμε πώς το κάνει αυτό...

Δεν υπάρχει τυπικό σύστημα ταξινόμησης μεγέθους

Έχετε μπει ποτέ σε ένα κατάστημα και να δοκιμάσατε ένα νούμερο και μετά να δοκιμάσετε το ίδιο μέγεθος σε άλλο κατάστημα και να μην σας μπαίνει το ρούχο; Αυτό από μόνο του μπορεί να προκαλέσει αισθήματα δυσαρέσκειας και απογοήτευσης.

Όπως λοιπόν αποδεικνύεται η εφαρμογή ενός τυπικού συστήματος ταξινόμησης μεγέθους δεν υπάρχει για τους κατασκευαστές ρούχων. Οι περισσότερες εταιρείες ρούχων επιλέγουν να δημιουργήσουν τα δικά τους πρότυπα μεγεθών με βάση τα δημογραφικά στοιχεία που τείνουν να καλύψουν.

Για παράδειγμα, εταιρείες όπως η Old Navy έχουν πληθυσμό-στόχο που διαφέρει ως προς τα σχήματα του σώματος, τον τρόπο ζωής και το εισόδημα σε σύγκριση με τον πληθυσμό-στόχο μιας εταιρείας όπως η Zara.

Επιπλέον, μελέτες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες θα προτιμήσουν ένα κατάστημα ρούχων έναντι ενός άλλου με βάση το μέγεθος των ρούχων. Για παράδειγμα ένας πελάτης μπορεί να επιλέξει να ψωνίσει σε ένα κατάστημα όπου τα μεγέθη είναι μικρότερα, γιατί έτσι μπορεί να αισθάνεται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για το σώμα του.

Όλα γίνονται για το κέρδος… όχι για την υγεία

Η βιομηχανία της μόδας είναι μια επιχείρηση. Οι εταιρείες προσπαθούν να μειώσουν το κόστος όσο το δυνατόν περισσότερο και προτιμούν τα ίσια μοτίβα, καθώς είναι λιγότερο δαπανηρά στην παραγωγή τους. Για παράδειγμα εάν ένα άτομο έχει σχήμα σώματος που είναι ίσιο και ένα άλλο άτομο είχε σχήμα σώματος με πολλές καμπύλες, για ποιον πιστεύετε ότι θα ήταν πιο εύκολο να σχεδιάσετε ένα μπλουζάκι; Αν μαντέψατε τον ίσιο σωματότυπο, έχετε δίκιο.

Όμως καθώς όλα τα σχήματα σώματος είναι μοναδικά, θα ήταν ιδανικό να σχεδιάσετε ένα πρότυπο προσαρμοσμένο για κάθε σωματότυπο. Ωστόσο, αυτό δεν είναι εφικτό για μαζική παραγωγή. Η ταξινόμηση μεγεθών σε ένα σχήμα σώματος και η μείωση του αριθμού των μεγεθών είναι μια τεράστια εξοικονόμηση χρημάτων για τον κατασκευαστή. Ως αποτέλεσμα, η βιομηχανία της μόδας θα δώσει προτεραιότητα στα ψηλά και αδύνατα γυναικεία σώματα, επειδή εξοικονομεί χρήματα και διευκολύνει την παραγωγή σε μεγάλες ποσότητες. Και δυστυχώς εάν δεν σας ταιριάζει το ρούχο, τις περισσότερες φορές θα νιώσετε την ανάγκη να αλλάξετε το σώμα σας.

Αυτό μπορεί να ακούγεται κλισέ, αλλά σίγουρα υπήρξαν περιπτώσεις όπου άφησα τα ρούχα μου να με φορούν και να μου υπαγορεύουν το πώς ένιωθα για τον εαυτό μου, αντί να φοράω τα ρούχα μου. Γενικά οι περισσότερες γυναίκες τείνουν να κατηγορούν το σώμα τους για την κακή εφαρμογή ενός ρούχου και αυτό μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στην εικόνα του σώματος, την αυτοεκτίμηση και την ταυτότητα.

Επιπλέον οι μη ρεαλιστικές εικόνες που διαφημίζονται σε διάφορες πλατφόρμες, όπως το Instagram και το Tik Tok, επιτρέπουν στην κοινωνία να στέλνει μηνύματα που συσχετίζουν τα αδύνατα σώματα με την ελκυστικότητα και την υγεία. Και αυτό έχει ως αποτέλεσμα το αδύνατο να γίνει και ο «ιδανικός σωματότυπος».

Είναι επίσης αρκετά ενδιαφέρον να επισημάνουμε ότι οι άνθρωποι άρχισαν να συγκρίνουν το σώμα τους όταν εισήχθει η εκβιομηχάνιση στην κλωστοϋφαντουργία. Η εμφάνιση βιομηχανοποιημένων υφασμάτων και τυποποιημένων μεγεθών, συνέβαλαν στη νοοτροπία του να προσαρμοστούμε σε έναν συγκεκριμένο σωματότυπο.

Στην προσπάθεια όμως να φτάσει κανείς σε αυτά τα "ιδανικά' πρότυπα, θα μπορούσε να καταφύγει σε ακραία μέτρα όπως η ανθυγιεινή δίαιτα και τα σκληρά προγράμματα γυμναστικής. Ή, μπορεί να επιλέξει να ακολουθήσει τις συμβουλές των influencers που έχουν αυτόν τον «ιδανικό σωματότυπο», αλλά δεν έχουν στοιχεία που να υποστηρίζουν τα οφέλη για την υγεία των προϊόντων που επιλέγουν να διαφημίσουν.

Λοιπόν, πού πάμε από εδώ και πέρα;

Το ερώτημα που με μπερδεύει είναι πώς μπορούμε να δίνουμε τόση δύναμη σε ένα σύστημα ταξινόμησης μεγέθους που έχει αποδειχτεί τόσο ασυνεπές και αναξιόπιστο;

Ας εστιάσουμε σε αυτά που μπορούμε να αλλάξουμε...

Η αυτοαποδοχή έρχεται πριν από την αγάπη για τον εαυτό μας

Το κίνημα Health at Every Size τονίζει ότι θα πρέπει να αγκαλιάζουμε όλα τα κοινωνικά χαρακτηριστικά, όπως το μέγεθος, το σχήμα, τη φυλή, την εθνική καταγωγή, τη σεξουαλικότητα, το φύλο και άλλα. Εξάλλου αυτά είναι που μας κάνουν μοναδικούς και μας ξεχωριστούς.

Η αποδοχή του εαυτού μας ξεκινά με την αποδοχή όλων όσων έχουν συμβεί πριν και μέχρι αυτό το σημείο στη ζωή μας. Το σώμα μας είναι ένα σκάφος για να μας μεταφέρει στον κόσμο… και έχουμε μόνο ένα μοντέλο… αυτό που έχουμε σήμερα. Αν συνεχίσουμε να νιώθουμε ενοχές και ντροπή, θα συνεχίσουμε να πληγωνόμαστε σωματικά, ψυχικά και συναισθηματικά.

Ο σεβασμός πηγάζει από μέσα. Έτσι, ο μόνος τρόπος για να προχωρήσετε και να μάθετε να σέβεστε το σώμα σας είναι να το αποδεχτείτε. Εστιάστε σε αυτό που μπορείτε να κάνετε τώρα… όχι στο παρελθόν, ούτε στο μέλλον. Η αγάπη για το σώμα δεν αρκεί από μόνη της, εκτός κι αν έχει προηγηθεί η αποδοχή και ο σεβασμός.

Αλλαγή νοοτροπίας

Ακόμα κι αν ξέραμε πώς να γίνουμε πιο αδύνατοι, αυτό δεν θα μας κάνει απαραίτητα πιο υγιείς ή ευτυχισμένους. Αντί να ασχολούμαστε με την εικόνα μας, είναι σημαντικό να φροντίζουμε τον εαυτό μας και να καθιερώνουμε βιώσιμες συμπεριφορές υγιεινού τρόπου ζωής και μια πιο υγιή νοοτροπία.

Αντί να εστιάσετε στο βάρος, το μέγεθος ή το σχήμα, εστιάστε στη μείωση του στρες που βιώνετε γύρω από το φαγητό και το σώμα σας. Το άγχος επιδεινώνει την υγεία σας περισσότερο από ό,τι μια χαμένη άσκηση ή ένα μπισκότο. Η αύξηση της κορτιζόλης ως απόκριση στο στρες συσχετίζεται με μια πληθώρα καταστάσεων υγείας όπως ο διαβήτης τύπου 2, η αντίσταση στην ινσουλίνη, η υπέρταση, οι καρδιαγγειακές παθήσεις, η ανοσοκαταστολή, τα πεπτικά προβλήματα, η κατάθλιψη και το άγχος.

Επομένως, προτού ακολουθήσετε τις δίαιτες απώλειας βάρους, σκεφτείτε δύο φορές. Σκεφτείτε τι αλλαγή μπορείτε να κάνετε για να είναι πιο μακροπρόθεσμη και προσπαθήστε να μειώσετε το άγχος και να φροντίσετε τον εαυτό σας.

Μπορεί στο σημερινό άρθρο να εστίασα περισσότερο στα αρνητικά της βιομηχανίας της μόδας, ωστόσο υπάρχει και η θετική πλευρά των πραγμάτων, διότι η μόδα εξελίσσεται συνεχώς, προσπαθώντας να βρει λύσεις και να σεβαστεί όλους τους σωματότυπους.

Τέλος θα ήθελα να επισημάνω πως όλοι οι τύποι σώματος είναι όμορφοι και δεν χρειάζεται ένας αριθμός σε μια ετικέτα ή μια ζυγαριά για να το αναγνωρίσουμε αυτό.