WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς το μάρκετινγκ επηρεάζει τις αισθήσεις και τις διατροφικές μας επιλογές


Τζουλιάννα Καρνέζη

2 Αυγούστου 2022

Πώς το μάρκετινγκ επηρεάζει τις αισθήσεις και τις διατροφικές μας επιλογές
pexels
Ποιος έχει νιώσει ποτέ άνετα σε ένα εστιατόριο χωρίς μουσική; Κανείς. Ποιος δεν έχει αναζητήσει φαγητό, αφού έχει δει αυτές τις υπέροχες φωτογραφίες με τα ζουμερά μπιφτέκια και τις χρυσαφένιες πατάτες;

Το παραδοσιακό μάρκετινγκ έχει μετατραπεί πλέον σε πιο σύγχρονο ενσωματώνοντας στοιχεία εμπειρίας. Και αυτό γιατί ο σημερινός καταναλωτής αναζητά νόημα και ευχαρίστηση. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο μέσος Αμερικανός δαπανά περίπου 1200 ευρώ το χρόνο σε φαγητό από fast food, ενώ όπως και εμείς κατακλύζεται από ηλεκτρονικά μηνύματα μέσω των social media για τις προσφορές της ημέρας, και πάει λέγοντας.

Στο σημερινό άρθρο μας, θα μιλήσουμε για ένα αλλιώτικο μάρκετινγκ, εκείνο των αισθήσεων, το οποίο υποκινείται από τις αρχές της ψυχολογίας του μάρκετινγκ και απευθύνεται σε ορισμένες ή/και όλες από τις πέντε αισθήσεις των καταναλωτών και εκτός των άλλων επηρεάζει τις διατροφικές μας επιλογές.

Όραση

Θα σας τραβούσε την προσοχή ένα ασπρόμαυρο ζαχαρωτό; Μάλλον όχι. Η όραση είναι η αίσθηση που διεγείρεται περισσότερο από το περιβάλλον μας. Το 80% των πληροφοριών έρχονται σε εμάς μέσω της όρασης. Μπορούμε να βλέπουμε χιλιάδες διαφημίσεις κάθε μέρα, ενώ συνήθως είναι τα μάτια μας που εμπλέκονται πρώτα όταν έρχονται σε επαφή με ένα προϊόν που υπάρχει σε ένα κατάστημα.

Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι στα περισσότερα brands fast food κυριαρχεί το κόκκινο και το κίτρινο χρώμα. Αφού από τους διαφημιστές και από τους ψυχολόγους, προσδιορίζονται ως τα χρώματα που ανοίγουν την όρεξη και που απευθύνονται στο κέντρο της επιθυμίας.

Όσφρηση

Μπορείτε να φανταστείτε να αγοράζετε άοσμο καφέ; Η όσφρηση είναι μια πολύ ισχυρή αίσθηση και προσελκύει τα συναισθήματα. Επιπλέον, υπάρχει σύνδεση μεταξύ μυρωδιών, συναισθημάτων και αναμνήσεων. Μια ευχάριστη μυρωδιά οδηγεί σε μια πιο θετική αξιολόγηση ενός προϊόντος. Έχουμε τη δυνατότητα να αναγνωρίζουμε έως και 10.000 διαφορετικές μυρωδιές. Είναι αυτή η μυρωδιά του ποπ κορν με βούτυρο που σε πάει πάντα σινεμά. Είναι αυτή η μυρωδιά απ’ το μαλλί της γριάς που σε πάει πίσω σε αυτές τις ατελείωτες βόλτες κρατώντας το χέρι της μαμάς και του μπαμπά...Πολλές είναι οι εταιρίες που χρησιμοποιούν αυτήν τη στρατηγική προκειμένου να δημιουργήσουν ένα ευχάριστο και βέλτιστο περιβάλλον για να ενθαρρύνουν την είσοδο του κοινού.

Αφή

Έχετε τη συνήθεια να πιάνετε τα φρούτα και τα λαχανικά πριν τα προσθέσετε στο καλάθι αγορών σας; Η αίσθηση της αφής, η πιο οικεία από όλες τις αισθήσεις, είναι ένα εργαλείο για τον έλεγχο της ποιότητας του φαγητού. Τείνουμε να νιώθουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αγοράζουμε περισσότερα όταν έχουμε την ευκαιρία να αγγίξουμε τα προϊόντα. Το άγγιγμα θα μπορούσε να προκαλέσει ακόμη και αύξηση της ωκυτοκίνης που είναι η ορμόνη της αγάπης.

Ακοή

Ποια θα ήταν η αντίδρασή σας αν όταν ανοίγατε ένα μπουκάλι με αφρώδες νερό δεν ακουγόταν ο εκκωφαντικός ήχος του πώματος; Η ακοή αναφέρεται στους ήχους που μας επιτρέπουν να αναγνωρίσουμε ένα προϊόν. Αυτή η στρατηγική μπορεί επίσης να περιλαμβάνει το ραδιόφωνο, τη μουσική και την τηλεόραση. Για παράδειγμα η μουσική με αργό ρυθμό σε ένα μαγαζί μας οδηγεί να παραμείνουμε περισσότερο και να αγοράζουμε περισσότερα.

Γεύση

Πόσο απολαμβάνετε τις γευσιγνωσίες φαγητού σε ένα κατάστημα; Εγώ πολύ...Το να μπορούμε να γευτούμε ένα φαγητό αυξάνει την πιθανότητα να το αγοράσουμε. Εκφράσεις όπως "μια νέα συνταγή" ή "μια φυσική γεύση" έχουν ως αποτέλεσμα να μας δελεάσουν περισσότερο. Υπάρχει επίσης μια άμεση σχέση μεταξύ της γεύσης και των άλλων αισθήσεων. Για παράδειγμα, ο τραγανός ήχος μας θυμίζει τη γεύση από τα πατατάκια, ενώ το χρώμα ενός χυμού φρούτων μας ενημερώνει επίσης για τη γεύση που θα έχει.

Έτσι λοιπόν την επόμενη φορά που θα δεις την εικόνα του αί Βασίλη και θα σου έρθει στο μυαλό το γνωστό αναψυκτικό ή όταν δεις μια διαφήμιση φαγητού και θυμηθείς τα παιδικά στο χρόνια, σκέψου ότι απλά είναι μια επιτυχημένη «αισθητητριακή» στρατηγική μάρκετινγκ.