WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τι σχέση έχει η στοματική υγεία με την ψυχική υγεία;


Τζουλιάννα Καρνέζη

15 Δεκεμβρίου 2022

Τι σχέση έχει η στοματική υγεία με την ψυχική υγεία;
pexels
Πώς τα δόντια και τα ούλα σας μπορούν να σας προειδοποιήσουν και για προβλήματα ψυχικής υγείας και το αντίθετό

Το να πηγαίνετε στον οδοντίατρο τακτικά είναι σημαντικό για να βεβαιωθείτε ότι τα δόντια σας είναι υγιή. Αλλά μπορεί να μην γνωρίζετε ότι ένας οδοντιατρικός έλεγχος μπορεί επίσης να είναι μια ευκαιρία για να είστε και ψυχικά υγιείς. Οι άνθρωποι συχνά εκπλήσσονται που η στοματική τους υγεία συνδέεται με την ψυχική τους, αλλά είναι πραγματικά αλληλένδετα.

Μπορεί η στοματική υγεία να επηρεάσει την ψυχική σας υγεία;

Ναι, η υγεία των δοντιών σας μπορεί να επηρεάσει την ψυχική σας υγεία. Όταν η στοματική σας υγεία υποφέρει, μπορεί να μειώσει την ποιότητα της ζωής σας ή να επιδεινώσει προβλήματα ψυχικής υγείας. Αν νιώθετε άσκημα για την υγεία των δοντιών σας, μπορεί να παρατηρήσετε ότι αυτό προκαλεί κάποιο κοινωνικό άγχος και να βλάψει την αυτοεκτίμησή σας.

Επίσης ισχύει και το αντίθετο, δηλαδή η ψυχική σας υγεία μπορεί να επηρεάσει την υγεία των δοντιών σας. Για παράδειγμα όταν είστε υπό πίεση, μπορεί να αγνοήσετε τη στοματική σας υγιεινή. Επιπλέον η υγεία των δοντιών σας μπορεί είναι μια ένδειξη για το επίπεδο άγχους σας, τη διάθεσή σας και την παρουσία χρόνιων διατροφικών προβλημάτων.

Σε μια μετα-ανάλυση 25 μελετών που διήρκεσαν 25 χρόνια, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα που ζουν με σοβαρές διαταραχές ψυχικής υγείας είχαν 2,8 φορές περισσότερες πιθανότητες να έχουν χάσει τα δόντια τους, σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό.

Εάν νιώθετε κατάθλιψη ή άγχος, μπορεί συχνά να δυσκολεύεστε να φροντίσετε τον εαυτό σας, μέχρι και να κάνετε ακόμη και τις πιο μικρές καθημερινές εργασίες, όπως η φροντίδα της στοματικής σας υγείας.

Επιπλέον αν έχετε άγχος, μπορεί να παρατηρήσετε ότι τρίζετε τα δόντια σας τη νύχτα ή αισθάνεστε πόνο στο σαγόνι.

Επίσης το φθαρμένο σμάλτο μπορεί να είναι μια κόκκινη σημαία ότι βιώνετε υψηλά επίπεδα άγχους ή στρες ή ότι έχετε μια διατροφική διαταραχή. Οι άνθρωποι που παλεύουν με διατροφικές διαταραχές έχουν συχνά υψηλά επίπεδα τερηδόνας. Και αυτό οφείλεται στον υποσιτισμό ή στην κατανάλωση άφθονων τροφών με ζάχαρη ή υψηλής επεξεργασίας.

Πώς μπορείτε να διαχειριστείτε την ψυχική σας υγεία και την υγεία των δοντιών σας

Επειδή η ψυχική υγεία και η στοματική υγεία είναι αλληλένδετα, τα πράγματα που κάνετε για να διαχειριστείτε το ένα ωφελούν και το άλλο. Ευτυχώς, μπορείτε να κάνετε μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά σας οι οποίες μπορεί να έχουν μόνιμο αντίκτυπο.

Ακολουθήστε μια ισορροπημένη διατροφή

Αυτό που τρώτε επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τόσο τη διάθεσή σας όσο και τη στοματική σας υγεία. Βεβαιωθείτε ότι τρώτε μια μεγάλη ποικιλία από θρεπτικά τρόφιμα, για να τονώσετε τόσο τη διάθεσή σας, αλλά και για να προστατεύσετε τα δόντια σας

.

Παρακολουθήστε τυχόν σημεία και συμπτώματα που μπορεί να έχετε

Υπάρχουν πολλά σημάδια και συμπτώματα που δείχνουν ότι κάτι συμβαίνει με τη στοματική σας υγιεινή. Τα ούλα σας μπορεί να αιμορραγούν ενώ βουρτσίζετε τα δόντια σας ή όταν χρησιμοποιείτε οδοντικό νήμα. Κάποιες φορές, το σαγόνι σας μπορεί να πονάει ή να αντιμετωπίζετε ευαισθησία σε ζεστές ή κρύες θερμοκρασίες.

Η ξηροστομία μπορεί επίσης να είναι παρενέργεια ορισμένων αντικαταθλιπτικών φαρμάκων. Αυτή είναι μια κατάσταση που μειώνει το σάλιο στο στόμα σας, το οποίο είναι πολύ σημαντικό για τη στοματική σας υγεία. Το σάλιο όχι μόνο σας βοηθά να χωνέψετε τα τρόφιμα, αλλά βοηθά επίσης στην καταπολέμηση των επιβλαβών βακτηρίων που μπορεί να οδηγήσουν σε προβλήματα με τα δόντια και τα ούλα.

Εάν υποψιάζεστε ότι μπορεί να έχετε ξηροστομία και παίρνετε φάρμακα, μια επίσκεψη στον οδοντίατρο, τον γιατρό και τον θεραπευτή σας μπορεί να είναι καλή ιδέα για να βεβαιωθείτε ότι δεν έχετε προβλήμα με τα δόντια σας.

Jenny.Gr
pexels

Κάντε δραστηριότητες που μειώνουν το στρες

Εάν παρατηρήσετε ότι τρίζετε τα δόντια σας το βράδυ, μπορεί να υποδηλώνει υψηλά επίπεδα άγχους και στρες. Σε αυτή την περίπτωση, ίσως θελήσετε να ασκήσετε κάποιες δραστηριότητες μείωσης του στρες και του άγχους.

Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν τη λήψη μιας εφαρμογής που θα σας βοηθήσει να κοιμάστε καλύτερα και να είστε ήρεμοι τη νύχτα ή βαθιές αναπνοές και ασκήσεις διαλογισμού. Στην πραγματικότητα, μπορείτε να εξασκηθείτε σε βαθιές αναπνοές και διαλογισμό όλη την ημέρα για να αποφύγετε το άγχος.

Δείτε τον οδοντίατρό σας

Οι οδοντίατροι δεν είναι μόνο εκεί για να λευκάνουν τα μαργαριταρένια σας δόντια. Μπορούν επίσης να εντοπίσουν και άλλα προβλήματα. Για παράδειγμα οι οδοντίατροι είναι μερικές φορές οι πρώτοι επαγγελματίες που εντοπίζουν και διαγιγνώσκουν ένα πρόβλημα ψυχικής υγείας και κάνουν πολλές παραπομπές σε συμβούλους και θεραπευτές.

Στην πραγματικότητα, πολλά άτομα που ζουν με διατροφικές διαταραχές έχουν επισκεφτεί έναν ειδικό, μετά από παραπομπή οδοντίατρου. Επίσης ο οδοντίατρος μπορεί να παρατηρήσει το τρίξιμο των δοντιών και να σας συστήσει να φορέσετε μασελάκι, αλλά και να σας ρωτήσει επίσης για την πιθανή αιτία του άγχους.

Πάνω απ 'όλα, μην ντρέπεστε αν αντιμετωπίζετε προβλήματα με τα δόντια, τα ούλα ή το στόμα σας. Αν δυσκολεύεστε με τη στοματική σας υγιεινή, ελέγξτε τον εαυτό σας και αναρωτηθείτε εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας. Εάν υποψιάζεστε ότι μπορεί να συμβαίνει αυτό, αναφέρετε το στον θεραπευτή σας ή συνεργαστείτε με τον γιατρό σας για να βρείτε έναν θεραπευτή για να μιλήσετε.