WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Βοηθούν οι μπανάνες με το άγχος; Εδώ είναι ό,τι πρέπει να γνωρίζετε


Τζουλιάννα Καρνέζη

12 Ιανουαρίου 2023

Βοηθούν οι μπανάνες με το άγχος; Εδώ είναι ό,τι πρέπει να γνωρίζετε
pexels
Η κατανάλωση μπανάνας μπορεί να βελτιώσει τη διάθεσή σας;

Η σεροτονίνη είναι ένας φυσικός νευροδιαβιβαστής (μια χημική ουσία που στέλνει μηνύματα μεταξύ των νευρώνων στον εγκέφαλο). Το σώμα μπορεί να παράγει σεροτονίνη από μόνο του, αλλά όχι στην ποσότητα που χρειαζόμαστε για να λειτουργήσουμε βέλτιστα.

Πιθανότατα έχετε ακούσει για τα επίπεδα σεροτονίνης σε σχέση με την κατάθλιψη, καθώς μία από τις πιο σημαντικές λειτουργίες της σεροτονίνης είναι η εξισορρόπηση της διάθεσης. Επιπλέον, αυτή η χημική ουσία συμβάλλει σε μια συνολική αίσθηση ευεξίας, γι' αυτό πολλά αντικαταθλιπτικά φάρμακα έχουν σχεδιαστεί για να αυξάνουν τα επίπεδα σεροτονίνης στον εγκέφαλο.

Ωστόσο, αυτά τα φάρμακα δεν είναι η μόνη πηγή σεροτονίνης. Πολλά από τα τρόφιμα που τρώμε περιέχουν σεροτονίνη. Οι μπανάνες είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα τροφής που μπορεί να βοηθήσει στην προώθηση των πλεονεκτημάτων της σεροτονίνης που τονώνουν τη διάθεση.

Μπανάνες: Υπερτροφή σεροτονίνης;

Όμως είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι ενώ οι μπανάνες περιέχουν σεροτονίνη, η κατανάλωση μιας για σνακ δεν θα σας φτιάξει αμέσως τη διάθεση. Σε αντίθεση με άλλες μορφές, η σεροτονίνη που βρίσκεται στις μπανάνες δεν διαπερνά τον αιματοεγκεφαλικό φραγμό, που σημαίνει ότι δεν μπορεί να εισέλθει στον εγκέφαλο για να συμπληρώσει τη σεροτονίνη που παράγεται φυσικά από το σώμα.

Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι οι μπανάνες μπορεί να διαδραματίζουν πιο έμμεσο ρόλο ενισχύοντας την ποσότητα σεροτονίνης που μπορεί να παράγει ο εγκέφαλος. Το σώμα χρειάζεται άλλα θρεπτικά συστατικά για να φτιάξει και να χρησιμοποιήσει σωστά τη σεροτονίνη, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Β6, και οι μπανάνες είναι μια ιδιαίτερα πλούσια πηγή αυτής της βιταμίνης.

Εάν μια διατροφή είναι ανεπαρκής σε βιταμίνη Β6 συμβάλλει σε χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης - αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η κατανάλωση μιας μπανάνας την ημέρα θα είναι αρκετή για να βελτιώσει τη διάθεσή σας.

Για ενήλικες (ηλικίες 19–50), η Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη (RDA) βιταμίνης Β6 είναι 1,3 χιλιοστόγραμμα (mg). Μια μεσαία μπανάνα έχει 0,4 mg (περίπου 20 % της RDA). Για να λάβετε αρκετή βιταμίνη Β6 μόνο από τις μπανάνες, θα πρέπει να τρώτε πέντε την ημέρα.

Οι μπανάνες είναι επίσης μια πλούσια πηγή καλίου, ένας ηλεκτρολύτης που υποστηρίζει τα κύτταρα στα νεύρα καθώς και στην καρδιά και σε άλλους μύες. Και το να λαμβάνετε πολύ λίγο κάλιο από τη διατροφή σας μπορεί να συμβάλει σε μια σειρά προβλημάτων υγείας, συμπεριλαμβανομένης της υψηλής αρτηριακής πίεσης (υπέρταση).

Jenny.Gr
pexels

Άλλα τρόφιμα που τονώνουν τη διάθεση

Εάν δεν είστε λάτρεις της μπανάνας, υπάρχουν πολλές άλλες τροφές πλούσιες σε σεροτονίνη και βιταμίνη Β6 από τις οποίες μπορείτε να διαλέξετε. Για παράδειγμα, μπορείτε να λάβετε τη βιταμίνη Β6 από διάφορες πηγές πρωτεΐνης, συμπεριλαμβανομένου του μοσχαρίσιου συκωτιού, του κιτρινόπτερου τόνου, του σολομού και του στήθους κοτόπουλου. Οι φυτικές πηγές της βιταμίνης Β6 περιλαμβάνουν τα εμπλουτισμένα δημητριακά και τις πατάτες. Αρκετές τροφές πλούσιες σε Β6 περιέχουν επίσης σεροτονίνη, όπως τα ψάρια και τα πουλερικά.

Οι παρακάτω τροφές είναι φυσικές πηγές σεροτονίνης:

  • Λιπαρά, λιπαρά ψάρια (όπως ο τόνος και το σκουμπρί)

  • Ξηροί καρποί και σπόροι (ειδικά καρύδια και λιναρόσποροι)

  • Φασόλια

  • Φρέσκα προϊόντα (πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως σπανάκι ή λάχανο)

  • Προβιοτικά/τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση (όπως κεφίρ, γιαούρτι και τόφου)

Τέλος είναι σημαντικό να γνωρίζετε οτι ενώ μια θρεπτική και ισορροπημένη διατροφή είναι ωφέλιμη για τη σωματική και ψυχική σας υγεία, δεν υπάρχει μια μόνο τροφή που να «βελτιώνει τη διάθεση» και που να μπορεί να «θεραπεύσει» την κατάθλιψη. Σημασία έχει η συνολική διατροφή που καταναλώνετε καθημερινά