WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς να ελέγξετε τη λαχταρά για φαγητό με μία απλή αλλαγή


Τζουλιάννα Καρνέζη

24 Ιανουαρίου 2023

Πώς να ελέγξετε τη λαχταρά για φαγητό με μία απλή αλλαγή
pexels
Η λαχτάρα για φαγητό (food craving) είναι η έντονη επιθυμία να καταναλώσει κάποιος ένα συγκεκριμένο τρόφιμο.

Είχα μια σχέση αγάπης/μίσους με τη σοκολάτα. Μου άρεσε η γεύση και ο τρόπος που έλιωνε στο στόμα μου. Μου άρεσε τόσο πολύ που μπορούσα να την τρώω ασταμάτητα. Μισούσα όμως που δεν μπορούσα να σταματήσω...Μου άρεσε να τρώω σοκολάτα, αλλά τη μισούσα επειδή αποκάλυπτε την αδυναμία μου. Μισούσα τον εαυτό μου που δεν είχα αυτοέλεγχο.

Η λαχτάρα για φαγητό είναι σχεδόν καθολική. Καθώς σπούδαζα διατροφή, ανακάλυψα ότι δεν ήμουν η μόνη. Μια μελέτη ανέφερε ότι το 100% των νεαρών γυναικών και το 70% των νεαρών ανδρών έχουν αναφέρει ότι αντιμετωπίζουν λαχτάρα για φαγητό. Αλλά το πιο σημαντικό, ανακάλυψα ότι η επιστήμη έχει μερικά σημαντικά πράγματα να μας διδάξει για το πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τις λιγούρες. Αυτό είναι τελικά το μυστικό για το πώς σταμάτησα να μισώ τη σοκολάτα και άρχισα να την αγαπώ ξανά… σε κατάλληλες ποσότητες.

Το κρίσιμο μέρος της αντιμετώπισης της λαχτάρας έχει να κάνει με την άδεια. Έχετε ακούσει ποτέ για απαγορευμένα φαγητά; Όταν κάτι είναι απαγορευμένο, αποκτά μια γοητεία, μια ιδιότητα που το κάνει να κολλάει στο μυαλό σου. Αυτό μπορεί να καταστήσει σχεδόν αδύνατο να κρατήσετε μακριά το απαγορευμένο αντικείμενο.

Πάρτε αυτή τη μελέτη ως παράδειγμα. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: στην μία ομάδα είπαν οτι δεν μπορεί να φάει σοκολάτα, στη δεύτερη είπαν να μιλήσει για το πώς είναι να τρως σοκολάτα και στην τρίτη (την ομάδα ελέγχου) είπαν να μιλήσει απλώς. Στη συνέχεια προσφέρθηκε σε όλους να φάνε σοκολάτα.

Ο κοινός νους μπορεί να υποθέσει ότι οι άνθρωποι που περνούσαν τον χρόνο τους μιλώντας για τη σοκολάτα θα είχαν τη μεγαλύτερη επιθυμία να τη φάνε και σε μεγαλύτερη ποσότητα. Αλλά στην πραγματικότητα δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Διότι οι συμμετέχοντες που τους είπαν να μην σκέφτονται τη σοκολάτα έφαγαν την περισσότερη και μάλιστα έφαγαν πολύ παραπάνω από την ομάδα που συζητούσε για αυτή.

Υπάρχουν βιολογικοί λόγοι που εξηγούν το παραπάνω αποτέλεσμα. Όταν ολόκληρο το σώμα δουλεύει εναντίον του, οι πιθανότητες επιτυχίας σου είναι ελάχιστες. Η δύναμη της θέλησής σας ενάντια στο σώμα σας μπορεί να αντέξει μόνο για λίγο και είναι πιθανό να καταναλώσετε το φαγητό στο οποίο σας έχει απαγορευτεί.

Οι ερευνητές αποφάσισαν να επαναλάβουν τη μελέτη. Και αυτή τη φορά έβαλαν τους συμμετέχοντες να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια για να αξιολογήσουν εάν συνήθως καταπίεζαν τις σκέψεις για φαγητό ή περιορίζονταν από συγκεκριμένα τρόφιμα.

Εδώ είναι που αποκτά πραγματικά ενδιαφέρον. Τα άτομα που συνήθως δεν προσπάθησαν να καταστείλουν τη λαχτάρα τους δεν επηρεάστηκαν από τη μελέτη. Δεν είχαν τη συνήθεια να καταστέλλουν τον εαυτό τους, οπότε έτρωγαν την ίδια ποσότητα ανεξάρτητα από την ομάδα που ανήκαν. Αλλά όσοι είχαν τη συνήθεια να καταστέλλουν τη λαχτάρα τους, έτρωγαν πολύ παραπάνω.

Συχνά η αντίδρασή μας στα προβλήματα είναι να αποφύγουμε την πηγή αυτού του προβλήματος. Αλλά τις περισσότερες φορές αυτό απλώς επιδεινώνει το πρόβλημα. Η αποφυγή ριζώνει βαθιά μέσα μας και γίνεται μια συνήθεια που είναι πολύ δύσκολο να την κόψουμε.

Στην περίπτωση της λαχτάρας για φαγητό, αντιμετωπίζουμε ένα πρόβλημα (δηλ. ένα φαγητό από το οποίο τρώμε πάρα πολύ) και αποφασίζουμε ενστικτωδώς ότι πρέπει να μείνουμε μακριά από την πηγή αυτού του προβλήματος, το ίδιο το φαγητό. Αλλά αυτές οι μελέτες μας δείχνουν ότι αυτοί οι περιορισμοί απλώς δημιουργούν ένα πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα.

Jenny.Gr
pexels

Η λύση: Η αλλαγή νοοτροπίας

Έτσι, εάν οι περιορισμοί δεν λειτουργούν, τι λειτουργεί; Λειτουργεί το ακριβώς αντίθετο. Το να δώσεις στον εαυτό σου την άδεια να φάει αφαιρεί τη δύναμη που έχουν τα «απαγορευμένα» φαγητά. Αυτή η αλλαγή στη στάση δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να φάτε αυτό το φαγητό, σημαίνει απλώς ότι δεν περιορίζετε τις επιλογές σας. Τα αποτελέσματα μπορεί να είναι πολύ απελευθερωτικά και εκπληκτικά αποτελεσματικά.

Δώστε λοιπόν στον εαυτό σας την άδεια να απολαύσει το φαγητό. Δώστε στον εαυτό σας την άδεια να φάει όποιο φαγητό θέλει. Μπορεί να ακούγεται ανεύθυνο, αλλά σκεφτείτε το ως εξής: Όταν είστε ελεύθεροι να φάτε ό,τι θέλετε, δίνετε επίσης στον εαυτό σας την άδεια να μην φάει. Δεν σας δεσμεύει η λαχτάρα για φαγητό.

Οι περιορισμοί είναι μόνο ένας από τους πολλούς λόγους που πολλοί άνθρωποι αισθάνονται αιχμάλωτοι από τη λαχτάρα για φαγητό. Έχεις τη δύναμη μέσα σου να νικήσεις τις λιγούρες σου. Απλά πρέπει να σου δοθούν τα εργαλεία για να το κάνεις.