image
Photo credit: Getty/Ideal Images
GREEN

Eco Gender Gap: Από πότε το βάρος της βιωσιμότητας πέφτει αποκλειστικά στους ώμους των γυναικών;


Κατά πόσο οι άνδρες είναι ευαισθητοποιημένοι σε ζητήματα βιωσιμότητας και περιβάλλοντος;
Μάρθα Κουμπάνη

10 Φεβρουαρίου 2022

Τα τελευταία χρόνια, οδηγοί με «έξυπνα» tips και μυστικά αγορών για πιο sustainable shopping βρίσκονται σε κάθε ενημερωμένο site και blog, με αποκορύφωμα την περίοδο γύρω από τις εκπτώσεις και τις εμπορικές ημέρες όπως η Black Friday και η Cyber Monday. Άρθρα που μας προτρέπουν να μείνουμε μακριά από τους επιχειρηματικούς κολοσσούς και τα μεγαθήρια της fast fashion και μας επισημαίνουν ότι εάν πρέπει να ψωνίσουμε, καλύτερα να το κάνουμε από τα τοπικά καταστήματα, βιώσιμα brands ή αγορές μεταχειρησμένων.

Kαι αυτό είναι πολύ σωστό, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι την Black Friday οι ιστοσελίδες fast fashion ξεπουλούν τα ρούχα τους σε γελοία χαμηλές τιμές. Η Bella Hadid έκανε πρόσφατα το λάθος να παραδεχθεί σε σχόλια κάτω από μια ανάρτηση στο Instagram ότι φορούσε ένα φόρεμα που κόστιζε 16,99 δολάρια. Δεν άργησε να αντιμετωπίσει την οργή των χρηστών των social media για τη μη βιώσιμη κατανάλωση, τη δουλεία και το περιβαλλοντικό κόστος που κρύβονται πίσω από αυτή την μικρή και φαινομενικά αθώα αγορά της.

Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στην ανισότητα στις συζητήσεις μας σχετικά με τα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για το περιβάλλον.

Εκτός από τους δισεκατομμυριούχους ηγέτες τεχνολογίας που χρηματοδοτούν περιβαλλοντικά προγράμματα για να διασφαλίσουν ότι δεν θα φάμε πρώτα εκείνους όταν η Γη καταρρεύσει, φαίνεται ότι οι γυναίκες φέρουν στους ώμους τους το μεγαλύτερο βάρος της ευθύνης σχετικά με την βιωσιμότητα και την περιβαλλοντική συνείδηση.

image

Πλέον οι περισσότερες σύγχρονες γυναίκες έχουν γνώση του αντίκτυπου της μόδας και των καταναλωτικών τους συνηθειών στο περιβάλλον και πολλές από αυτές αισθάνονται άγχος προκειμένου να είναι οι επιλογές τους όσο πιο ηθικές και βιώσιμες. Πιστεύετε ότι οι άντρες αισθάνονται το ίδιο;

Μπορούμε να σκεφτούμε και να σας απαριθμήσουμε πολύ γρήγορα δεκάδες τρόπους με τους οποίους οι γυναίκες μπορούν να βοηθήσουν τον πλανήτη. «Μην χρησιμοποιείτε μαντηλάκια ντεμακιγιάζ», «πάρτε μια οδοντόβουρτσα από μπαμπού», «χρησιμοποιείτε ακόμα οδοντόκρεμα σε σωληνάριο; Δοκιμάστε σε βάζο. Δεν ξέρετε ότι κάθε σωληνάριο οδοντόκρεμας καταλήγει στη χωματερή;», «Ω, θα αφήσετε τη Γη να καταστραφεί επειδή έχετε περίοδο κάθε μήνα; Χρησιμοποιείτε 5.000 έως 15.000 σερβιέτες και ταμπόν σε όλη τη διάρκεια της ζωής σας, τα οποία χρειάζονται αιώνες για να αποσυντεθούν. Δεν σκέφτηκατε ένα oικολογικό κύπελλο περιόδου από το οποίο θα ξεπλένετε το αίμα σας και θα επαναχρησιμοποιείτε κάθε μήνα;» είναι μόνο μερικά από όσα ακούμε και διαβάζουμε.

Κάπου ώπα.

Οι γυναίκες δείχνουν να κάνουν μεγάλη προσπάθεια να μειώσουν την χρήση πλαστικού μιας χρήσης, να ψωνίζουν μεταχειρισμένα και να περιορίσουν τις σπατάλες. Οι γυναίκες έχουν χτίσει ολόκληρες καριέρες ως sustainable eco-friendly influencers, ενθαρρύνοντάς το κοινό τους να λούζεται με μια μπάρα σαπουνιού αντί κανονικού σαμπουαν. Οι μεγαλύτερες ακτιβίστριες του περιβάλλοντος είναι γυναίκες. 

Διαβάζετε αντίστοιχα τόσες πολλές πληροφορίες σχετικά με το γιατί οι άνδρες πρέπει, να αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Να προτιμούν vintage ρολόγια αντί για καινούργια; Μάλλον όχι. Την ίδια στιγμή που τα προϊόντα γυναικείας υγιεινής και ομορφιάς προσπαθούν να δημιουργήσουν βιώσιμες συσκευασίες, πρακτικές και σκευάσματα που είναι φιλικά προς το περιβάλλον, η περιποίηση των ανδρών εξακολουθεί να επικεντρώνεται στην προσπάθεια να πείσουν τους άνδρες να πλένουν το πρόσωπό τους. 

 

image

Καθώς οι γυναίκες εξακολουθούν δυστυχώς να θεωρούνται υπεύθυνες για τη διαχείριση του νοικοκυριού, το marketing ενισχύει μέσα μας την ιδέα ότι η φροντίδα του περιβάλλοντος είναι μια νέα γυναικεία αποστολή. Και όπως μπορείτε να μαντέψετε το ίδιο σκέφτονται και οι άντρες. Τελικά η τοξική αρρενωπότητα βλάπτει και τον πλανήτη.

Σε μια μελέτη του 2019 που δημοσιεύτηκε στο Journal Sex Roles, ερευνητές στο Penn State διαπίστωσαν ότι οι άντρες ήταν λιγότερο πιθανό να φέρουν μια επαναχρησιμοποιήσιμη τσάντα για ψώνια ή να ανακυκλώνουν από φόβο μήπως φανούν gay ή θηλυπρεπείς. Μια μελέτη του 2016 στο Πανεπιστήμιο της Notre Dame που δημοσιεύτηκε στο Journal of Consumer Research διαπίστωσε ότι οι άνδρες είναι λιγότερο πιθανό να υιοθετήσουν πράσινες συμπεριφορές που θεωρούνται θηλυκές και είναι πιο πιθανό να αγοράσουν περιβαλλοντικά προϊόντα που κάνουν boost στην αρρενωπότητα τους.!

image

Ως μέρος της μελέτης, οι ερευνητές συνέκριναν την προθυμία ανδρών και γυναικών να δωρίσουν σε περιβαλλοντικές φιλανθρωπικές οργανώσεις. Ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα ονομάστηκε «Friends of Nature» και είχε ένα πράσινο λογότυπο με ένα δέντρο. Η άλλη φιλανθρωπική οργάνωση ονομαζόταν «Wilderness Rangers» με το λογότυπο ενός λύκου που ουρλιάζει στο φεγγάρι. Μαντέψτε ποιο από αυτά υποστήριξαν οι άντρες;

Ίσως, προτού ρίξουμε το φταίξιμο στη Bella Hadid και τις έφηβες που αγοράζουν φθηνές απομιμήσεις ενός φορέματος που φόρεσε μια σταρ, θα πρέπει να επανεξετάσουμε το μερίδιο ευθύνης ανδρών και γυναικών.

Από πότε η βιωσιμότητα είναι αποκλειστικά γυναικεία υπόθεση;