GREEN

Κλιματική αλλαγή: Οι επιστήμονες ανακάλυψαν πως οι πεταλούδες επηρεάζονται γονιδιακά

11 Αυγούστου 2024

Unsplash
Οι ερευνητές σημειώνουν πως ο τρόπος με τον οποίο επηρεάζονται οι πεταλούδες, συγκεκριμένα το γονιδίωμα τους, θα δώσει πολλές απαντήσεις

Μια νέα επιστημονική ανακάλυψη υπόσχεται πως θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, δίνοντας έμφαση στο πώς επηρεάζονται διαφορετικά έντομα πάνω στον πλανήτη. Σύμφωνα με τον Guardian, οι ερευνητές σημειώνουν πως ο τρόπος με τον οποίο επηρεάζονται οι πεταλούδες, συγκεκριμένα το γονιδίωμα τους, θα δώσει πολλές απαντήσεις.

Η πεταλούδα Lysandra coridon, που ξεχωρίζει για το έντονο μπλε χρώμα στα φτερά της, και βρίσκεσαι σε όλη την Ευρώπη, είναι στο επίκεντρο της νέας έρευνας. Οι μελετητές, φαίνεται πως έχουν επωφεληθεί από ένα νέο πρόγραμμα με την ονομασία Psyche, το οποίο στοχεύει στην αλληλουχία των γονιδιωμάτων και των 11.000 ειδών πεταλούδων και σκόρων στην Ευρώπη και να αποκαλύψει με λεπτομέρεια πώς η κλιματική αλλαγή επηρεάζουν τα έντομα αυτά.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ανάλογα με την τοποθεσία στην οποία εντοπίζεται η πεταλούδα Lysandra, τα κύτταρά της έχουν διαφορετικούς αριθμούς χρωμοσωμάτων. Έτσι, στη νότια Ευρώπη, έχει συνολικά 87 χρωμοσώματα, προσθέτοντάς ένα κάθε φορά, ενώ στα βόρεια έχει 90 χρωμοσώματα. Ουσιαστικά, αυτές οι πεταλούδες, όταν μετακινήθηκαν στην Ευρώπη καθώς οι παγετώνες υποχώρησαν κατά το τέλος της τελευταίας εποχής των παγετώνων, πρόσθεσαν ένα χρωμόσωμα κάθε φορά που προχωρούσαν προς τα βόρεια. «Αυτό αντίκειται πολύ στο δόγμα που λέει ότι ένα δεδομένο είδος έχει έναν δεδομένο αριθμό χρωμοσωμάτων», δήλωσε η εξελικτική βιολόγος, Σάρλοτ Ράιτ, του Ινστιτούτου Wellcome Sanger κοντά στο Κέμπριτζ.

Σύμφωνα με έναν ακόμα ειδικό που σχολίασε την έρευνα, το ένα δέκατο όλων των ονομαζόμενων ειδών στη Γη είναι σκώροι ή πεταλούδες και είναι μοναδικά ευαίσθητοι στις αλλαγές του περιβάλλοντος. «Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερα γνωρίζουμε για αυτούς τόσο καλύτερα ενημερωμένοι θα είμαστε για τις αλλαγές που επηρεάζουν τον φυσικό κόσμο γενικά. Οι αλλαγές που επηρεάζουν τις πεταλούδες Lysandra είναι ένα τέλειο παράδειγμα αυτής της γνώσης. Το γονιδίωμα είναι ένα τέλειο σημείο εκκίνησης για να κατανοήσουμε πόσο καλά τα πάει ένας οργανισμός στο περιβάλλον του».

Aκολουθήστε το jenny.gr στο google news και μείνετε ενημερωμένοι για το sustainability, το climate emergency και τα πάντα γύρω από το περιβάλλον.