Επιστροφή στο σχολείο: Βοηθήστε το παιδί σας να διαχειριστεί το άγχος με 5 απλούς τρόπους

The Jennettes
Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2021

Μόλις χθες, αποχαιρέτησαν κι επίσημα την ανεμελιά του καλοκαιριού... Τα μπάνια, τα μακροβούτια, τις ποδηλατάδες, τα παγωτά και τις παρέες που άφησαν πίσω. 

Πολλοί γονείς αναγκάστηκαν να τραβήξουν το μαξιλάρι από το πρόσωπό τους για να σηκωθούν από το κρεβάτι και να ετοιμαστούν για το πρώτο σχολικό κουδούνι της χρονιάς, μιας χρονιάς που κρύβει την ίδια αβεβαιότητα για τη διεξαγωγή της, όπως και πέρσι εξαιτίας της πανδημίας.  

Παρόλο που οι συνθήκες από τον εμβολιασμό φέτος μπορεί να είναι πολύ καλύτερες, το άγχος για το αν ξανακλείσουν τα σχολεία μαζί με τον φόβο μιας ακόμη δύσκολης προσαρμογής στα νέα δεδομένα, παραμονεύει και κάνει την ψυχική υγεία των μαθητών ευάλωτη. Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται την ομαλή προσαρμογή τους στη σχολική καθημερινότητα;

Οι ειδικοί και οι ψυχολόγοι προτείνουν να ξεκινήσουμε από:

Μία απλή αλλά εποικοδομητική συζήτηση μαζί τους. Δεν χρειάζεται να κρατήσει πολλή ώρα αρκεί να είναι ουσιαστική. Ξεκινήστε τη μια ανυποψίαστη στιγμή για να μην προκαλέσει στα παιδιά σας επιπρόσθετο άγχος. Μπορεί να γίνει μέσα στο αμάξι κατά την επιστροφή σας από μία δραστηριότητα. Σημασία έχει ως γονείς, να κάνετε τα παιδιά σας να μοιραστούν μαζί σας τις ανησυχίες και τους φόβους τους και να εκφράσουν όλα τους τα συναισθήματα. Ακόμη κι αν δεν έχετε απάντηση για όλα, δεν πειράζει. Αρκεί να φανείτε ειλικρινείς, μπορείτε να θέλετε να δίνετε λύσεις σε όλα τους τα προβλήματα αλλά είναι ανθρώπινο να παραδεχτείτε πως δεν έχετε κάποια συγκεκριμένη συμβουλή να τους δώσετε. Θα το εκτιμήσουν και θα σας ανοίγονται πιο εύκολα στο εξής. 

Οργανώστε ένα πρόγραμμα ύπνου

Είναι γνωστό πως τα περισσότερα παιδιά χρειάζονται περίπου 8 ύπνου τις νυχτερινές ώρες, και λίγο παραπάνω. Η τήρηση του ωραρίου είναι πολύ σημαντική καθώς αυξάνει την συγκέντρωση και την προσοχή, τη μνήμη και τη συνολική ψυχική υγεία. Εάν το ωράριο του ύπνου δεν τηρείται, τα παιδιά γίνονται οξύθυμα και ευερέθιστα ενώ αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης προβλημάτων στην ψυχική υγεία τους.

Παρακολουθήστε ενδεχόμενες αλλαγές στη συμπεριφορά τους

Τα παιδιά δεν εξωτερικεύουν πάντοτε τα συναισθήματά τους γι' αυτό καλό είναι να παρακολουθείτε σιωπηλοί τυχόν αλλαγές στη συμπεριφορά τους. Οι ψυχολογικές τους διακυμάνσεις μπορεί να είναι εξίσου σιωπηλές γι΄ αυτό χρειάζεται να είστε εκεί κοντά αλλά και παράλληλα από σχετική απόσταση. Στόχος είναι σε κάθε περίπτωση να αφουγκράζεστε αυτό που κυριαρχεί μέσα τους. 

Καλλιεργήστε το αίσθημα του ελέγχου

Οι μαθητές δεν μπορούν να έχουν εύκολα τον έλεγχο όσων συμβαίνουν γύρω τους στο σχολείο. Αλλά, μπορείτε εύκολα να διδάξετε στα παιδιά σας πώς μπορούν να έχουν τον έλεγχο σε κάποιες αποφάσεις που αφορούν τα ίδια άμεσα. Για παράδειγμα, αφήστε το παιδί σας να επιλέξει τα μεσημεριανά του γεύματα για το σχολείο ή για τον τρόπο που θα ντυθεί. Με αυτόν τον τρόπο, θα νιώσει ότι δεν χειραγωγείται αλλά ότι μπορεί να οργανώνει με τον τρόπο που θέλει πολλά πράγματα στην καθημερινότητά του. 

Το κλειδί όλων, είναι η προετοιμασία

Αν νιώθετε ότι έχετε αργήσει να το κάνετε φέτος, μιλήστε στα παιδιά σας για όσα πιστεύετε ότι θα φέρει μαζί της η νέα σχολική χρονιά. Πέρα από καλές επιδόσεις και διακρίσεις, μπορεί να φέρει ξανά ένα ενδεχόμενο κλείσιμο των σχολείων. Και τα παιδιά πρέπει να είναι προετοιμασμένα για κάθε ενδεχόμενο για να μην χρειαστεί να μεταβούν απότομα σε νέες συναισθηματικές καταστάσεις.

Μπορεί όλος τους ο κόσμος να γίνει ξανά το δωμάτιο τους αλλά τώρα διαβεβαιώστε τα, ότι γνωρίζουν περισσότερους τρόπους διαφυγής από αυτή την ασφυκτική και αναγκαστική πραγματικότητα που έφερε μαζί της η πανδημία. Βγήκαν νικητές μία φορά από τη συγκατοίκηση μαζί της οπότε τώρα θα μπορέσουν να την αντιμετωπίσουν πολύ πιο εύκολα... μέχρι να πέσει οριστικά ο υφασμάτινος τοίχος. 

Δείτε ακόμη: Πώς o κορωνοϊός άλλαξε τη ζωή μας; Η νέα κανονικότητα μέσα από χιουμοριστικά σκίτσα