REAL LIFE

Τα τραγούδια των ελληνικών σειρών που αγαπήσαμε


Χριστίνα Κατσαντώνη

16 Σεπτεμβρίου 2023

Τα τραγούδια των ελληνικών σειρών που αγαπήσαμε
Από τα διαχρονικά αριστουργήματα της δεκαετίας του ‘70, όπως το “Ήτανε μια φορά” μέχρι τις “Μέλισσες” και τις επιτυχίες του “Σασμού”, τα κορυφαία τηλεοπτικά soundtracks όλων των εποχών ανά δεκαετία

Τα μυστικά μιας πετυχημένης τηλεοπτικής σειράς κρύβονται κατά κύριο λόγο στη σκηνοθεσία, στο σενάριο, στις ερμηνείες των ηθοποιών και βέβαια στη μουσική επένδυση. Όλοι έχουμε συνδέσει παιδικές ή νεανικές αναμνήσεις με μουσικές από αγαπημένες σειρές της εποχής. Κι ίσως τραγουδάμε ακόμα επιτυχίες, που ξεκίνησαν από τηλεοπτικές σειρές κι ας έχουμε ξεχάσει τις ίδιες τις σειρές, χωρίς καν να θυμόμαστε από πού ξεκίνησαν.

Στη σημερινή εποχή, η ελληνική μυθοπλασία, διανύει μέρες δόξας και αφθονίας στην τηλεόραση (μετά την περίοδο υποχώρησής της λόγω της επέλασης των ριάλιτι). Το ίδιο ισχύει και για τα μουσικά soundtracks των ελληνικών σειρών.

Την τελευταία δεκαετία, είδαμε σειρές να χρησιμοποιούν παλιότερες μουσικές επιτυχίες και να τους δίνουν νέα πνοή, όπως έγινε στις “Άγριες μέλισσες”, με το τραγούδι “Μέλισσες” (των Γιώργου Καζαντζή και Ελένης Φωτάκη, με την ερμηνεία της Φωτεινής Βελεσιώτου), αλλά και στο “Αυτή η νύχτα μένει” με το ομώνυμο τραγούδι του Σταμάτη Κραουνάκη που είχε πρώτη ερμηνεύσει η Δήμητρα Παπίου το 1999 και στη σειρά επέστρεψε με τη φωνή της Γιώτας Νέγκα.

Είδαμε επίσης και νέα τραγούδια να γίνονται επιτυχίες μετά το πρώτο άκουσμά τους σε τηλεοπτικές σειρές, με τρανό παράδειγμα τον “Σασμό” και τα τραγούδια του (όπως το ομώνυμο, σε μουσική Νίκου Τερζή και στίχους ερμηνεία του Γιάννη Κότσιρα).

Η νέα σεζόν φέρνει μαζί της πολλές μελωδίες και τραγούδια που έχουν κάνει αίσθηση ήδη από τα πρώτα τρέιλερ, όπως το τραγούδι της πολυαναμενόμενης σειρά του ΑΝΤ1, “Η Μάγισσα”, με τίτλο “Χρυσάφι”, μουσική του Alex Sid , στίχους της Ουρανίας Πατέλλη και ερμηνεία από την ονειρική φωνή της Alkyone.

Το “φαινόμενο” βέβαια δεν είναι καθόλου καινούριο. Το πάντρεμα ελληνικής τηλεοπτικής μυθοπλασίας και μουσικής οδήγησε σε εξαίσια αποτελέσματα από τα πρώτα ασπρόμαυρα κεφάλαια της τηλεόρασης στην Ελλάδα, που κρύβουν μουσικές – θησαυρούς. Τη δεκαετία του ‘70, σπουδαίοι δημιουργοί ανέλαβαν να γράψουν μουσικές και τραγούδια για σειρές. Κάποια από αυτά ξεχάστηκαν ή και χάθηκαν στο χρόνο, άλλα όμως παρέμειναν ζωντανά κι έγραψαν τη δική τους, αυτόνομη ιστορία.

Αρχής γενομένης από ένα κορυφαίο παράδειγμα, το τραγούδι “Ήτανε μια φορά” του Σταύρου Ξαρχάκου, σε στίχους Κώστα Φέρρη, με τη μοναδική φωνή του Νίκου Ξυλούρη, που γράφτηκε για τη σειρά “Οι έμποροι των εθνών” (τηλεοπτική μεταφορά του ομώνυμου έργου του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη). Ένα τραγούδι, που ακούγεται και τραγουδιέται, ακόμα και σήμερα, ακριβώς 50 χρόνια μετά την προβολή του πρώτου επεισοδίου της σειράς (Οκτώβριο του 1973).

Ένα χρόνο μετά, στη σειρά της ΥΕΝΕΔ, “Στον αστερισμό των λύκων”, ακούγεται το μοναδικό τραγούδι που ο σπουδαίος Μάνος Λοΐζος έγραψε για τηλεοπτική σειρά -κι αυτό αξίζει ιδιαίτερης μνείας. Πρόκειται για το “Ένα πουλί θαλασσινό” σε στίχους Βαγγέλη Γκούφα, που στους τίτλους της σειράς τραγουδά ο Μανώλης Ρασούλης.

Το 1975, και πάλι ο Βαγγέλης Γκούφας γράφει τους στίχους και ο Αργύρης Κουνάδης τη μουσική σε ένα τραγούδι, που ειδικά στην εποχή του αγαπήθηκε πολύ (και στους “παλιότερους” σίγουρα ξυπνά αναμνήσεις). Είναι η πρώτη φορά, που μεταφέρεται στην οθόνη έργο του Γρηγορίου Ξενοπούλου, η “Τερέζα Βάρμα Δακόστα” με πρωταγωνιστές την Ελένη Ερήμου και τον Κώστα Αρζόγλου σε σκηνοθεσία Κώστα Κουτσομύτη. Στους τίτλους της, ακούγεται μια σπουδαία φωνή που μόλις έχει γίνει γνωστή από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την Ελένη Βιτάλη, που τραγουδάει το “Καράβι καραβάκι”, ένα τραγούδι που σφράγισε τη ρομαντική πλευρά της εποχής και της τηλεόρασης της.

Οι ίδιοι δημιουργοί (Κουνάδης και Γκούφας) έγραψαν ένα τραγούδι που όχι απλώς συνόδευσε μουσικά μια από τις πλέον δημοφιλείς σειρές της εποχής, αλλά στάθηκε αυτόνομα και παραμένει μια διαχρονική επιτυχία, που μάλιστα οδήγησε στην παραγωγή του πρώτου soundtrack τηλεοπτικής σειράς. Πρόκειται για το πασίγνωστο “Όρτσα τα πανιά” με τη φωνή του Αντώνη Καλογιάννη, που “έντυσε” μουσικά τους τίτλους της σειράς “Εν Αθήναις” (με τους Κώστα Αρζόγλου, Βέρα Κρούσκα) την περίοδο ‘76-77 και οδήγησε στον ομώνυμο δίσκο, που αγαπήθηκε ιδιαίτερα.

Το 1980, μια νέα δεκαετία έχει μόλις ξεκινήσει και η τηλεόραση έχει ήδη αποκτήσει χρώμα, όταν μια νέα τραγουδίστρια κάνει επιτυχία με το τραγούδι των τίτλων της σειράς “Μεθυσμένη πολιτεία” (με τους Βέρα Κρούσκα Γιάννη Βόγλη), που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Σωτήρη Πατατζή. Το όνομά της; Άννα Βίσση. Πρόκειται για μια μελωδική μπαλάντα, σε μουσική Μιχάλη Μικελή, στίχους Δημήτρη Ιατρόπουλου σε μια υπέροχη ερμηνεία από την Άννα Βίσση, που τραγουδιέται ακόμα -με πολύ συναίσθημα.

Το 1981, λίγο πριν τις μεγάλες αλλαγές στην πολιτική σκηνή της χώρας, στην ΥΕΝΕΔ ξεκινά η τελευταία τηλεοπτική σειρά που γυρίστηκε ασπρόμαυρη. Πρόκειται για την “Κρουσταλλένια” του Αντώνη Τραυλαντώνη, σε διασκευή Μπάμπη Τσικληρόπουλου, σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη και πρωταγωνιστές την πρωτοεμφανιζόμενη Άννυ Λούλου και τον Νίκο Απέργη.

Η σειρά έχει εν πολλοίς ξεχαστεί, όχι όμως και το τραγούδι των τίτλων της, με τίτλο “Σ’ αγαπώ”, που ερμηνεύει ο Θέμης Αδαμαντίδης σε μουσική Γιώργου Ράμμου και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου (σε μια από τις σπάνιες φορές, που ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, έγραψε τραγούδι για την τηλεόραση).

Φτάνουμε στο 1983, οπότε και θα κάνουμε μια εξαίρεση για μια σειρά, που ναι μεν δεν είχε γραμμένη γι’ αυτήν μουσική επένδυση, όμως επανέφερε στο προσκήνιο, όχι μόνο ένα τραγούδι, αλλά κορυφαία ρεμπέτικα της περιόδου 1930-60 (των Βαμβακάρη, Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Χατζηχρήστου και άλλων) εκτελεσμένα από την Αθηναϊκή Κομπανία, με τη συμμετοχή επίσης των Μιχάλη Γενίτσαρη, Γιώργου Ξηντάρη, Γιώργη Μουφλουζέλη, Γιώργου Σαρρή και της Χαρούλας Αλεξίου.

Ο λόγος, φυσικά, για το περίφημο “Μινόρε της αυγής”, που έκανε μόδα στη δεκαετία το ρεμπέτικο και τα ρεμπετάδικα, με τους Αντώνη Καφετζόπουλο, Δημήτρη Καταλειφό, Τίμο Περλέγκα, Γιάννη Ζαβραδινό, Ηλία Λογοθέτη, Φίλιππο Σοφιανό, Ντίνα Κώνστα, Ρίκα Βαγιάνη κ.ά. Ο τίτλος “Το μινόρε της αυγής” προέρχεται από το ομώνυμο τραγούδι, που γράφτηκε το 1936 σε στίχους του Μίνωα Μάτσα και μουσική του Σπύρου Περιστέρη και που ακουγόταν στους τίτλους της σειράς. Αξίζει να σημειωθεί ότι το soundtrack της κυκλοφόρησε κι έγινε σύντομα πλατινένιο, ξεπερνώντας τις 100.000 πωλήσεις.

Η άφιξη της ιδιωτικής τηλεόρασης οδηγεί την ελληνική τηλεοπτική μυθοπλασία σε μια νέα εποχή. Η δεκαετία του ‘90, φέρνει εκτός από σειρές και πολλά τραγούδια, που γράφτηκαν ειδικά γι’ αυτές, παράλληλα όμως έγραψαν τη δική τους ιστορία.

Ξεκινώντας από το 1992 και τα “Βαμμένα κόκκινα μαλλιά” του ΑΝΤ1, τη σειρά που βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο του Κώστα Μουρσελά, με τους Γιώργο Νινιό, Καρυοφιλλιά Καραμπέτη, Κώστα Αρζόγλου, Βέρα Κρούσκα. Το κοινό την αγάπησε και της έδωσε υψηλά ποσοστά τηλεθέασης, παράλληλα όμως αγάπησε και το ομώνυμο τραγούδι των τίτλων, σε μουσική και στίχους του Βασίλη Δημητρίου, με τη φωνή και μοναδική ερμηνεία του Γιώργου Νταλάρα.

Το 1993, ένα από τα πιο θρυλικά τραγούδια που γράφτηκαν για την τηλεόραση, ακούγεται σε μια σειρά που επίσης αγαπήθηκε με πάθος, επηρεάζοντας όχι μόνο την τηλεόραση, αλλά συνολικά την εποχή της. Η “Αναστασία” της Μιρέλλας Παπαοικοινόμου στο Mega, συνοδεύεται όχι μόνο από το ομώνυμο τραγούδι, αλλά από ένα ολόκληρο soundtrack, σε μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου και στίχους Λίνας Νικολακοπούλου, με την ξεχωριστή φωνή της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, που πολύ σύντομα γίνεται πλατινένιο (και περιέχει πολλές μεγάλες επιτυχίες όπως π.χ. το “Θέλω να σε δω”).

Οι ίδιοι (Παπαδημητρίου – Νικολακοπούλου) υπογράφουν ένα χρόνο μετά το υπέροχο “Μη φοβάσαι τη φωτιά” (ή “Κοίτα κοίτα”), που ερμηνεύει ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στους τίτλους της ομώνυμης σειράς του Mega.

Το 1995, ο Γιάννης Δαλιανίδης μεταφέρει στην τηλεόραση του ΑΝΤ1 το βιβλίο του Κώστα Ταχτσή “Τρίτο στεφάνι”, για το οποίο οι Σταμάτης Κραουνάκης και Λίνα Νικολακοπούλου γράφουν το ομώνυμο τραγούδι, που ερμηνεύει η Άλκηστις Πρωτοψάλτη.

Φτάνουμε στο 1996, όταν στο τηλεοπτικό κοινό συστήνεται η παρέα του “Λόγω τιμής”, φέρνοντας μαζί της ένα τραγούδι, που περίπου τρεις δεκαετίες μετά, εξακολουθεί να τραγουδιέται και να συγκινεί. Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου για άλλη μια φορά είναι υπεύθυνος για τη μουσική, ενώ ο Μιχάλης Γκανάς γράφει στίχους στο νοσταλγικά υπέροχο “Χρώμα δεν Αλλάζουνε Τα Μάτια”, που ερμηνεύει ο Γεράσιμος Ανδρεάτος.

Τον Οκτώβριο του 1997 κάνει πρεμιέρα στο Mega μια σειρά που αγγίζει τηλεθέαση – ρεκόρ (που φτάνει μέχρι και 76,7%) και κάνει όλη την Ελλάδα να τραγουδά: “Καράβι το φεγγάρι…”. Οι “Ψίθυροι καρδιάς” του Μανούσου Μανουσάκη καθηλώνουν με τον έρωτα του Απόστολου Γκλέτσου με την “τσιγγάνα” Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους.

Παράλληλα, το ομώνυμο τραγούδι του Χρήστου Νικολοπούλου και της Ελένης Γιαννατσούλια, που τραγουδά ο τότε πρωτοεμφανιζόμενος Δημήτρης Μπάσης, γίνεται -με τα σημερινά δεδομένα- “viral” -και ο δίσκος με το καλημέρα πλατινένιος, ακούγεται παντού και θεωρείται η μεγαλύτερη επιτυχία της δεκαετίας του ‘90.

Ένα χρόνο μετά, μια άλλη σειρά του Μανουσάκη, το “Άγγιγμα ψυχής” στον ΑΝΤ1, συνεχίζει την επιτυχημένη παράδοση των απαγορευμένων ερωτικών ιστοριών (αυτή τη φορά ανάμεσα σε μια αγιογράφο κι έναν κληρικό) και ταυτόχρονα συστήνει στο κοινό τον πρωτοεμφανιζόμενο τότε Μιχάλη Χατζηγιάννη, στην αισθαντική ερμηνεία του ομώνυμου τραγουδιού των Γιώργου Χατζηνάσιου και Μιχάλη Μπουρμπούλη.

Την ίδια χρονιά (1998), ξεκινούν από την τηλεόραση την πορεία τους άλλες δύο πολύ μεγάλες μουσικές επιτυχίες. Ο Χρήστος Θηβαίος τραγουδά στους τίτλους του “Μεγάλου θυμού” του Mega ένα τραγούδι των Βασίλη Δημητρίου και Κατερίνας Παΐζη, με τίτλο “Αγάπη” ή όπως το ξέρουμε οι περισσότεροι “Πόσο πολύ σ’ αγάπησα”.

Κι άλλη μια μεγάλη επιτυχία, έρχεται από τη σειρά “Τα σημάδια του έρωτα” (Mega), από την οποία δεν έμεινε μόνο η all time classic ατάκα “τι έγινε Κωστάκη, σε γουστάρει η χωριάτισσα;” αλλά και το τραγούδι των τίτλων, το πασίγνωστο “Δώσε μου λιγάκι ουρανό”, σε μουσική, στίχους και ερμηνεία του Γιάννη Πάριου.

Πάμε στο 1999, χρονιά που το βιβλίο της Μάιρας Παπαθανασοπούλου “Ο Ιούδας φιλούσε υπέροχα” γίνεται σειρά στον Alpha με πρωταγωνιστές τους Μαρία Τσομπανάκη και Δάκη Κατρανίδη. Η σειρά ντύνεται μουσικά από ένα τραγούδι, που υπογράφουν οι Πλούταρχος Ρεμπούτσικας και Ηλίας Κατσούλης και ερμηνεύει η σπουδαία φωνή της Γλυκερίας. Κι αν η σειρά ελαφρώς ξεχάστηκε, το τραγούδι στο πέρασμα των χρόνων δεν έχασε τη δυναμική του.

Η δεκαετία του 2000, παρά τη σταδιακή έλευση των ριάλιτι, που οδήγησε σε υποχώρηση την ελληνική μυθοπλασία, φέρνει αρκετά τραγούδια που έκαναν τη δική τους σπουδαία πορεία, πέρα από τη σειρά για την οποία γράφτηκαν. Κάποια από αυτά βρίσκονται σε σειρές του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Μια από τις εξαιρέσεις είναι το τραγούδι που έγραψε ο Στέφανος Κορκολής για μια κωμική σειρά, το “Είσαι το ταίρι μου” (Mega 2001). Το ερμήνευσε ο Πασχάλης, ο οποίος έγραψε και τους στίχους.

Κι από εκεί και πέρα… κυρίως Παπακαλιάτης. Με πρώτη και κατά πάσα πιθανότητα μεγαλύτερη επιτυχία το πολυαγαπημένο τραγούδι που έντυσε μουσικά τη σειρά “Κλείσε τα μάτια” (Mega 2002), “Τράβα σκανδάλη”.

Η σειρά, που αγαπήθηκε πολύ από το κοινό, ολοκληρώθηκε το 2004, όμως το ευαίσθητο κι ερωτικό “Τράβα σκανδάλη”, σε μουσική Δήμητρας Γαλάνη, στίχους Μυρτώς Κοντοβά και ερμηνεία της Άλκηστης Πρωτοψάλτη, έγραψε και συνεχίζει να γράφει τη δική του ιστορία...

Βεβαίως νέα πνοή σε τραγούδια που είχαν γραφτεί παλαιότερα έδωσαν και άλλες δύο σειρές του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Το “Να με προσέχεις” του Νίκου Πορτοκάλογλου, ένα τραγούδι που γράφτηκε το ‘93, συνόδευσε μουσικά την ομώνυμη σειρά το 2000 (με την ερμηνεία του ίδιου και της Ελένης Τσαλιγοπούλου) και το “Δυο μέρες μόνο” της Δήμητρας Γαλάνη σε στίχους Παρασκευά Καρασούλου, που κυκλοφόρησε το ‘91, διασκευάστηκε σε πιο ροκ εκδοχή από την ίδια τη Γαλάνη, για τις ανάγκες της ομώνυμης σειράς το 2005.

Το 2005 (όπως και το 2006 και μέρος του 2007), ήταν και η χρονιά της κωμικής σειράς που άλλαξε την πορεία της κωμωδίας στην τηλεόραση και κέρδισε θέση στη λίστα των δημοφιλέστερων κωμικών σειρών όλων των εποχών, το “Στο παρά πέντε” του Γιώργου Καπουτζίδη. Την τόσο μεγάλη επιτυχία δεν θα μπορούσε να μη μοιραστεί το τραγούδι των τίτλων, “Ήμουν άγγελος του Τσάρλι” σε μουσική Ρενάτο Φαβίλι, στίχους Δημήτρη Ιατρόπουλου και ερμηνεία Δανάης Φαβίλλη.

Κι από την κωμωδία, φτάνουμε στη δραματική σειρά, με την οποία άλλαξε η δεκαετία αλλά και η μυθοπλασία στην ελληνική τηλεόραση (σε δύσκολες εποχές, δόξας των ριάλιτι). Το βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Βικτόρια Χίσλοπ, “Νησί”, μια από τις ακριβότερες σειρές στην τηλεοπτική ιστορία, έκανε πρεμιέρα στις 11 Οκτωβρίου του 2010 στο Mega και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2011, με υψηλότατα ποσοστά τηλεθέασης.

Μαζί του έφερε κι ένα τραγούδι που προϋπήρχε, αλλά χάρις στη σειρά έγινε ευρέως γνωστό, με τη φωνή της Ανδριάνας Μπάμπαλη. Πρόκειται για μια μελωδική διασκευή του Μίνωα Μάτσα σε ένα παλιό ρεμπέτικο τραγούδι του ‘50, το “Είσαι εσύ ο άνθρωπός μου”, που είχαν γράψει ο Σπύρος Περιστέρης και ο Μίνως Μαργαρίτης και είχαν ερμηνεύσει η Σωτηρία Μπέλλου με τον Στέλιο Περπινιάδη.