Ποια η διαφορά μεταξύ των παιδιών που έχουν καλές επιδόσεις και εκείνων με χαμηλότερες; Φταίνε οι γονείς σ΄ αυτό ή όχι;
Η αλήθεια είναι πως το κίνητρο επιτυχίας δεν είναι έμφυτο στο παιδί. Δεν γεννιούνται καλοί ή κακοί μαθητές. Κάθε άτομο μεγαλώνοντας δέχεται επιρροές από το περιβάλλον του. Η οικογένεια, το σχολείο και ο τρόπος που αυτά τα «συστήματα» λειτουργούν, συντελούν άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά στο πως βλέπει το παιδί εαυτό του, στο πόσο πιστεύει στις ικανότητές του και στο πόσο προσπαθεί να τις καλλιεργήσει.
Ποιες συμπεριφορές τους περιβάλλοντος λειτουργούν αρνητικά ή θετικά στην προσπάθεια του παιδιού για επιτυχία;
Πρώτα απ’ όλα, τι σημαίνει επιτυχία; Ποια η έννοια της στην ζωή των ατόμων; Η έννοια της επιτυχίας είναι όμως κάπως «παρεξηγημένη» στις μέρες μας. «Επιτυχία» είναι η επίτευξη στόχων και φιλοδοξιών που συντελούν στην προσπάθεια αυτοπραγμάτωσης και ολοκλήρωσης του ατόμου. Το «κίνητρο επιτυχίας» είναι σύμφωνα με την ψυχολογία μια δύναμη που κινητοποιεί το παιδί να αγωνιστεί για την πραγμάτωση των στόχων του και την εκπλήρωση των επιθυμιών του. Το κίνητρο αυτό διαμορφώνεται μέσα από τις καταστάσεις που βιώνει το παιδί και επηρεάζεται από τον τρόπο αντιμετώπισης των προσπαθειών του από τους γύρω του. Ο βαθμός της σχολικής επίδοσης δεν είναι ο «σκοπός» κάθε αυτό, αλλά το «μέσο» για τη μόρφωση του ατόμου. Μ’ άλλα λόγια οι γονείς δεν θα πρέπει να μαθαίνουν να κυνηγούν το 20 αλλά να κινητοποιούν τα παιδιά να διαβάσουν. Το 20 αντικατοπτρίζει την σωστή αξιοποίηση των δυνατοτήτων του παιδιού και την πνευματική του καλλιέργεια.
Το να πιέζουν οι γονείς τα παιδιά τους και να έχουν εξωπραγματικές απαιτήσεις από εκείνα δεν τα βοηθά. Θα πρέπει οι γονείς από μικρή ηλικία να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού τους, ώστε να μάθει να πιστεύει στις δικές τους δυνάμεις. Έτσι, μπορεί να διαμορφώσει σιγά-σιγά τις δικές του προσδοκίες και τα δικά του σταθμά για επιτυχία και διάκριση.
Ξεκινήστε από μικρή ηλικία να φέρνετε σε επαφή τα παιδιά με το διάβασμα, να ψάχνετε μαζί διάφορα πράγματα στο διαδίκτυο ενισχύοντας την επιθυμία τους για γνώση. Δώστε στα παιδιά σας τη πρωτοβουλία και το χώρο να ικανοποιούν μόνα τους τις ανάγκες τους αλλά να λύνουν και τα προβλήματά τους.