Πώς μπορούν τα παιδιά να διαβάζουν ευχάριστα;
Ένα διάβασμα παθητικό και κοιμισμένο δεν είναι εποικοδομητικό, είναι σαν μην έγινε πότε. Τα παιδιά πολλές φορές δεν ξέρουν πως μπορούν να οργανώσουν το διάβασμα τους.
Για το λόγο αυτό μπορείτε να τα συμβουλεύσετε να ακολουθήσουν τα εξής βήματα:
• Να υπογραμμίζουν στο κείμενο τα κύρια σημεία του μαθήματος, τις λέξεις-κλειδιά, αλλά και να κρατούν σημειώσεις στο περιθώριο του βιβλίου, καθώς έτσι ενισχύεται η οπτική τους μνήμη ώστε να συγκρατεί μεγαλύτερο εύρος πληροφόρησης.
• Η επανάληψη είναι η λέξη κλειδί για τη μάθηση.Oι απορίες και η κριτική ματιά απέναντι στο κείμενο βοηθάει στην απομνημόνευσή του.
• Προτείνετε στα παιδιά σας, όταν τελειώσουν το διάβασμα να το παρουσιάσουν φωναχτά. Μπορείτε να τους πείτε να φανταστούν ότι είναι ο «δάσκαλος» και παραδίδει το μάθημα. Είναι μια διασκεδαστική εμπειρία αλλά και εποικοδομητική. Ακούγοντας τη χροιά της φωνής τους, θα καταλάβουν τον τόνο που πρέπει να έχουν για να κερδίσουν τις εντυπώσεις αν χρειαστεί να σηκωθούν την επομένη στον πίνακα. Όσο περισσότερο ένας μαθητής δουλεύει μόνος του τόσο πιο γρήγορα ανακαλύπτει τις δεξιότητές του. Σίγουρα πάντως κάποιες φορές η βοήθεια των γονιών σε αυτό το σημείο μπορεί να είναι σημαντική. Ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού οι γονείς είναι καλό να ρωτούν τα παιδιά τους τι έχουν καταλάβει και να πουν το μάθημα με δικά τους λόγια.
• Προτείνετε να ψάχνουν επιπλέον πληροφορίες γύρω από το θέμα που μελετά. Να θυμάστε πως η αναζήτηση πληροφοριών σε άλλα βιβλία, λεξικά ή εγκυκλοπαίδειες βοηθάει το παιδί να διευρύνει το λεξιλόγιό του. Θα πρέπει άλλωστε από πολύ νωρίς να καταλάβει πως η γνώση είναι μία και πως όλα τα μαθήματα συνδέονται μεταξύ τους.
• Είναι σημαντικό τα παιδιά να ξεκινούν από τα πιο δύσκολα μαθήματα. Είναι πιο ξεκούραστα και ο βαθμός συγκέντρωσης αυξημένος.
• Επίσης, είναι σημαντικό το παιδί να μελετάει σ’ έναν ήσυχο και καλά οργανωμένο χώρο. Δεν χρειάζεται στο γραφείο να βρίσκονται πολλά αντικείμενα. Έτσι αποφεύγετε να αποσπάται η προσοχή του.
• Το διάβασμα αμέσως μετά το φαγητό θα πρέπει να αποφεύγεται όπως και το φαγητό την ώρα του διαβάσματος. Σεβόμαστε τη "μαθητική δουλειά" αντιμετωπίζοντάς τη σαν κάτι σπουδαίο σαν μια πολύ σοβαρή εργασία για να την εκλάβει έτσι και το παιδί.
• Μετά το διάβασμα το παιδί μπορεί να χαλαρώσει όπως θέλει.