REAL LIFE FAMILY MATTERS

Έξυπνα tips για να διαβάζουν τα μικρά σας


13 Οκτωβρίου 2014

children-read1.jpg

Πολλοί είναι οι γονείς που αναλαμβάνουν το διάβασμα των μικρών τους απ΄την πρώτη δημοτικού μέχρι και να τελειώσουν το σχολείο. Έχουμε να διαβάσουμε ιστορία, να μάθουμε γεωγραφία, να λύσουμε κάτι προβλήματα στα μαθηματικά, δυσκολευόμαστε στην ορθογραφία κτλ. είναι μόνο μερικές από τις φράσεις που το αποδεικνύουν. Συνεπώς, το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει ξεκάθαρο είναι ότι οι γονείς δεν «διαβάζουμε» όλοι μαζί τα μαθήματα της επόμενης μέρας αλλά στην ουσία βοηθάμε ή καλύτερα μαθαίνουμε το παιδί, κυρίως στο ξεκίνημα του, πώς να οργανώνει το διάβασμά του.

Το παιδί είναι υπεύθυνο για τα μαθήματά του και αυτό πρέπει να γίνει ξεκάθαρο απ΄την πρώτη κιόλας μέρα. Έτσι, το παιδί αρχίζει να αναπτύσσει δεξιότητες προκείμενου να ανταποκριθεί στις ανάγκες του σχολείου. Μαθαίνει να τις δυνατότητες του αλλά και τις αδυναμίες του. Οργανώνει καλύτερα το διάβασμά του και κατανοεί πως είναι δική του ευθύνη. Γίνεται πιο δημιουργικό ως προς την εύρεση τρόπων μελέτης κάτι που τονώνει σε μεγάλο βαθμό την αυτοπεποίθηση του.

Οι γονείς λοιπόν μπορούν να βοηθήσουν στην αρχή δείχνοντας έναν τρόπο μελέτης. Τα παιδιά θα πάρουν τις βάσεις και στη συνέχεια θα τις προσαρμόσουν στις δικές τους ανάγκες. 

  • Προτείνετε στο παιδί να τοποθετήσει σε εμφανές σημείο στο χώρο μελέτης του το εβδομαδιαίο του πρόγραμμα. Ο σκοπός είναι το παιδί να το βλέπει από μόνο του χωρίς να χρειάζεται να του το υπενθυμίζετε.
  • Οργανώστε το χώρο μελέτης έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να συγκεντρωθεί και να διαβάσει. Δεν χρειάζεται να έχει αρκετά πράγματα πάνω στο γραφείο του για να μην αποσπάται η προσοχή του. Επίσης, δεν υπάρχει λόγος να έχει δική του τηλεόραση στο δωμάτιο του. Να δώσετε σημασία στο φωτισμό επίσης ώστε να μην κουράζονται τα ματιά του.
  • Μέρος της οργάνωσης είναι και η έγκαιρη προετοιμασία του σχολικού εξοπλισμού (τσάντα με βιβλία της ανάλογης ημέρας, κασετίνα με όλα τα απαραίτητα) – στην αρχή με μια δική σας βοήθεια αλλά στη συνέχεια από το ίδιο το παιδί.
  • Είναι σημαντικό να δείξετε στο παιδί ποια είναι η σωστή στάση του σώματος στο γραφείο ώστε να μην επιβαρύνει τη σπονδυλική του στήλη. Προσαρμόστε την καρέκλα στη σωστή θέση.
  • Στις μέρες μας οι περισσότεροι γονείς αγωνιούν για τα προσόντα των παιδιών τους και για το πλούσιο βιογραφικό που πρέπει να έχουν αργότερα στη ζωή τους και για το λόγο αυτό γεμίζουν το χρόνο των παιδιών τους με εξωσχολικές δραστηριότητες. Συνεπώς, ένα εξάχρονο παιδί ξυπνά στις 7.30 το πρωί και μέχρι τις 8 το απόγευμα τρέχει από το σχολείο, στα αγγλικά, στο ωδείο, στο τένις, στο ποδόσφαιρο, στο μπαλέτο κτλ. Το παιδί χρειάζεται ξεκούραση και παιχνίδι. Ρωτήστε το τι του αρέσει να κάνει και με ποια εξωσχολική δραστηριότητα θέλει να ασχοληθεί. Δεν χρειάζεται να αναλάβει τόσα πολλά πράγματα γιατί στο τέλος χάνει το μπερδεύεται, επικρατεί μέσα του σύγχυση και χάνει το ενδιαφέρον του.
  • Αποφύγετε να ζητήσετε από το παιδί να ξεκινήσει το διάβασμα μόλις επιστρέψει από το σχολείο καθώς αυτό το διάστημα είναι για ξεκούραση ή για να ενισχύσετε την ποιοτική επικοινωνία με το παιδί σας μέσω συζήτησης (μοίρασμα σκέψεων και συναισθημάτων της ημέρας). Αφήστε το να χαλαρώσει, μπορεί να κοιμηθεί για λίγο, να ακούσει λίγο μουσική και αφού αποφορτιστεί να ξεκινήσει το διάβασμά του.
  • Προτείνετε στο παιδί σας να ξεκινήσει να διαβάζει τα πιο δύσκολα μαθήματα ώστε να ξεμπερδεύει μ’αυτά και να διαβάζει το αγαπημένο του μάθημα στο τέλος.
  • Στην αρχή είναι καλό να κάνει διαλείμματα κάθε φορά που τελειώνει ένα μάθημα. Δεν μπορούν να μείνουν συγκεντρωμένα για πολύ ώρα.
  • Αν το δυσκολεύουν τα θεωρητικά μαθήματα δείξτε του τρόπους εκμάθησης όπως, να δίνει μια κεντρική ιδέα – τίτλο, λέξεις – κλειδιά ή να υπογραμμίζει σημαντικά κομμάτια σε κάθε παράγραφο και γενικότερα να παρατηρεί εικόνες.  Προτείνετε επίσης στα θεωρητικά μαθήματα να αναζητά και άλλες πληροφορίες ώστε να έχει μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα. Για παράδειγμα, τι συνέβαινε στην τέχνη την περίοδο που διαβάζει ιστορία ή τι συνέβαινε σ΄ άλλες χώρες. Αποφύγετε να είστε με ένα βιβλίο από πίσω του και να του διαβάζετε φωναχτά το μάθημα – αποτελεί παθητική διαδικασία μάθησης και του δίνει την εικόνα ότι δεν μπορεί να το κάνει μόνο του.
  • Το παιδί μαθαίνει να διαβάζει στο χώρο του. Δεν διαβάζουμε στο σαλόνι, στην τραπεζαρία, στο πάτωμα, στην κουζίνα.
  • Απειλές, φωνές και τιμωρίες δεν βοηθούν. Χρειάζεται να έχετε υπομονή. Για την ακρίβεια πολύ υπομονή. Για να βάλετε όρια δεν χρειάζεται να φωνάζετε «αν δεν διαβάσεις τα μαθήματά σου δεν θα βγεις για παιχνίδι» μπορείτε να πείτε «όταν τελειώσεις τα μαθήματά σου μπορείς να πας για παιχνίδι».
  • Τέλος, μην ξεχνάτε πως το κάθε παιδί έχει το δικό του χρόνο μάθησης. Μην πιέζετε τα παιδιά. Σεβαστείτε το χρόνο τους.

 Κάτι πολύ σημαντικό που πρέπει να θυμάστε: 

 «Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει» Maria Montessori.