UPDATE

The Watcher: To politically correct και η Νέα Τάξη, οι «χοντράδες», και τα social media στις υπηρεσίες του σκληρού ριάλιτι


Χριστίνα Κατσαντώνη

17 Νοεμβρίου 2023

The Watcher: To politically correct και η Νέα Τάξη, οι «χοντράδες», και τα social media στις υπηρεσίες του σκληρού ριάλιτι
Η Χριστίνα Κατσαντώνη ανοίγει τηλεόραση, περιοδικά, sites, το τρίτο μάτι της και παρουσιάζει κάθε Παρασκευή τις ειδήσεις που ξεχώρισε μέσα στην εβδομάδα που πέρασε -πάντα με τον δικό της, μοναδικό τρόπο

* Η κίνηση της Άλκηστης Πρωτοψάλτη να αφαιρέσει από live της τη λέξη «χοντρή» από τον χιλιοτραγουδισμένο Άδωνι των Σταμάτη Κραουνάκη και Λίνας Νικολακοπούλου ξεκίνησε για άλλη μια φορά τη συζήτηση περί politically correct. Απασχόλησε όλα τα τηλεοπτικά πάνελ και μεγάλο μέρος των social media, όπου ως συνήθως διατυπώθηκαν οι πιο ακραίες θέσεις.

* Ο Γρηγόρης Πετράκος, για παράδειγμα, χαρακτήρισε την κίνηση της ερμηνεύτριας ως «υπακοή στη Νέα Τάξη», ενώ άλλοι μίλησαν για παρέμβαση στο έργο του δημιουργού, μέχρι που ο ίδιος ο δημιουργός, Σταμάτης Κραουνάκης, ξεκαθάρισε ότι αν και διαφωνεί με την αφαίρεση της λέξης, αναγνωρίζει το δικαίωμα στον τραγουδιστή να κάνει στο live του ό,τι θέλει. (Τον έβαλε κι αυτόν η Νέα Τάξη να υποθέσω;)

* Το θέμα έχει σίγουρα πολλές αναγνώσεις, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε τραγούδι, έργο τέχνης, βιβλίο ή ταινία, αντιπροσωπεύει την εποχή, στην οποία γράφτηκε. Κι όπως δεν μπορούμε να διαγράψουμε το παρελθόν μας, έτσι καταλήγει σχεδόν γραφικό να αφαιρούμε λέξεις από τραγούδια, τίτλους βιβλίων ή σκηνές από ταινίες άλλης εποχής, γιατί δεν είναι συμβατές με το πνεύμα πολιτικής ορθότητας της σημερινής εποχής. Από την άλλη, όμως, αν η Άλκηστις Πρωτοψάλτη ένιωσε ότι το τραγούδι της προσβάλλει ή υποτιμά κάποιους ανθρώπους, καλά έκανε και αφαίρεσε τη λέξη που θεώρησε ότι ενοχλεί. Δικαίωμά της, τελεία και παύλα.

* Η ουσία, όμως, δεν είναι να αφαιρέσουμε λέξεις από τον δημόσιο λόγο, αλλά να ασχοληθούμε λίγο περισσότερο με το τι κάνουμε στον ιδιωτικό λόγο, όταν δεν μας ακούει κανείς. Αν εκεί πάψουμε να συνδέουμε, όχι μόνο λέξεις αλλά και έννοιες που περιγράφουν την εικόνα ή την όποια επιλογή ενός ανθρώπου με υποτίμηση, επίκριση, έως και ύβρη, ούτε η «χοντρή» του «Άδωνη», ούτε ο «αράπης» του Ζαμπέτα, ούτε ο gay Φιφής του Παράβα, ούτε το ξύλο που βγήκε από τον παράδεισο, δεν θα προσβάλλουν, δεν θα μας αγγίζουν καν…

* Στον χώρο των τηλεοπτικών ριάλιτι έχουμε επανειλημμένως παρακολουθήσει σκηνές που φέρνουν σε δύσκολη θέση τους συμμετέχοντες και προκαλούν αμηχανία στον τηλεθεατή. Ωστόσο το Fame Story κατάφερε να ξαφνιάσει γα άλλη μια φορά, επιστρατεύοντας και τα social media σε ρόλο υπέρτατου κριτή της προσωπικότητας, του ταλέντου ακόμα και της αξίας ενός ανθρώπου. Ο (χαχαχα) «καθηγητής» της (χαχαχα) «Ακαδημίας», Fipster ανακοίνωσε με πλατύ χαμόγελο στους παίκτες ότι έχει να τους πει πολύ ωραία πράγματα! Να τους ανακοινώσει δηλαδή, ποιος είναι πρώτος σε followers και ποιος τελευταίος, με έμφαση -ως καταλαβαίνετε- στο τελευταίος. Με ακόμα πιο πλατύ χαμόγελο, ανακοίνωσε ενώπιον όλων τι απάντησε το κοινό των social media στα ερωτήματα «ποιος δεν θα έπρεπε να βρίσκεται στο Fame Story;» και “ποιος είναι ο λιγότερο ταλαντούχος;”. Κι ύστερα με το μόνιμο πλατύ χαμόγελο στα χείλη, ουσιαστικά έβαλε την παίκτρια που δεν κατάφερε να κερδίσει το κοινό των social, να απολογηθεί! Λογικό. Γιατί κοπελιά έχεις λιγότερους followers; Γιατί σε ψήφισαν οι χρήστες ως μη ταλαντούχα; Έχεις δεν έχεις ταλέντο, ουδεμία σημασία έχει, τους χρήστες του Instagram, όμως, γιατί δεν κατάφερες να τους πείσεις; Απολογήσου, γιατί προφανώς στον κόσμο του Φίπστερ τα πάντα αποτιμώνται σε followers...

* Η Μάγισσα, είναι μια καλή σειρά, που μας ταξιδεύει σε μια άλλη εποχή, με πολλή βία, φόνους ίντριγκες, σεξ και έρωτες. Θα ήταν πολύ καλύτερη, αν δεν στεκόταν -σχεδόν εμμονικά- στις πλέον στερεότυπες συνταγές τηλεοπτικής επιτυχίας κι αν συχνά πυκνά οι σκηνές της δεν μας θύμιζαν κάτι που έχουμε ξαναδεί -σε πολύ καλύτερη εκτέλεση. Κι αν επιβεβαιωθούν τα spoilers που υποστηρίζουν ότι θα δούμε ξανά μαζί το ζευγάρι των Ελλης Τρίγγου και Αναστάση Ροϊλού (όπως στις Άγριες μέλισσες), να πούμε και μπράβο στους δημιουργούς; Ή μήπως να ψάξουμε για κάτι στοιχειωδώς μη αναμενόμενο;

* Μια άρτια παραγωγή, με πολλές δυνατές στιγμές, αλλά και γρήγορες εναλλαγές προσώπων, στάθηκε το Secret song του Alpha με τη Ναταλία Γερμανού. Δικαίως η πρεμιέρα κέρδισε θετικές κριτικές, γιατί κατάφερε να κρατήσει ισορροπία ανάμεσα στην αληθινή, αυθόρμητη, αβίαστη κι ανθρώπινη συγκίνηση και στην εμμονική εστίαση στο κλάμα, στις δακρύβρεχτες ανθρώπινες ιστορίες και στις υπέρτατες τραγωδίες που ζουν οι παίκτες των ριάλιτι, γιατί α) έχουν πιεστεί πολύ, β) πήραν κακό βαθμό από τον Κουδουνάρη, γ) έφυγε ο κολλητός τους, το άλλο τους μισό, που πέρασαν μαζί σχεδόν 3,5 μέρες παντοτινής φιλίας

* Αν κάποιοι, πάντως, δικαιούνται τον τίτλο των Best Friends Forever, είναι η Κατερίνα Καινούριου και ο Ανδρέας Μικρούτσικος, οι οποίοι απολαμβάνουν την καθημερινή τηλεοπτική τους συνύπαρξη όσο ο Μποτρίνι τη μαγειρική των διαγωνιζόμενων στο «Η μαμά μου μαγειρεύει καλύτερα από τη δική σου». Ανταλλάσσουν συστηματικά γλύκες και αβρότητες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το διάλογο: «Όλες οι εγκυκλοπαίδειες στη λέξη αυτοαναφορικός έχουν δίπλα τη φωτογραφία σου» είπε εκείνος κι εκείνη με την ίδια γλύκα του απάντησε: «Να μη σου πω καλύτερα σε ποια λέξη έχουν τη φωτογραφία σου… Μπορεί να αρχίζει και από τ-ο-ξ». (Μα πόσο μη τοξική συνύπαρξη ε;)

Αυτά για σήμερα, αφιερώστε χρόνο στους φίλους σας, μακριά από το drama και την τοξικότητα...