UPDATE

Ουρές, τσακωμοί, εμμονή: Πώς οι κούκλες Labubu έφτασαν να κατακτήσουν τον κόσμο


JTeam

21 Ιουνίου 2025

Ουρές, τσακωμοί, εμμονή: Πώς οι κούκλες Labubu έφτασαν να κατακτήσουν τον κόσμο
Getty Images / Edward Berthelot
Αξιολάτρευτες ή περίεργες; Όποια και να είναι η απάντηση, ένα είναι το σίγουρο: οι Labubu έχουν γίνει παγκόσμιο viral

Είναι 12 το βράδυ. Άλλη μια φορά που κάνω ένα αχρείαστο scroll στο TikTok. Το feed μου, ξανά, ποικιλόμορφο. Γάζα, daily vlogs, συνταγές και Labubu - όλα ανακατεμένα. Όμως οι Labubu κέρδιζαν κατά κράτος. Για πολλούς αυτές οι κούκλες είναι χαριτωμένες, για μερικούς άσχημες και περίεργες. Το αποτέλεσμα όμως είναι ένα: ο κόσμος έπαθε φρενίτιδα, στήθηκε στις ουρές για ώρες (μερικές φορές άναψαν και τα αίματα) και δημιούργησε content για τα social media.

Η κινεζική εταιρεία παιχνιδιών Pop Mart, κέρδισε το τζόκερ χωρίς να παίξει. Οι Labubu δεν έγιναν απλά viral - η παγκόσμια εμμονή τριπλασίασε τα κέρδη της εταιρείας την περασμένη χρονιά και σύμφωνα με κάποιους, “ζωντάνεψε” την οικονομία της Κίνας που είχε πληγεί από την πανδημία και την τεταμένη σχέση με τη Δύση.

Η Labubu είναι ένας χαρακτήρας στη σειρά παιχνιδιών “The Monsters”, δημιουργία του καλλιτέχνη από το Χονγκ Κονγκ, Kasing Lung - μεγάλα μάτια και ένα σκανταλιάρικο χαμόγελο που δείχνει ακριβώς εννέα δόντια. Όπως γράφει το BBC, υπάρχουν και άλλοι χαρακτήρες που επίσης έγιναν δημοφιλείς: η αρχηγός της φυλής Zimomo, ο φίλος της Tycoco και η φίλη της Mokoko. Κάποιος που δεν είναι εξοικειωμένος και δεν το έχει ψάξει περαιτέρω, οι κούκλες του φαίνονται ίδιες. Αντίθετα, οι συλλέκτες μπορούν να διακρίνουν αμέσως τις διαφορές.

Όσο πιο διάσημες γίνονται, τόσο περισσότερο τις θέλω. Ο άντρας μου δεν καταλαβαίνει γιατί εγώ, στα 30 μου, έχω κολλήσει με κάτι τέτοιο - να νοιάζομαι για το ποιο χρώμα θα πάρω, ας πούμε

Αυτό που κέρδισε, πάντως, τους φανατικούς - κυρίως από θέμα content - και έφερε και τα έσοδα στην Pop Mart, ήταν τα “τυφλά κουτιά”, που ουσιαστικά δεν ξέρεις τι έχει μέσα, μέχρι να το ανοίξεις. Αυτό ξεκίνησε το 2019, σχεδόν δέκα χρόνια αφότου ο επιχειρηματίας Wang Ning άνοιξε την Pop Mart στο Πεκίνο. Όταν αυτά τα κουτιά άρχισαν να γνωρίζουν επιτυχία, η εταιρεία λάνσαρε το 2016 τη σειρά με τις κούκλες Molly – δημιουργία του Kenny Wong. Αλλά, οι Labubu απογείωσαν τα κέρδη.

Πώς όμως έγινε παγκόσμιο φαινόμενο;

Οι Labubu ήταν γνωστές μόνο στην Κίνα και η φήμη τους άρχισε να ταξιδεύει λίγο μετά το τέλος της πανδημίας στη χώρα, δηλαδή στα τέλη του 2022, με την Ashley Dudarenok, ιδρύτρια του ερευνητικού οργανισμού ChoZan. «Μετά την πανδημία, πολλοί στην Κίνα ήθελαν να ξεφύγουν συναισθηματικά και η Labubu ήταν ένα χαριτωμένο, αλλά χαοτικό πλάσμα», είπε χαρακτηριστικά.

@gemmasummer Of course I had to get my hands on a Labubu, they are everywhere and I NEEDED one 😂😍 I picked up the Have a Seat blind box, need to find more 👀 @POP MART UK @POP MART #gemmasummeropens #asmr #foryou #labubu #surprisetoy #asmrtoyunboxing #toytok #toysoftiktok #toybag #popmartunboxing #popmart #labubuthemonsters #labubuhaveaseat ♬ original sound - Gemmasummer

Η Fiona Zhang, που ζει στον Καναδά, έμαθε για τη Labubu από Φιλιππινέζους φίλους, το 2023. Τότε άρχισε να τις αγοράζει. Τις θεωρεί χαριτωμένες, αλλά ομολογεί πως ο βασικός λόγος που τις θέλει είναι η αυξανόμενη δημοτικότητα: «Όσο πιο διάσημες γίνονται, τόσο περισσότερο τις θέλω. Ο άντρας μου δεν καταλαβαίνει γιατί εγώ, στα 30 μου, έχω κολλήσει με κάτι τέτοιο - να νοιάζομαι για το ποιο χρώμα θα πάρω, ας πούμε».

Η δημοτικότητα των Labubu εκτοξεύτηκε τον Απρίλιο του 2024, όταν η Lisa των Blackpink ανήρτησε φωτογραφίες στο Instagram με διάφορες τέτοιες κούκλες. Στη συνέχεια ακολούθησαν κι άλλοι: Η Rihanna φωτογραφήθηκε με Labubu, που την είχε βάλει στην τσάντα της. Η Kim Kardashian μοιράστηκε τη συλλογή της με 10 Labubu στο Instagram τον Απρίλιο. Και τον Μάιο, ο David Beckham δημοσίευσε φωτογραφία με Labubu που του χάρισε η κόρη του.

Πώς προέκυψε όμως αυτή η εμμονή με τις Labubu;

Όπως συνεχίζει το BBC στο σχετικό δημοσίευμα, είναι ένα ερώτημα που δεν έχει εξήγηση. Όπως και με κάθε τι που γίνεται viral, έτσι και με τις Labubu, είναι σίγουρα ένας συνδυασμός σωστού timing, αισθητικής και ψηφιακής τυχαιότητας. Το κινεζικό πρακτορείο, Xinhua, λέει πως η Labubu «αναδεικνύει τη δημιουργικότητα, την ποιότητα και την κουλτούρα της Κίνας με τρόπο που ο κόσμος μπορεί να κατανοήσει», δίνοντας έτσι την ευκαιρία να δει μία «κουλ Κίνα».

Ορισμένοι αναλυτές εκπλήσσονται από το πόσο πετυχημένες είναι οι κινεζικές εταιρείες – από ηλεκτρικά αυτοκίνητα και AI μέχρι παιχνίδια – παρ’ όλη τη δυσπιστία της Δύσης. «BYD, DeepSeek, Labubu – όλες αυτές οι εταιρείες έχουν κάτι κοινό», λέει ο Chris Pereira της iMpact και συνεχίζει: «Είναι τόσο καλές, που κανείς δεν νοιάζεται ότι προέρχονται από την Κίνα. Δεν μπορείς να τις αγνοήσεις».

Όπως και να ΄χει, στόχος επετεύχθη. Οι Labubu εξακολουθούν να κατακτούν τα social media, με εκατομμύρια χρήστες να παρακολουθούν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον unboxing βίντεο. Ένα από τα πιο δημοφιλή, είναι από τον Δεκέμβριο, όταν υπάλληλοι αεροδρομίου στις ΗΠΑ προσπαθούνα να μαντέψουν ποια κούκλα τους είχε τύχει. Αλλά αυτό το στοιχείο της έκπληξης είναι και το βασικό μέρος της γοητείας και της εμμονής.