LIFE NOW

Πώς η Οδύσσεια του Κρίστοφερ Νόλαν προμηνύεται να γίνει το κινηματογραφικό γεγονός του 2026


JTeam

27 Ιουλίου 2025

Πώς η Οδύσσεια του Κρίστοφερ Νόλαν προμηνύεται να γίνει το κινηματογραφικό γεγονός του 2026
Getty Images / Samir Hussein
Έναν χρόνο πριν κυκλοφορήσει στις κινηματογραφικές αίθουσες και πριν καν ολοκληρωθούν τα γυρίσματα

Μετά την σαρωτική επιτυχία του με το Οπενχάιμερ, ο Κρίστοφερ Νόλαν θα επιστρέψει το 2026 με την μεταφορά της Οδύσσειας του Ομήρου στην μεγάλη οθόνη - μια ταινία που προμηνύεται να γίνει το κινηματογραφικό γεγονός της χρονιάς. Από την πρώτη κιόλας στιγμή που ανακοινώθηκε από την Universal, τα μάτια όλων στράφηκαν με προσοχή στον βραβευμένο με Όσκαρ σκηνοθέτη, που συγκεντρώσε ένα σούπερ καστ, για μια ιστορική ταινία που θεωρείται - από πολλούς -ρίσκο για το Χόλιγουντ.

Ο Κρίστοφερ Νόλαν δεν αφήνει τίποτα στην τύχη του όμως και με τον δικό του μοναδικό τρόπο, έχει καταφέρει να κάνει την Οδύσσεια, έναν χρόνο πριν την πρεμιέρα στις αίθουσες, να είναι η πιο πολυσυζητημένη ταινία. Και η πιο πολυαναμενόμενη επίσης, κρίνοντας από την προπώληση εισιτηρίων - η μεγαλύτερη στην ιστορία του κινηματογράφου. Είναι αυτό το μέλλον για τα στούντιο, που θέλουν να επιστρέψει στις αίθουσες ο κόσμος ή πρόκειται απλά για ένα διαφημιστικό κόλπο; Σε αυτό το ερώτημα επιχείρησε να απαντήσει το BBC.

Οι διαφημιστικές καμπάνιες για τις καλοκαιρινές υπερπαραγωγές, ξεκινούν συνήθως έξι μήνες πριν. Όχι όμως και για την Οδύσσεια του Κρίστοφερ Νόλαν. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, και συγκεκριμένα στις 17 Ιουλίου, ένα teaser trailer άρχισε να προβάλλεται στους κινηματογράφους. Την ίδια μέρα, έγινε και το πρωτοφανές του πράγματος: ξεκίνησε η προπώληση εισιτηρίων για το πρώτο σαββατοκύριακο προβολών της πρεμιέρας σε Imax 70mm - τη μορφή προβολής που προτιμά ο σκηνοθέτης για όλες του τις ταινίες. Σε λιγότερο από μία μέρα, τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν.

Στις ΗΠΑ, σχεδόν όλα τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν μέσα σε μία ώρα, και άρχισαν να εμφανίζονται αγγελίες μεταπώλησης εισιτηρίων στην τιμή των 300–400 δολαρίων. Το ίδιο συνέβη και στο Ηνωμένο Βασίλειο με τα εισιτήρια του BFI Imax στο Λονδίνο, καθώς και του Imax στο Μουσείο Επιστημών, ενώ το Imax Μελβούρνης πούλησε περίπου 1.800 εισιτήρια για τέσσερις προβολές.

Επί της ουσίας, το κοινό έσπευσε να αγοράσει εισιτήρια για μια ταινία που δεν έχει καν ολοκληρώσει τα γυρίσματά της, και το μόνο που οι περισσότεροι έχουμε δει, είναι σκόρπιες φωτογραφίες των πρωταγωνιστών. Αυτό σίγουρα λέει πολλά για την επιρροή του Κρίστοφερ Νόλαν ως σκηνοθέτη.

Το BBC επιχείρησε λοιπόν να απαντήσει στο άνωθεν ερώτημα, ξεκινώντας με τη δημοσιογράφο Τατιάνα Άρινγκτον, η οποία πιστεύει πως η επιτυχία των προβολών του Sinners σε Imax, ίσως να επηρέασε τη στρατηγική της Οδύσσειας. «Νιώθω πως υπήρχε τόσο μεγάλη ζήτηση για τις προβολές του Sinners σε Imax, που το Χόλιγουντ δεν μπορούσε να αγνοήσει την επιτυχία. Και με την Οδύσσεια να είναι μια ταινία που όλοι περιμένουν, η ομάδα πίσω της θα σκέφτηκε: “Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε ακόμη περισσότερο αυτόν τον ενθουσιασμό;”».

Αυτή η στρατηγική εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια του Κρίστοφερ Νόλαν να ενθαρρύνει το κοινό να επιστρέψει στις αίθουσες, μετατρέποντας τις ταινίες του σε πραγματικά γεγονότα. Και η Οδύσσεια συνδυάζει δύο βασικά στοιχεία: μεγάλα ονόματα στο καστ και μια παγκοσμίως αναγνωρίσιμη ιστορία. Όπως λέει η Άρινγκτον: «Τα παιδιά λατρεύουν τη Ζεντάγια. Η μεγαλύτερη γενιά προτιμά τον Ματ Ντέιμον. Κάποιοι αγαπούν τη Λουπίτα. Υπάρχει κάτι για όλους. Και συν τοις άλλοις, είναι πολλοί εκείνοι που ενδιαφέρονται για την ελληνική μυθολογία».

Σε μια περίοδο λοιπόν που τα έσοδα των κινηματογράφων βρίσκονται σε πτώση, αυτό που συμβαίνει με την Οδύσσεια, αναζωπυρώνει τις ελπίδες. «Τα στούντιο πρέπει να βρουν δημιουργικές λύσεις για να ενισχύσουν τον ενθουσιασμό γύρω από τις κυκλοφορίες, γιατί ανταγωνίζονται όχι μόνο άλλα μέσα και μορφές περιεχομένου, αλλά και ένα κοινό με συνεχώς χαμηλή συγκέντρωση», δηλώνει ο Σαντζάι Σινγκ, ιδρυτής του κινηματογραφικού στούντιο Nukhu. «Το ζητούμενο είναι να κάνουν το κοινό να «δράσει και να συμμετάσχει», προσθέτει.

Μπορούν όμως να ακολουθήσουν κι άλλοι το παράδειγμα του Κρίστοφερ Νόλαν, με την ίδια επιτυχία; Ίσως όχι. Αρχικά, υπάρχουν μόλις 16 κινηματογράφοι στις ΗΠΑ που διαθέτουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό για Imax 70mm - σε ορισμένες περιοχές ούτε ένας. Επιπλέον, οι τιμές των εισιτηρίων για Imax και Imax 70mm είναι αρκετά υψηλότερες, γεγονός που κάνει την προβολή τους ως μια αποκλειστική εμπειρία. Σύμφωνα με τον Σινγκ, αυτό είναι ένα από τα βασικά προβλήματα αυτής της στρατηγικής. «Αν η Imax δεν χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα για να επεκτείνει το δίκτυο αιθουσών της, τότε η προπώληση εισιτηρίων τόσο νωρίς μπορεί να δημιουργήσει μια δευτερογενή αγορά, ανεβάζοντας τις τιμές στα ύψη».

Αν και η προπώληση της Οδύσσειας στέφθηκε με επιτυχία, η Άρινγκτον πιστεύει ότι δεν αποτελεί απαραίτητα ένδειξη για το μέλλον των χολιγουντιανών blockbusters. «Δεν νομίζω ότι αυτό θα γίνει με κάθε ταινία, γιατί απλά, δεν είναι όλες οι ταινίες καλές».