LIFE NOW CULTURE

Τα Φιλαράκια: Η σειρά που έκανε τους millenials να πιστέψουν στη φιλία - 31 χρόνια μετά θα είναι εκεί για εμάς


Χριστίνα Κατσαντώνη

22 Σεπτεμβρίου 2025

Τα Φιλαράκια
© Getty Images/ Warner Bros. Television
31 χρόνια από την πρεμιέρα της σειράς που έμελλε να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της millenial κουλτούρας

Ήταν 22 Σεπτεμβρίου του 1994, όταν στο NBC έκανε πρεμιέρα μια σειρά που τότε φαινόταν απλώς σαν άλλο ένα sitcom: Έξι νεαροί Νεοϋορκέζοι, οι έρωτες τους, οι αποτυχίες τους, οι φιλίες τους. Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τότε ότι το “Friends”, ή όπως το μάθαμε εμείς, “Τα Φιλαράκια”, θα εξελισσόταν σε ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια στην ιστορία της τηλεόρασης.

Η τηλεοπτική περιπέτεια των έξι φίλων κράτησε για 10 χρόνια, δημιουργώντας ένα φαινόμενο που ανάλογο δεν είχε εμφανιστεί στο παρελθόν. Όχι μόνο γιατί σάρωσε σε τηλεθεάσεις ή αμοιβές κι έγινε ένα από τα δημοφιλέστερα sitcom όλων των εποχών -που τρεις δεκαετίες μετά την εμφάνισή του, συνεχίζει να αγαπιέται φανατικά και να αποφέρει τρελά κέρδη- αλλά και για την ευρεία επιρροή που άσκησε στην ποπ κουλτούρα ανά τον κόσμο.

Οι ατάκες τους μπήκαν στη γλώσσα της καθημερινότητας, τα αστεία του Τσάντλερ χρησιμοποιούνται ακόμα και συλλέγονται σε λίστες και βίντεο στο Διαδίκτυο, τα μαλλιά της Ρέιτσελ καθόρισαν ένα ολόκληρο πρότυπο ομορφιάς σε Αμερική και Ευρώπη και στάθηκαν για χρόνια το νούμερο ένα κούρεμα στα κομμωτήρια όλου του κόσμου, τα τραγούδια της Φοίβη τραγουδιούνται ακόμα -και διαφορετικές γενιές γνωρίζουν τους στίχους του Smelly Cat.

Τα “Φιλαράκια” στάθηκαν το πιο αντιπροσωπευτικό προϊόν της τηλεοπτικής κουλτούρας των 90’s. Το σημαντικότερο, όμως, ήταν η ταύτιση, η αίσθηση οικειότητας, το γεγονός ότι έξι τηλεοπτικοί χαρακτήρες, διαφορετικοί αλλά ισότιμοι, έπεισαν το κοινό ότι οι φίλοι μπορούν να είναι οικογένεια.

Τριάντα και πλέον χρόνια μετά την πρεμιέρα, η σειρά παραμένει ζωντανή μέσα από τις συνεχείς προβολές σε streaming, τις αμέτρητες αναφορές και τις νέες γενιές που την ανακαλύπτουν. Με αφορμή τα “γενέθλια” της παρέας που άλλαξε το τοπίο των sitcom για πάντα, ας κάνουμε μια βόλτα στην ιστορία τους και στις αιτίες της βαθιάς επιρροής τους...

Τα Φιλαράκια: Η γέννηση και το αρχικό τραγούδι των τίτλων

Τον Δεκέμβριο του 1993, ο Ντέιβιντ Κρέιν και η Μάρτα Κάουφμαν, υποβάλλουν στο NBC την ιδέα για μια νέα τηλεοπτική σειρά γύρω από μια αρχετυπική παρέα έξι 20άρηδων, οι οποίοι προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με τη ζωή στο Μανχάταν. Μια ιδέα βασισμένη στην προσωπική τους εμπειρία από τη ζωή στη Νέα Υόρκη, μετά το κολέγιο.

Στο πιλοτικό επεισόδιο, που είχε τον τίτλο Friends like us, το Central Perk δεν είχε ακόμα βαφτιστεί Central Perk και το τραγούδι των τίτλων δεν ήταν το “I'll be there for you”, αλλά το “Shiny Happy People” των REM. Τελικά όμως το συγκρότημα δεν έδωσε την άδειά του, έτσι ο μουσικός δευθυντής της σειράς και σύζυγος της Κάουφμαν, Μάικλ Σκλοφ μαζί με τον Άλι Γουίλις, έγραψαν το I'll be there for you”, το οποίο ηχογραφήθηκε από τους Rembrandts. Η αρχική βερσιόν είχε διάρκεια μόλις 60 δευτερολέπτων, όμως το συγκρότημα ζήτησε να ηχογραφηθεί και μια ολοκληρωμένη τρίλεπτη εκτέλεση, που εξελίχθηκε σε μεγάλη παγκόσμια επιτυχία.

Ταύτιση ηθοποιών και χαρακτήρων

Οι δημιουργοί επέμειναν στην παρουσίαση έξι ισότιμων χαρακτήρων, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να αφηγηθούν πολλαπλές ιστορίες. Αρχικά, η πρόθεσή τους ήταν να δημιουργήσουν ένα μεγάλο love story ανάμεσα σε δύο ήρωες που τελικά παρέμειναν φίλοι, της Μόνικα και του Τζόι, που προορίζονταν ως οι πιο ερωτικοί χαρακτήρες της σειράς. Η ιδέα για ένα μακρύ ειδύλλιο μεταξύ της Ρέιτσελ και του Ρος προέκυψε όταν ολοκλήρωναν το σενάριο του πρώτου επεισοδίου κι ευτυχώς επικράτησε.

Ο πρώτος από το βασικό καστ, που συμφώνησε ήταν ο Ντέιβιντ Σουίμερ για το ρόλο του Ρος -τον είχαν στο μυαλό τους από όταν έγραφαν το ρόλο. Η Κόρτνεϊ Κοξ προοριζόταν για το ρόλο της Ρέιτσελ, όμως η ίδια προτίμησε αυτόν της Μόνικα και πρότεινε την Τζένιφερ Άνιστον για Ρέιτσελ.

Ο Τσάντλερ θα ήταν gay σύμφωνα με τις αρχικές προθέσεις των δημιουργών, κάτι που άλλαξε μετά τη οντισιόν του Μάθιου Πέρι, ο οποίος συστήθηκε ως ένας άνθρωπος που μιλάει ασταμάτητα όταν νιώθει άβολα και δεν ξέρει πώς να φερθεί ιδίως απέναντι στις γυναίκες. Η τελική απόφαση ήταν να τον επιλέξουν και να εντάξουν στοιχεία του χαρακτήρα του στην προσωπικότητα του Τσάντλερ.

Για το ρόλο της Φοίβη, πριν η παραγωγή στραφεί στη Λίζα Κούντροου, είχε ήδη εισπράξει την άρνηση της Έλεν Ντε Τζενέρις, ενώ διαφωνίες υπήρξαν στην επιλογή του Ματ Λε Μπλανκ για το ρόλο του Τζόι, ο οποίος ήταν επιλογή του καναλιού, όμως κατάφερε να πείσει και τους δημιουργούς στις οντισιόν του.

Στην εξέλιξη της σειράς, η σχέση των σεναριογράφων με τους ηθοποιούς στάθηκε αμφίδρομη. Οι πρώτοι εμπνέονταν από τους δεύτερους κι έβαζαν στοιχεία των αληθινών χαρακτήρων τους στους ήρωες. Κάπως έτσι η Μόνικα απέκτησε εμμονές με την καθαριότητα, η Ρέιτσελ με τον Ρος κι ο Τζόι αδυναμία στα σάντουιτς.

Η μεγάλη παρέα με τους star guest

Από την πρεμιέρα μέχρι το φινάλε του 2004, η σειρά κράτησε δέκα σεζόν και 238 επεισόδια. Το επεισόδιο που σημείωσε την υψηλότερη τηλεθέαση (52,9 εκατ. τηλεθεατές μόνο στις ΗΠΑ) προβλήθηκε στις 28 Ιανουαρίου του 1996, στο πλαίσιο της δεύτερης σεζόν, και είχε τίτλο “The One after the superbowl” (η Ρέιτσελ τσακώνεται με τη Μόνικα για τον Ζαν Κλοντ Βαν Νταμ, ο Τσάντλερ βρίσκει την παλιά συμμαθήτρια Τζούλια Ρόμπερτς και ο Τζόι μπλέκει με την τρελή θαυμάστρια Μπρουκ Σιλντς).

Στη διάρκεια της δεκαετίας, από τα “Φιλαράκια” πέρασαν σπουδαίοι ηθοποιοί και κάποιοι από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής, όπως οι Σον Πεν, Τζορτζ Κλούνεϊ, Μπραντ Πιτ, Τσάρλι Σιν, Ρόμπιν Γουίλιαμς, Μπίλι Κρίσταλ, Ντάνι Ντε Βίτο, Μπεν Στίλερ, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Μπρους Ουίλις, Σούζαν Σάραντον, Γουινόνα Ράιντερ, Αλεκ Μπάλντουιν, Τσάρλτον Ιστον, Χιου Λόρι, Ραλφ Λόρεν, Κρίσι Χάιντ μέχρι και η Σάρα Φέργκιουσον -στο επεισόδιο στο Λονδίνο.

Στα κορυφαία και πιο συζητημένα γκεστ αυτό του Μπραντ Πιτ, ο οποίος εμφανίστηκε ως ο παλιός συμμαθητής, που μισεί τη Ρέιτσελ την εποχή που ήταν παντρεμένος με την Άνιστον, του Σον Πεν σε ρόλο ντροπαλού εκπαιδευτικού αλλά και του -πολύ σκληρού για να πεθάνει- Μπρους Ουίλις σε ρόλο ενός ασταμάτητου κλαψιάρη.

Τα “Φιλαράκια” κέρδισαν συνολικά 60 βραβεία. Στα Emmy μέτρησαν 63 υποψηφιότητες και έξι βραβεία. Όλοι οι ηθοποιοί, εκτός από την Κούρτνεϊ Κοξ, υπήρξαν κάποια στιγμή υποψήφιοι. Το κατέκτησαν μόνο η Άνιστον και η Κούντροου.

Η σειρά γυριζόταν σε στούντιο, μπροστά σε κοινό. Δεν υπήρχε πραγματικό Central Perk, κι όμως, το καφέ έγινε τόσο εμβληματικό που αντίγραφα εμφανίστηκαν σε διάφορες πόλεις του κόσμου, μέχρι και στο Πεκίνο. Το κοινό ενίοτε δημιουργούσε προβλήματα με τις αντιδράσεις του -π.χ. αποθέωνε τον Τομ Σέλεκ σε κάθε είσοδό του, σε βαθμό που ανάγκαζε τους παραγωγούς να γυρίσουν ξανά τις σκηνές του, χωρίς κοινό.

Η “εκδίκηση” της αληθινής ζωής

Στους μόνιμους ήρωες συγκαταλέγεται κι ο χαρακτήρας που μέχρι τη δεύτερη σεζόν δεν είχε ούτε όνομα, ούτε ατάκες. Ο λόγος για τον σερβιτόρο, ολόξανθο Γκάνθερ, ο οποίος εργαζόταν τα πρωινά ως σερβιτόρος και στην πραγματικότητα. Σταδιακά απέκτησε οντότητα κι έγινε ρόλος, με τη σκηνή του αποχαιρετισμού στη Ρέιτσελ στο τελευταίο επεισόδιο να θεωρείται από τις πιο συγκινητικές στην ιστορία της σειράς.

Ο Τζέιμς Μάικλ Τάιλερ έφυγε από τη ζωή το 2021 σε ηλικία 59 ετών, ανοίγοντας έναν επώδυνο κύκλο απώλειας, που συνεχίστηκε με τον ξαφνικό θάνατο του Μάθιου Πέρι.

Το πιο σκληρό -και μη αναστρέψιμο- τέλος εποχής για τα “Φιλαράκια” γράφτηκε στις 28 Οκτωβρίου 2023. Μέσα από την απώλεια του Τσάντλερ - Μάθιου Πέρι, ο οποίος έφυγε νικημένος από εθισμούς, η αληθινή ζωή πήρε εκδίκηση από τον κόσμο μιας ιδεατής παρέας, όπου όλα τα προβλήματα λύνονται πάνω σε έναν πορτοκαλί καναπέ.

Οι έξι άσημοι ηθοποιοί, που έγιναν “οικογένεια”

Το ερώτημα σε τι οφείλεται η επιτυχία της σειράς έχει -επιχειρηθεί να- απαντηθεί εδώ και χρόνια. Γιατί κοινό σε όλο τον κόσμο -και στην Ελλάδα- συνεχίζει να βλέπει τα “Φιλαράκια” κι ας ξέρει ότι η Ρέιτσελ δεν θα μπει στο αεροπλάνο και θα γυρίσει στον Ρος, ο Τσάντλερ και η Μόνικα θα παντρευτούν, η Φοίβη θα ξεκινήσει την οικογένεια που ονειρευόταν κι ο Τζόι θα έχει πάντα ένα δωμάτιο στο σπίτι του Τσάντλερ και της Μόνικα;

Το γνωστό κλισέ “στα παρασκήνια περνάμε τέλεια” στα “Φιλαράκια” βρήκε την αληθινή εφαρμογή του. Η απόφαση των δημιουργών να αναθέσουν τους κεντρικούς ρόλους σε μια ομάδα νέων και περίπου άσημων ηθοποιών, αποδείχτηκε μεγαλοφυής. Οι έξι μεγάλωσαν μαζί, έγιναν πραγματικοί φίλοι και κουμπάροι, μοιράστηκαν την ξαφνική διασημότητα που τους χτύπησε σαν τυφώνας και κατάφεραν να παραμείνουν ενωμένοι για ολόκληρη τη δεκαετία της σειράς.

Δεν τους χώρισε η δόξα, καθώς ο κανόνας της ισοτιμίας τηρήθηκε ευλαβικά και στις σχέσεις με τον Τύπο, ούτε το χρήμα, αφού κι εδώ εφαρμόστηκε ο κανόνας της ενιαίας διαπραγμάτευσης, που σημαίνει ότι και οι έξι πήραν ακριβώς τους ίδιους μισθούς -σπάζοντας όλα τα ρεκόρ τα τελευταία χρόνια, με αμοιβές που ξεπερνούσαν το 1.000.000 δολάριο το επεισόδιο έκαστος.

Απαλλαγμένοι από οικονομικούς ή άλλους ανταγωνισμούς, οι έξι κατάφεραν να γίνουν η απόλυτη παρέα, μπροστά και πίσω από τις κάμερες, κάτι που έκανε τον Τομ Σέλεκ να λέει με παράπονο τότε ότι όποτε βρισκόταν μαζί τους για γύρισμα, αν και ήταν όλοι φιλικοί, ένιωθε ξένος, παρείσακτος. Οι έξι είχαν γίνει οικογένεια, κι ο θεατής είχε ταυτιστεί μαζί τους.

Κι όσο κι αν στην πραγματικότητα, η Τζένιφερ, η Κόρτνεϊ, η Λίζα, ο Μάθιου, ο Ντέιβιντ και ο Ματ δεν είναι πια μαζί, η Ρέιτσελ, η Μόνικα, η Φοίβη, ο Τσάντλερ, ο Ρος και ο Τζόι παραμένουν μαζί, πίνουν τον καφέ τους στο Central Perk και μιλούν για τα παιδιά τους, ενώ ο Τζόι είναι αφοσιωμένος στο γλυκό του. Όσο κι αν η ζωή επιμένει να δείχνει τα δόντια της, τρεις δεκαετίες μετά την πρεμιέρα τους,τα “Φιλαράκια” παραμένουν ζωντανά. Κι αν ο χρόνος περνά, ένα είναι το βέβαιο: They'll be there for us...

Η τελευταία λέξη ανήκει στον Τσάντλερ

Το τέλος της σειράς ικανοποίησε απόλυτα τους φαν και συγκέντρωσε περίπου 52,5 εκατομμύρια τηλεθεατές μόνο στην Αμερική.

Οι σεναριογράφοι δεν σταμάτησαν να κλείνουν το μάτι στο κοινό, στους φαν αλλά και στις επικριτές τους, ακόμα και στις τελευταίες λέξεις του σεναρίου, που βρήκε τους ήρωες να αποχαιρετούν το άδειο διαμέρισμα της Μόνικα και να βγαίνουν από το σπίτι 30άρηδες πια, σπρώχνοντας μωρά με καρότσια.

“Εχετε χρόνο, πάμε για καφέ;” ρωτά η Ρέιτσελ. Κι ο Τσάντλερ, που είχε την τελευταία λέξη, απαντά: “Βέβαια! Πού;”...