Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix για το brand Abercrombie & Fitch, ξεσκεπάζει τον ρατσισμό μιας ολόκληρης γενιάς
Κλέλια Φατούρου
21 Απριλίου 2022
Ένα από τα πιο γνωστά fashion brands των '00s, με σήμα κατατεθέν τα shirtless αγόρια με κοιλιακούς, τα χαμηλοκάβαλα τζιν και τα αθλητικά φανελάκια ή t-shirts, απέκτησε το δικό του ντοκιμαντέρ στο Netflix.
Αυτό που κάποτε θεωρούσαμε τρομερά cool, χτίστηκε πάνω σε βάσεις διαχωρισμού και βέβαιου ρατσισμού. Στο ντοκιμαντέρ "White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie&Fitch" μιλούν πρώην εργαζόμενοι για όλα όσα έζησαν εξαιτίας του διαφορετικού χρώματος του δέρματός τους ή «επειδή δεν ήταν όσο εμφανίσιμοι έπρεπε».
Το ντοκιμαντέρ των 88 λεπτών στο Netflix έχει τις απαραίτητες δόσεις νοσταλγίας αλλά, κυρίως, περιγράφει την πτώση μίας αυτοκρατορίας που είχε ως λάβαρο τον αποκλεισμό όσων δεν ήταν λευκοί και με εμφάνιση μοντέλου. Το θέμα είναι ότι όλο αυτό δεν έγινε ποτέ εν κρυπτώ.
Ο πρώην CEO, Mike Jeffries, το είχε πει ανοιχτά σε συνέντευξή του, το 2006. «Μας αφορούν τα cool παιδιά. Το γοητευτικό παιδί που είναι από την Αμερική, έχει το σωστό attitude και πολλούς φίλους. Πολλοί άνθρωποι νιώθουν ότι δεν ταιριάζουν στα ρούχα μας και δεν θα μπορούσαν κιόλας. Αποκλείουμε κόσμο; Εννοείται».
20 χρόνια πριν, η υπεροχή της λευκής ομορφιάς και η απαγόρευση της μαντίλας στα μαγαζιά Abercrombie & Fitch ήταν κάτι που ναι μεν θα το έλεγες κακό, αλλά ήταν σίγουρα αποδεκτό. Ωστόσο, τα fun t-shirts με τις λέξεις «δύο Wongs δεν κάνουν έναν λευκό» είναι αυτό το σοκ που προσπαθείς αν ξεπεράσεις και που απορείς πώς έφτασαν να κυκλοφορούν στην αγορά. Και αν δεν σου φτάνει αυτό, μέχρι το 2014, το brand αρνιόταν να βάλει plus size νούμερα. Τι άλλαξε; Η αποχώρηση του Jeffries.
Οι υπάλληλοι που εργάζονταν εκεί μιλούν για την εμπειρία τους στο Abercrombie & Fitch. Για τον τόνο επιδερμίδας που έπρεπε να έχεις, για το αν είσαι hot enough αλλά και για την επιλογή άρνησης δουλειάς σε γυναίκες που φορούν μαντίλες. Το τελευταίο, ευτυχώς, καταργήθηκε νομικά το 2015. Όπως και οι ρατσιστικές αποχρώσεις των σχεδιαστών και των brands που μισούν οτιδήποτε δεν είναι size 0 ή λευκό. Το εν λόγω ντοκιμαντέρ όμως, παραμένει ζωντανή απόδειξη των προβληματικών συμπεριφορών που υπήρχαν και, δυστυχώς, εξακολουθούν να υπάρχουν στον χώρο, και της ανάγκης να τις εξαλείψουμε.