Γενετικά τροποποιημένες ντομάτες δίνουν τη λύση στην έλλειψη βασικής βιταμίνης D

24 Μαΐου 2022

Ντομάτες
Pexels.com
Επιστήμονες δημιούργησαν ντομάτες που παράγουν περισσότερη προβιταμίνη D3, τον πρόδρομο της βιταμίνης D3

Σε χώρες όπως η Ελλάδα είναι θεωρητικά πολύ εύκολο να καλύψει κανείς τις καθημερινές του ανάγκες για βιταμίνη D- το μόνο που χρειάζεται είναι 20 λεπτά την ημέρα κάτω από τον ήλιο. Κι όμως, περίπου ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι στη Γη έχουν έλλειψη βιταμίνης D, κάτι που αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων ασθενειών όπως η οστεοπόρωση, ο καρκίνος, η άνοια και η νόσος Πάρκινσον. Χάρη στην έρευνα μιας διεθνούς επιστημονικής ομάδας, είναι πλέον δυνατόν να τροποποιηθούν γενετικά ντομάτες ώστε να παράγουν περισσότερη προβιταμίνη D3, τον πρόδρομο της βιταμίνης D3. Στόχος της ομάδας είναι οι ντομάτες αυτές να αποτελέσουν μια νέα διατροφική πηγή βιταμίνης D, κάτι που θα έχει σημαντικές θετικές επιπτώσεις για την δημόσια υγεία.

Η ερευνητική ομάδα με επικεφαλής την Κάθι Μάρτιν του βρετανικού ερευνητικού κέντρου John Innes δημοσίευσε τα αποτελέσματα της έρευνας στο επιστημονικό περιοδικό Nature. Σύμφωνα με τη δημοσίευση, τροποποίησαν ένα γονίδιο της ντομάτας που κωδικοποιεί ένα ένζυμο. Με τον τρόπο αυτό μπλόκαραν τη δράση του ενζύμου, το οποίο κανονικά μετατρέπει την εν λόγω βιταμίνη σε χοληστερίνη. Έτσι, η προβιταμίνη D3 συσσωρεύεται πλέον στις ίδιες τις ντομάτες και στα φύλλα του φυτού, χωρίς να επηρεάζεται η ανάπτυξή του ή την παραγωγικότητά του.

Η προβιταμίνη D3 μπορεί στη συνέχεια να μετατραπεί σε κανονική βιταμίνη D3 μέσω τεχνητής υπεριώδους ακτινοβολίας ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον ανθρώπινο οργανισμό για να συνθέσει με φυσικό τρόπο τη βιταμίνη D3, δηλαδή μετά από έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία.

Αν μετατραπεί σε D3, η ποσότητα προβιταμίνης D3 μέσα σε μια μόνο ντομάτα ισοδυναμεί με την ποσότητα αυτής της βιταμίνης που υπάρχει σε δύο μεσαίου μεγέθους αυγά ή σε 28 γραμμάρια τόνου. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η κατανάλωση των τροποποιημένων αυτών ντοματών - είτε ολόκληρων είτε με τη μορφή τοματοχυμού - θα μπορεί μελλοντικά να καλύψει τις ημερήσιες ανάγκες για βιταμίνη D3 τόσο των παιδιών όσο και των ηλικιωμένων (15 και 20 μικρογραμμάρια αντίστοιχα).

Πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ