WELL BEING

Όχι, δεν υπάρχουν «καλά» και «κακά» τρόφιμα


Τζουλιάννα Καρνέζη

23 Ιανουαρίου 2023

Όχι, δεν υπάρχουν «καλά» και «κακά» τρόφιμα
pexels
Για πολλούς η πεποίθηση ότι ορισμένα τρόφιμα είναι «καλά» ή «κακά» είναι μέρος του τρόπου με τον οποίο σκέφτονται τι τρώνε. Αυτό συχνά συνδέεται με τη διατροφή και την απώλεια βάρους, αλλά ισχύει επίσης και για τις πεποιθήσεις σχετικά με τη διατροφή γενικότερα.

Το πρόβλημα είναι ότι αυτή η στάση δεν λειτουργεί, και δεν είναι απαραίτητα αλήθεια. Εάν έχετε προσπαθήσει ποτέ να εγκαταλείψετε ένα συγκεκριμένο φαγητό που σας αρέσει, θα ξέρετε πόσο δύσκολο μπορεί να είναι αυτό. Η απαγόρευση ενός φαγητού καθιστά πιθανό ότι θα θέλετε να το φάτε ακόμα περισσότερο. Και μόλις το κάνετε θα νιώσετε ότι έχετε «αποτύχει», με αποτέλεσμα να εγκατάλειψετε την προσπάθεια.

Όμως η επισήμανση των τροφίμων ως «καλά» μπορεί να είναι εξίσου προβληματική. Ο ορισμός «καλά» τρόφιμα συνοδεύεται συχνά από έναν μακρύ κατάλογο τροφίμων, ακόμη και ομάδων τροφίμων, που επιτρέπονται ή δεν επιτρέπονται. Το να τρώτε κάποιες «καλές» τροφές υποδηλώνει ότι ορισμένα τρόφιμα ή δίαιτες είναι «κακές» και ότι τα άτομα που «τρώνε καλά τρόφιμα» είναι πιο πειθαρχημένα από άλλα. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει μια δίαιτα που να ταιριάζει σε όλους, και όλοι έχουμε κάποιες μέρες που είναι πιο υγιεινές από άλλες.

Jenny.Gr
pexels

Κοιτάξτε ολόκληρη τη διατροφή σας, όχι μεμονωμένα τα τρόφιμα

"Όλα με μέτρο" είναι μια ευρέως χρησιμοποιούμενη φράση όσον αφορά την ισορροπημένη διατροφή και είναι μια υπενθύμιση ότι δεν υπάρχουν τρόφιμα που πρέπει να κόψετε εντελώς. Όλα τα τρόφιμα χωρούν στην καθημερινή μας διατροφή, απλά υπάρχουν μερικές εξαιρέσεις. Για παράδειγμα τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, τα ζαχαρούχα και τα αλμυρά τρόφιμα εμφανίζονται ως ξεχωριστή ομάδα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να καταβαλώνονται ή ότι είναι «κακά». Απλά αποτελούν μη απαραίτητο μέρος της διατροφής και δεν χρειάζεται να περιλαμβάνονται στο τακτικό διατροφικό μας μοτίβο. Αν και αυτές οι τροφές μπορεί να μην χρειάζονται από το σώμα μας, είναι τροφές που απολαμβάνουμε και παίζουν ρόλο στην ευχαρίστηση και τις κοινωνικές πτυχές του φαγητού. Έτσι, όταν τα τρώτε δεν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να αισθάνεστε ένοχοι.

Οι μικρές αλλαγές μπορούν να αθροιστούν για να κάνουν μεγάλη διαφορά με την πάροδο του χρόνου. Το να επιτρέπετε στον εαυτό σας να έχει μεγαλύτερη ελευθερία όταν επιλέγετε τα γεύματά σας είναι πιθανό να είναι πιο επιτυχημένο μακροπρόθεσμα. Εστιάστε στις ομάδες τροφίμων που είναι σημαντικές για την υγεία σας, αλλά δώστε ταυτόχρονα στον εαυτό σας την ευελιξία να συμπεριλάβει όλα τα τρόφιμα.