WELL BEING ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Πρέπει να σταματήσουμε να διαχωρίζουμε τα συναισθήματά μας σε «καλά» και «κακά»


JTeam

22 Μαρτίου 2022

Πρέπει να σταματήσουμε να διαχωρίζουμε τα συναισθήματά μας σε «καλά» και «κακά»
pexels
Μήπως δυσκολεύεσαι να αποδεχτείς συναισθήματα όπως είναι η λύπη και ο θυμός επειδή τα θεωρείς «αρνητικά»; Μάλλον ήρθε η ώρα να μάθεις γιατί πρέπει να σταματήσεις να κατηγορείς τον εαυτό σου για όλα όσα αισθάνεσαι

Ανεξάρτητα από το πόσο καλά έχεις εξοικειωθεί με τα συναισθήματά σου, είναι πάντα εύκολο να πέσεις στην παγίδα να κρίνεις τον εαυτό σου για το πώς σκέφτεσαι και αισθάνεσαι. Και κάπου εκεί αρχίζει η μη αποδοχή κάθε αρνητικού συναισθήματος γιατί αρχίζει να γίνεται «μπελάς».

Είναι σημαντικό όμως να καταλάβεις σύμφωνα με τους επιστήμονες, πως τα συναισθήματα είναι μόνο συναισθήματα. Δεν μπορείς να τα ελέγξεις και δεν λένε τίποτα για αυτό που είσαι ως άτομο και όταν αρχίζεις να ηθικολογείς τα συναισθήματά σου, κάνεις πιο δύσκολη την αποδοχή τους, αποτυγχάνοντας την ανάπτυξη σωστών στρατηγικών.

«Όλα τα συναισθήματά μας είναι ευπροσάρμοστα και τα εκδηλώνουμε για κάποιον λόγο», εξηγεί η ψυχολόγος Dr Meg Arroll στο Stylist. «Κάποια συναισθήματα, όπως η χαρά και η ελπίδα μάς κάνουν να νιώθουμε καλά ενώ συναισθήματα όπως η λύπη και ο θυμός είναι δυσάρεστα».

Όπως τονίζει όμως: «Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποια συγκεκριμένα συναισθήματα είναι "καλά" και κάποια άλλα "κακά"». Το σημαντικό είναι να αναγνωρίσουμε τι ήταν αυτό που πυροδότησε ένα θετικό συναίσθημα ή ένα αρνητικό συναίσθημα. Με αυτόν τον τρόπο, όλα μας τα συναισθήματα γίνονται οδηγός για να εξερευνήσουμε καλύτερα τον κόσμο και το πώς μας επηρεάζει.

«Δεν θα έπρεπε να αποφεύγουμε τα "αρνητικά" συναισθήματα αλλά θα έπρεπε να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι προσπαθούν να μας πουν. Θα ήταν πολύ χρήσιμο να αρχίσουμε να αντιλαμβανόμαστε αυτά τα συναισθήματα όπως ακριβώς αντιλαμβανόμαστε τον φυσικό πόνο. Αν για παράδειγμα, βάλουμε το χέρι μας κατά λάθος πάνω σε μια ζεστή κουζίνα, ο εγκέφαλος μας θα μεταφράσει τον πόνο και την επόμενη φορά θα γνωρίζουμε καλύτερα πώς να μαγειρεύουμε με περισσότερη προσοχή, χωρίς να καιγόμαστε. Όλο αυτό μας βοηθάει καλύτερα στη διαχείριση και στον έλεγχο γιατί όπως αποδεικνύεται, τα συναισθήματά μας τελικά είναι ευπροσάρμοστα», όπως σημειώνει η Arroll.

Κάπως έτσι ερχόμαστε πιο κοντά στον εαυτό μας και σε κάθε συναίσθημα που θέλει να μεταφέρει κάτι σημαντικό για τον εαυτό μας χωρίς να έχει καμία σημασία η ταμπέλα που του βάζουμε.