WELL BEING ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Stresslaxation: Ο όρος που δεν σε αφήνει ποτέ να χαλαρώσεις


JTeam

18 Απριλίου 2022

Stresslaxation: Ο όρος που δεν σε αφήνει ποτέ να χαλαρώσεις
Περίπου το 30%- 50% των ανθρώπων στην προσπάθειά τους να κάνουν πράγματα που τους χαλαρώνουν, εκδηλώνουν συμπτώματα στρες (όπως οι αυξημένοι καρδιακοί παλμοί και ο ιδρώτας). 

Σίγουρα ξέρεις σχεδόν τα πάντα γύρω από τις πιο relaxing εμπειρίες που υπόσχονται να διώξουν μακριά όλο το άγχος που σε κατακλύζει καθημερινά. Το πιο πιθανό όμως είναι ότι δεν έχεις ακούσει τίποτα για τoυς όρους stresslaxing και stresslaxation που δεν σε αφήνουν κυριολεκτικά να ηρεμήσεις ποτέ και να αποβάλλεις το συσσωρευμένο στρες.

O άγνωστος όρος stresslaxation είναι πολύ πρόσφατος παρόλο που είναι αντικείμενο μελέτης εδώ και χρόνια. Περιγράφει τη χαλάρωση που προκαλείται από το άγχος. Τι σημαίνει αυτό; Ότι περίπου το 30%- 50% των ανθρώπων στην προσπάθειά τους να κάνουν πράγματα που τους χαλαρώνουν, εκδηλώνουν συμπτώματα στρες (όπως οι αυξημένοι καρδιακοί παλμοί και ο ιδρώτας).

Κάπως έτσι οδηγούνται σε έναν φαύλο κύκλο καθώς δεν καταφέρνουν να μετριάσουν το άγχος που αισθάνονται ενώ μέσα τους εντείνονται αρνητικά συναισθήματα, τα οποία μεταφράζονται συχνά σε κρίσεις πανικού. Φυσικά, ο νέος αυτός όρος δεν πλήττει τους πάντες.

Τα άτομα που κινδυνεύουν περισσότερο από stresslaxation, είναι εκείνα που είναι πιο επιρρεπή στο άγχος. Αν νιώθεις ότι ανήκεις ανάμεσά τους, υπάρχουν τρεις πολύ συγκεκριμένοι λόγοι που σου συμβαίνει αυτό αλλά και τρόποι για να αποδεσμευτείς από την ενοχλητική παρουσία του.

Oι λόγοι που πάσχεις λοιπόν από stresslaxation, είναι οι εξής:

1. Αρνείσαι ότι έχεις άγχος

Προσποιείσαι ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και αρνείσαι το άγχος που σε κυριεύει κάθε φορά. Μπορεί να νομίζεις ότι αυτή η μέθοδος είναι αποτελεσματική αλλά είναι η πιο καταστροφική γιατί έτσι καταπιέζεις αυτά που αισθάνεσαι με αποτέλεσμα να επιστρέφουν σε χειρότερη μορφή.

Η άρνηση βοηθάει μόνο τα άτομα που παλεύουν να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους τον πρώτο καιρό μετά την απώλεια κάποιου αγαπημένου τους προσώπου. Όταν είσαι σε άρνηση σε χρόνο εξακολουθητικό για διάφορα προβλήματα που σου συμβαίνουν καθημερινά, αυτό δεν σημαίνει ότι το σώμα σου παύει να στέλνει σήματα άγχους ώστε να σε ωθήσει να αναλάβεις δράση και να τα επιλύσεις. Ίσα- ίσα!

Τι μπορείς να κάνεις για να το διορθώσεις; Τα συμπτώματα που υποδηλώνουν ότι έχεις έντονο στρες, μπορεί να σε βοηθήσουν σημαντικά και να σε οδηγήσουν στη λύση που (δεν) ψάχνεις. Ένας καλός τρόπος επίσης είναι να καταγράψεις όλες τις σκέψεις σου και τα συναισθήματα που σχετίζονται με το άγχος. Αυτό δεν σημαίνει ότι μόνο έτσι μπορείς να βοηθηθείς. Σκέψου έξω από το κουτί. Δεν βοηθούν μόνο μερικές λέξεις στο χαρτί, ο διαλογισμός ή η άσκηση. Μπορεί να ανακαλύψεις μια super εφαρμογή στο κινητό ή να μιλήσεις σε φίλους. Είναι εξίσου ή και παραπάνω λυτρωτικό.

2. Ανησυχείς για το τι θα πουν οι άλλοι

Θες να κάνεις τα πάντα με επιτυχία γιατί πρώτα από όλα ανησυχείς για το τι θα πουν οι άλλοι αν δεν τα καταφέρεις. Πόσο λάθος και πόσες φορές έχουμε πέσει στην παγίδα! Αν προκύψει κάτι και δεν καταφέρεις να ολοκληρώσεις ένα task με επιτυχία, είτε γιατί αρρώστησες είτε γιατί χρειάζεσαι να αφιερώσεις λίγο χρόνο σε σένα, δεν πειράζει. Θα επιστρέψεις με περισσότερη όρεξη.

Αν αποφασίσεις να κάνεις για παράδειγμα, ένα break από τη δουλειά σου, θα σκέφτεσαι συνέχεια ότι σπατάλησες άδικα τον χρόνο σου ή τι θα πουν οι συνάδελφοι σου για σένα. Το αποτέλεσμα είναι να μην χαλαρώνεις ποτέ και να επαναλαμβάνεις την ίδια τακτική μέχρι να θέσεις σε κίνδυνο την ψυχική σου υγεία.

Τι μπορείς να κάνεις σε αυτή την περίπτωση; Ένα «ψυχικό διάλειμμα», όπως προτείνουν και οι ειδικοί που θα σε αποφορτίσει ολοκληρωτικά. Μπορεί να είναι μικρό αλλά θα αποδειχθεί θαυματουργό.

3. Δεν μπορείς να συμφιλιωθείς με τις σκέψεις σου

Βυθίζεσαι σε νέες σκέψεις που μεγιστοποιούν τις ήδη υπάρχουσες και αυξάνουν το στρες σου... Αν έκανες καλά, αν υπήρχε κάτι άλλο που θα σε βοηθούσε περισσότερο. Κοινώς, αρχίζεις να υπεραναλύεις χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Αντί λοιπόν να ξεκουράζεις το μυαλό σου, τα κάνεις χειρότερα.

Αυτό που μπορείς να κάνεις σε αυτή την περίπτωση, είναι να μειώσεις τον αριθμό των αποφάσεων που πρέπει να πάρεις όταν θες πραγματικά να επέλθει η χαλάρωση. Τέλος, πρέπει πάντα να θυμάσαι τους λόγους που προσπαθείς να αποφορτιστείς από τα πάντα γιατί αυτό είναι το μεγαλύτερο έναυσμα για να πεις αντίο σε οτιδήποτε stresslaxing.

TAGS