WELL BEING ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Τα 6 σημάδια που δείχνουν ότι έχετε τοξική σχέση με τον εαυτό σας


JTeam

17 Αυγούστου 2022

Τα 6 σημάδια που δείχνουν ότι έχετε τοξική σχέση με τον εαυτό σας
pexels
Η ανάλυση του εαυτού μας είναι δύσκολο αλλά απαραίτητο στάδιο και υπάρχει τρόπος να την ξεκινήσουμε με την πιο υγιή διαδικασία

Έχετε διαβάσει σίγουρα πολλά άρθρα για τα red flags του φίλου σας ή για τις προβληματικές συμπεριφορές των γύρω σας αλλά τι γίνεται όταν όλη η τοξικότητα που βιώνετε, είναι εσωτερικευμένη και εκδηλώνεται με διάφορες μορφές προς τα έξω;

Όταν η τοξικότητα ξεκινάει από τη σχέση με τον ίδιο μας τον εαυτό, θέλει ιδιαίτερη προσοχή γιατί υποδηλώνει πως καμία από τις σχέσεις που χτίζουμε, δεν μπορεί να έχει υγιή θεμέλια. Πριν λοιπόν από οποιαδήποτε άλλη ανάλυση, καλό είναι να ξεκινήσουμε από τον δεσμό που έχουμε με εμάς καθώς όπως υποστηρίζει η ψυχολόγος, Dr Lalitaa Suglani: «Το να είσαι σε μια τοξική σχέση, πηγάζει από την αντίληψη που έχεις για τον εαυτό σου. Αξίζει να δείχνεις σεβασμό και αγάπη προς εκείνον».

Η τοξική σχέση με τον εαυτό μας δεν περιορίζεται μόνο στο αρνητικό self talk. «Μπορεί να σημαίνει ότι αγνοούμε την υγεία μας και τα προειδοποιητικά σημάδια του οργανισμού μας ενώ τείνουμε να κατηγορούμε τον εαυτό μας για τα πάντα».

Ποια είναι λοιπόν τα σημάδια που δείχνουν ότι η σχέση με τον εαυτό μας είναι τοξική;

1. Μιλάμε υποτιμητικά για τον εαυτό μας, κριτικάροντας ό,τι κάνουμε

Το να μιλάμε αρνητικά για τον εαυτό μας, είναι κάτι που κάνουμε δυστυχώς συχνά. Η εσωτερική μας κριτική δύσκολα μπαίνει σε flight mode κι έτσι φτάνουμε στο σημείο να γινόμαστε οι πιο σκληροί δικαστές όταν στο εδώλιο καθόμαστε εμείς.

Σύμφωνα με τη Dr Suglani: «Αν πιάσετε τον εαυτό σας να λέει κάτι που δεν θα έλεγε ποτέ σε κανέναν, τότε καλό θα ήταν να το προσέξετε γιατί από ένα σημείο κι έπειτα θα αρχίσετε να το θεωρείτε εντελώς φυσιολογικό».

2. Παραβιάζουμε τα όριά μας

Αυτό σημαίνει ότι οι άλλοι κάνουν ό,τι θέλουν στη ζωή μας χωρίς κανένα όριο. Χωρίς την οριοθέτηση, νιώθουμε σαν να παραβιάζονται τα πάντα και φυσικά δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα γι' αυτό γιατί αρχίζουμε να το αποδεχόμαστε σαν να είναι κάτι υγιές.

Αν λοιπόν δεν θέσουμε εμείς τα όρια, πώς περιμένουμε από τους άλλους να μας σεβαστούν και να σταματήσουν εκεί που πρέπει; Είναι σημαντικό να βάζετε λοιπόν προτεραιότητες και να μάθετε να λέτε και κανένα «όχι» όπου θεωρείται απαραίτητο.

3. Δυσκολευόμαστε να βάλουμε σε προτεραιότητα το self care

Το να φροντίζετε ουσιαστικά τον εαυτό σας, μπορεί να σας φαίνεται πολυτέλεια αλλά δείχνει πως είστε ένα ισορροπημένο και υγιές άτομο. Ο χρόνος που αφιερώνουμε σε εμάς και στις ανάγκες μας δείχνει ότι μελλοντικά θα μπορούσαμε να διαθέσουμε και τον ανάλογο χρόνο στην περιποίηση κάποιου άλλου.

Το να μας παραμελούμε, μόνο κακό μπορεί να κάνει στον εαυτό μας πρωτίστως, και μετέπειτα σε κάθε άλλη μας σχέση.

4. Υιοθετούμε μη υγιείς μηχανισμούς άμυνας

Το να προσπαθούμε διαρκώς να είμαστε σε άμυνα, απειλεί κυρίως τη δική μας ψυχική υγεία εκτός από το ότι επιβαρύνει σημαντικά τους άλλους. Ήρθε η ώρα να αλλάξουμε ή τουλάχιστον να κάνουμε ενα θετικό βήμα στη ζωή μας που θα μας αποδεσμεύσει από το τοξικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο έχουμε μάθει να ζούμε.

5. Δραματοποιούμε τα πάντα

Έχουμε μάθει να ζούμε μες στο δράμα και τα πάντα μπαίνουν σε τάξη μέσα από το χάος. Τι σημαίνει αυτό; Ότι όταν δεν είμαστε drama queens, δεν νιώθουμε και τόσο καλά και αυτή η συνήθεια είναι από μόνη της αρκετά τοξική.

Είναι σημαντικό να μείνουμε μακριά από οτιδήποτε μας κάνει να νιώθουμε εξαντλημένοι και στην προκειμένη περίπτωση, μάλλον εννοούμε πως πρέπει να πάρουμε αποστάσεις από τον ίδιο μας τον εαυτό. Επειδή όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, ας κάνουμε τουλάχιστον μερικές σημαντικές αλλαγές προς το καλύτερο.

6. Πιστεύουμε πως τίποτα από ό,τι κάνουμε, δεν είναι αρκετά καλό

Θεωρούμε ότι είμαστε λίγοι και πως πάντα θα πρέπει να προσπαθούμε κι άλλο για να τα καταφέρουμε. Κάθε μικρή ή μεγάλη μας προσπάθεια πέφτει στο κενό κι έτσι νιώθουμε σχεδόν ανεπαρκείς ακριβώς επειδή είμαστε οι αυστηρότεροι κριτές με τον εαυτό μας.

Έτσι, δημιουργούμε ένα τεράστιο χάσμα, το οποίο μπορεί να καλυφθεί μόνο αν αναγνωρίσουμε και προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τις προβληματικές αυτές τακτικές που έχουμε υιοθετήσει για τον εαυτό μας.