Και αύριο μέρα είναι…

Τετάρτη 27 Μάρτιος 2013

Μήπως τελικά είσαι αναβλητικός;

Πόσες φορές έχετε αναβάλλει τα πράγματα που έχετε κανονίσει για μια άλλη μέρα; Πόσες φορές αφήνετε τους άλλους να επηρεάσουν το πρόγραμμά σας; Αντί να ολοκληρώνετε την δουλειά που έχετε, προτιμάτε να μιλάτε με φίλους στο facebook ή να παίζετε παιχνίδια στον υπολογιστή. Επίσης, η αγαπημένη φράση σας είναι «Άσε, από δευτέρα». Ίσως, πρέπει να σκεφτείτε πως η αναβλητικότητα σαμποτάρει τον εαυτό σας και θα πρέπει να αναλάβετε δράση άμεσα.

Η αλήθεια είναι πάντως πως δεν θα πρέπει να νιώθετε μόνοι, καθώς αρκετοί άνθρωποι δηλώνουν αναβλητικοί. Η αναβλητικότητα είναι τρόπος ζωής για εκείνους, δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς στην ώρα τους και γενικότερα δρουν τελευταία στιγμή γεμάτοι άγχος.

Τι συμβαίνει και κάποιος επιλέγει να γίνει αναβλητικός;

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα παιδιά που μεγαλώνουν με εξουσιαστικούς γονείς τείνουν να έχουν περισσότερες πιθανότητες να υιοθετήσουν την αναβλητικότητα στη ζωή του, αφού σπάνια ενθαρρύνουν τις προσωπικές αποφάσεις του παιδιού τους ως απαιτητικοί που είναι, σπάνια το επαινούν ή του αναγνωρίζουν την προσπάθειά του για κάτι. Πολλοί αναβλητικοί έχουν χαρακτηριστεί ως «τεμπέληδες» ωστόσο έρευνες έρχονται να διαψεύσουν την φήμη αυτοί, υποστηρίζοντας πως ψυχολογικοί παράγοντες είναι υπεύθυνοι. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση ή φόβος αποτυχίας/επιτυχίας, μοιάζουν να είναι καθοριστικοί για τη δημιουργία μιας τέτοιας συμπεριφοράς.

Έτσι πολλοί άνθρωποι που είναι αναβλητικοί βιώνουν έντονο άγχος για την επίτευξη του τέλειου αποτελέσματος. Φοβούνται πως το αποτέλεσμα δεν θα είναι τόσο καλό ώστε το αναβάλλουν για την επόμενη μέρα, που ίσως θα είναι καλύτερα προετοιμασμένοι. Ο φόβος της απόρριψης επίσης είναι ένας ακόμα ψυχολογικός παράγοντας. Το άτομο που αναβάλλει να λάβει δράση, αφήνοντας το έργο σε κάποιον άλλον, φοβάται πως αν δεν τα καταφέρει δεν θα είναι το ίδιο αποδεκτός. Η αναβλητικότητα λοιπόν λειτουργεί ως άμυνα για τα άτομα αυτά. Το έντονο άγχος και ο φόβος μπροστά σε μια ενέργεια, καταστέλλονται με την αποφυγή της εκτέλεσης της.

Επίσης, στην αναβλητική συµπεριφορά µπορεί να συµβάλλουν δευτερεύοντες παράγοντες, όπως ο κακός προγραµµατισµός, όταν δηλαδή κάποιος υποτιµά ή δυσκολεύεται να εκτιµήσει πόση ώρα θα του πάρει κάτι, ιδίως απέναντι σε άγνωστες εργασίες και ευθύνες. Επιπλέον, όταν κάποιος νιώθει υπερφορτωµένος, τότε το στρες και η αίσθηση έλλειψης ελέγχου, οδηγούν σε αναβλητικότητα. Επίσης, σηµαντικό ρόλο παίζει η κακή συγκέντρωση. Πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν αρκετή ώρα σε μια δουλειά ή εργασία μέχρι να ολοκληρωθεί.

Στη πραγματικά όλοι είμαστε αναβλητικοί ως ένα βαθμό. Είναι μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης. Το αν ένα άτομο επιτρέψει η αναβλητικότητα να γίνει δυσλειτουργικό για την ζωή του εξαρτάται από τις εμπειρίες που έχει στη ζωή του. Κάποιοι, για παράδειγµα, µπορεί να αναβάλλουν τις δουλειές τους, αλλά τελικά καταφέρνουν και τις ολοκληρώνουν, ενώ άλλοι τις αναβάλλουν σε τέτοιο βαθµό, που δεν πραγµατοποιούν τους σηµαντικούς στόχους της ζωής.

Πως μπορεί κάποιος να αντιμετωπίσει την αναβλητικότητά του;

  • Το πρώτο πράγμα, είναι να τη συνειδητοποιήσει κανείς. Αν δεν το κατανοήσει, δεν μπορεί να το ελέγξει και να το αλλάξει. Ρωτήστε λοιπόν τον εαυτό σας, αν η αναβλητικότητα επηρεάζει αρνητικά τη ζωή σας; Αν το περιβάλλον σας παραπονιέται συχνά για το θέμα αυτό; Νιώθετε συχνά έντονο στρες, αναβάλλοντας εργασίες που ξέρετε ότι πρέπει να κάνετε; Πιστεύετε ότι τα αποτελέσµατα της δουλειάς σας είναι συχνά µικρότερα από τις δυνατότητές σας;
  • Να είστε ξεκάθαροι για το τι είναι σηµαντικό για εσάς και όχι για άλλους. Στη συνέχεια, αφιερώστε το χρόνο σας στα σηµαντικά, λέγοντας «όχι» στα πράγµατα που δεν είναι.
  • Χωρίστε τους στόχους σας σε µικρότερα βήµατα. Σπάστε, δηλαδή, τα µεγάλα κοµµάτια σε πιο µικρά, διαχειρίσιµα τµήµατα, αφήνοντας αρκετό χρόνο για κάθε δράση, αλλά και αρκετή ξεκούραση ενδιάµεσα.
  • Ιεραρχήστε τη λίστα των ενασχολήσεων και προτεραιοτήτων σας. Στη συνέχεια, δεσµευτείτε ότι θα δουλέψετε, χωρίς να παρακάµψετε κάποια εργασία, και χωρίς να πιεστείτε να κάνετε περισσότερα πράγµατα από αυτά που είχατε ορίσει αρχικά, σε σχέση µε το χρόνο σας, ακόµη και αν έχετε τη διάθεση για κάτι τέτοιο.
  • Ξεκινήστε, κάνοντας τα πιο εύκολα πράγµατα, ώστε να τονώσετε την αυτοπεποίθησή σας. Βάλτε μικρούς καθημερινούς στόχους τους οποίους θα πρέπει να κάνετε συνέχεια ο κόσμος να χαλάσει. Ανταµείψτε τον εαυτό σας όταν ολοκληρώσετε κάποιον στόχο.
  • Μην περιµένετε τις τέλειες συνθήκες για να δραστηριοποιηθείτε. Πιέστε τον εαυτό σας. Όπως είπε ο Dale Carnegie: «Κάντε αυτό που φοβάστε να κάνετε και συνεχίστε να το κάνετε. Είναι ο γρηγορότερος τρόπος να υπερνικήσετε το φόβο».