Πώς αντιδράτε στον πανικό;

Δευτέρα, 03 Ιουνίου 2013

Μάχη ή φυγή: Εσείς τι επιλέγετε; 

«Fight or flight» λένε οι ειδικοί για τον ένστικτο που έχουν οι άνθρωποι να αντιδρούν μπροστά στο κίνδυνο. Υπάρχουν λοιπόν καταστάσεις στη ζωή των ανθρώπων, που εύχονται να μπορούσαν να εξαφανιστούν. Η φυγή όμως δεν είναι πάντα η καλύτερη λύση. Το να μένεις κάποιες φορές και να αντιμετωπίζεις τις καταστάσεις μπορεί να είναι αποτελεσματικότερο.

Οι καταστάσεις αυτές διαφέρουν ως προς το βαθμό δυσκολίας και σοβαρότητας για κάθε άνθρωπο, για παράδειγμα κάποιος μπορεί να βιώνει άγχος για το αυριανό project και κάποιος άλλος για το μέλλον του παιδιού του. Το συναίσθημα, όμως, παραμένει το ίδιο για άλλους. Το άγχος εκτός από τα σωματικά συμπτώματα, όπως εφίδρωση, πόνος στο στομάχι και το στήθος, κόμπιασμα στην ομιλία, τρέμουλο, προκαλεί και διανοητική σύγχυση. Το γνωστό «black out» το άτομο δεν μπορεί να συγκεντρωθεί και να σκεφτεί ξεκάθαρα και το μόνο που επιθυμεί είναι να απαλλαγεί από όλο αυτό και να απομακρυνθεί από το ερέθισμα που του προκαλεί το άγχος. Όμως, η φυγή δεν είναι πάντα ο σωστός τρόπος. Η ευθεία αντιμετώπιση είναι ένας τρόπος που μπορεί να βοηθήσει να απαλλαγείτε από το άγχος, μείνε εκεί και πάλεψε μέχρι να βρεθεί η λύση. Την σημασία της ευθείας αντιμετώπισης την αποδίδει τέλεια ο Γούντι Αλέν όταν είπε πως «Το 80% της επιτυχίας στη ζωή είναι απλώς να εμφανίζεσαι».

Το άγχος επίσης προκαλεί αρνητικές σκέψεις. Δεν θα τα καταφέρω να περάσω στις εξετάσεις, δεν θα πάρω προαγωγή, δεν μπορώ να ανταπεξέλθω στην νέα μου δουλειά. Ωστόσο, οι αρνητικές σκέψεις δεν είναι πάντα καταστροφικές. Οι αρνητικές σκέψεις λειτουργούν σαν άμυνα καθώς το άτομο έχει μπει στην διαδικασία να αποδεχτεί την ενδεχόμενη αποτυχία για παράδειγμα «Τώρα που ξέρω ότι δεν θα τα καταφέρω να πάρω την θέση, ας αφιερωθώ στην δουλειά μου». Η απαισιοδοξία λειτούργησε καταλυτικά στη διαχείριση του άγχους. Παρόλα αυτά, μπορείτε να περιορίσετε τις αρνητικές σκέψεις ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση σας. Αν προσπαθήσετε να μειώσετε την ανασφάλεια που νιώθετε και την αβεβαιότητα για το τι θα συμβεί στο μέλλον, μένοντας ανοιχτοί σε όλα τα πιθανά σενάρια, επιτυχίας ή αποτυχίας, τότε έχετε καταφέρει κατά ένα τρόπο να ελέγξετε και το άγχος σας.