WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Αυτή η απλή άσκηση για τα μάτια μπορεί να προστατεύσει από τη μείωση της όρασης που σχετίζεται με την ηλικία


Τζουλιάννα Καρνέζη

12 Σεπτεμβρίου 2021

Αυτή η απλή άσκηση για τα μάτια μπορεί να προστατεύσει από τη μείωση της όρασης που σχετίζεται με την ηλικία

Τις περισσότερες ώρες μέσα στην ημέρα τις περνάμε μπροστά από μια οθόνη, του κινητού, του υπολογιστή, της τηλεόρασης…και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ψηφιακή κόπωση των ματιών (DES), με συμπτώματα όπως ξηροφθαλμία, πονοκέφαλο και ερεθισμό. 

Όμως τα νέα είναι ευχάριστα διότι εάν κάνετε μια απλή, εγκεκριμένη από ειδικούς, άσκηση που διαρκεί μόλις μερικά  δευτερόλεπτα μπορεί να βοηθήσει στην προστασία της υγείας των ματιών σας και να επιβραδύνει τα σημάδια μείωσης της όρασης που σχετίζονται με την ηλικία.

Ο Robert C. Layman, OD, Πρόεδρος της Αμερικανικής Οπτομετρικής Ένωσης, συνιστά τον κανόνα 20-20-20. Τι σημαίνει αυτό; Ενώ είστε μπροστά από μια οθόνη για μεγάλο χρονικό διάστημα, ξεκινήστε να σταματάτε κάθε 20 λεπτά για να κοιτάξετε 20 πόδια (6 μέτρα) μακριά για 20 δευτερόλεπτα. 

Αυτό το τέχνασμα προσφέρει στα μάτια σας το απαραίτητο διάλειμμα από τη συνεχή έκθεση στο μπλε φως, που μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα DES και βλάβη στην όραση. 

Γιατί ο κανόνας 20-20-20 είναι τόσο σημαντικός, ειδικά όσο μεγαλώνουμε;

Ο κίνδυνος DES και άλλων προβλημάτων που σχετίζονται με την όραση είναι μεγαλύτερος για τους ενήλικες που περνούν δύο ή περισσότερες συνεχόμενες ώρες κοιτώντας οθόνες κάθε μέρα. Επίσης πολλές μελέτες εκτιμούν ότι τουλάχιστον το 50 τοις εκατό των χρηστών υπολογιστών έχουν κάποια μορφή προβλημάτων που σχετίζονται με την όραση, λόγω του ότι κοιτούν συνεχώς τις οθόνες τους.

Εάν λοιπόν δεν γίνει τίποτα για την αντιμετώπιση της αιτίας του προβλήματος, τα συμπτώματα θα συνεχίσουν να επαναλαμβάνονται και ίσως να επιδεινώνονται με τη μελλοντική χρήση της ψηφιακής οθόνης. 

Όμως εκτός από τον κανόνα 20-20-20, είναι καλό να κάνετε συχνά διαλείμματα από την οθόνη του υπολογιστή. Επίσης ενώ εργάζεστε, βεβαιωθείτε ότι ο υπολογιστής σας βρίσκεται στο ύψος των ματιών σας και ότι η οθόνη έχει καλό φωτισμό, καθώς η προσαρμοσμένη φωτεινότητα μπορεί να μειώσει την καταπόνηση των ματιών. 

Επιπλέον το να ανοιγοκλείνετε συχνά τα μάτια μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά. Όπως συμβαίνει με όλες τις οθόνες, ο ρυθμός αναλαμπής μειώνεται, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει ξηρότητα και ερεθισμό στα μάτια, οπότε το να τα ανοιγοκλείνετς μπορεί να είναι αρκετά βοηθητικό.

Όπως όμως αυτές οι συνήθειες είναι σημαντικό να ενσωματωθούν στην καθημερινή σας ρουτίνα, είναι επίσης σημαντικός και ο προγραμματισμός μιας ολοκληρωμένης προσωπικής οφθαλμολογικής εξέτασης με έναν οφθαλμίατρο μία φορά τον χρόνο για να βεβαιωθείτε ότι η όρασή σας θα παραμείνει σε άριστη κατάσταση. 

Πολλά προβλήματα με τα μάτια και την όραση δεν έχουν εμφανή σημεία ή συμπτώματα, οπότε ίσως να μην γνωρίζετε ότι υπάρχει πρόβλημα. Ευτυχώς όμως πολλές απειλητικές για την όραση ασθένειες μπορούν να θεραπευτούν ή να επιβραδυνθούν με την έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία.