Δείτε τα σημάδια που δείχνουν ότι πρέπει να μειώσετε την κατανάλωση καφέ

Τζουλιάννα Καρνέζη
Σάββατο, 02 Οκτωβρίου 2021

Η πολυάσχολη ζωή μας κάνει να στηριζόμαστε στον καφέ ίσως πιο συχνά από ό,τι θα θέλαμε. Άλλωστε, η καφείνη βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα και ποτά που έχουν συνδεθεί με τις καθημερινές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και τις κοινωνικές παραδόσεις. 

Ωστόσο, θα πρέπει να εξετάσετε τη μείωση της καφεΐνης εάν αρχίσετε να παρατηρείτε ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω συμπτώματα.

Πριν όμως περιγράψω τα συμπτώματα, θα ήθελα να αναφέρω πως η καφεΐνη  είναι μια λευκή κρυσταλλική ουσία με έντονη πικρή γεύση και υπάγεται στα αλκαλοειδή της ξανθίνης. Η περιεκτικότητα του καφέ σε καφεΐνη κυμαίνεται από ίχνη έως και 2,4% του ξηρού βάρους και εξαρτάται από την ποικιλία του φυτού, το καβούρδισα, το άλεσμα και τη μέθοδο παρασκευής του.

Η απορρόφηση της καφεΐνης ξεκινάει από το στομάχι και ολοκληρώνεται στο λεπτό έντερο μέσα σε 30 με 60 λεπτά από την κατανάλωσή της. Όταν όμως καταναλώνεται παράλληλα με το γεύμα τότε η απορρόφηση της καθυστερεί και ολοκληρώνεται σε περίπου 90 λεπτά. Μετά την απορρόφηση η καφεΐνη πηγαίνει σε όλο το σώμα και μεταβολίζεται κυρίως το ήπαρ. Ο μεταβολισμός της επηρεάζεται από γενετικούς παράγοντες, από τα φάρμακα και από ασθένειες ήπατος. 

Όπως προανέφερα η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει ήπια έως σοβαρά συμπτώματα.

Εάν λοιπόν έχετε καταναλώσει μεγάλη ποσότητα τροφίμων ή ροφημάτων που περιέχουν καφεΐνη, μπορεί να αντιμετωπίσετε τα ακόλουθα: αίσθημα ανησυχίας, άγχους, ευερεθιστότητας, αυξημένη θερμοκρασία σώματος, γρηγορότερη αναπνοή και γρηγορότερο καρδιακό ρυθμό.

Μπορεί τα παραπάνω συμπτώματα να μην είναι επικίνδυνα για την υγεία, αλλά κανένα από αυτά τα δεν είναι ιδιαίτερα ευχάριστα όταν ταυτόχρονα έχετε μια πολυάσχολη ημέρα. Επίσης, αν και δεν είναι τόσο συχνό, εάν έχετε πάρει υπερβολική δόση καφεΐνης, μπορεί να εκτεθείτε σε πιο σοβαρά συμπτώματα όπως πόνο στο στήθος, δυσκολία στην αναπνοή και έμετο.

Είναι αποδεκτό, ότι μια μέτρια κατανάλωση καφεΐνης δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία. Γι’ αυτό το λόγο, συστήνεται η κατανάλωση 200-400mg καφεΐνης καθημερινά, δηλαδή 2-3 φλιτζάνια καφέ ημερησίως.

Οι έφηβοι, οι έγκυες γυναίκες και εκείνοι με ορισμένες παθήσεις πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να καταναλώνουν λιγότερο από την ημερήσια συνιστώμενη ποσότητα.

Έτσι λαμβάνοντας υπόψη το φάσμα των δυσάρεστων και επώδυνων παρενεργειών καταναλώνοντας υπερβολική καφεΐνη, ίσως θα πρέπει όλοι να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σχετικά με την πρόσληψή μας. Ναι, ακόμα κι αν ο καφές είναι δωρεάν.