WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Έχετε αϋπνίες; Να τι είναι καλό να τρώτε και τι να αποφεύγετε


Τζουλιάννα Καρνέζη

30 Δεκεμβρίου 2021

Έχετε αϋπνίες; Να τι είναι καλό να τρώτε και τι να αποφεύγετε
pexels
Υπολογίζεται ότι περίπου το 50% των ανθρώπων παλεύουν με κάποια μορφή αϋπνίας. Ακόμα κι αν νυστάζετε κατά τη διάρκεια της ημέρας ή δυσκολεύεστε να παραμείνετε σε εγρήγορση, μπορεί να μην καταφέρνετε να κοιμηθείτε τη νύχτα ή ακόμα και αν αποκοιμηθείτε να ξυπνάτε επανειλημμένα.

Η αϋπνία έχει πολλές μορφές και μπορεί να προκληθεί από πολλά πράγματα -ενώ για μερικούς σχετίζεται με το άγχος, για άλλους μπορεί να προκληθεί από το φαγητό που τρώνε ή από τον τρόπο ζωής τους.

Αξίζει να αναφέρουμε πως υπάρχουν 3 τύποι αϋπνίας – οξεία, παροδική και χρόνια. Η οξεία αϋπνία είναι συνήθως βραχυπρόθεσμη και προκαλείται από προσωρινούς στρεσογόνους παράγοντες, η παροδική αϋπνία διαρκεί λιγότερο από μία εβδομάδα και μπορεί να προκληθεί από ένα σωματικό ή ψυχολογικό πρόβλημα. Από την άλλη μεριά, η χρόνια αναφέρεται στην αϋπνία που διαρκεί περισσότερο από ένα μήνα, και τις περισσότερες φορές σχετίζεται με κάποιο άλλο συνυπάρχον ιατρικό ή ψυχολογικό πρόβλημα.

Επειδή όμως η αϋπνία μπορεί να επιδεινωθεί και από το είδος του φαγητού που καταναλώνετε, είναι σημαντικό να γνωρίζετε τι να τρώτε και τι να αποφεύγετε πριν πέσετε για ύπνο.

Αν και δεν υπάρχει ένα τρόφιμο που να κάνει την αϋπνία σας χειρότερη, υπάρχουν ορισμένα είδη που καλό θα ήταν να αποφεύγετε ή συστατικά που μπορεί να δυσκολέψουν το σώμα σας να μπει σε μια χαλαρή, ξεκούραστη κατάσταση.

Οι μεγάλες μερίδες και τα σνακ με υπερβολικά υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αφομοιωθούν και μπορεί να συμβάλουν στο ότι δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε.

Επίσης, τα σνακ που είναι πικάντικα ή πολύ όξινα μπορούν να προκαλέσουν καούρα, η οποία μπορεί να σας δημιουργήσει δυσάρεστα συμπτώματα όταν πέφτετε στο κρεβάτι. Τα κύρια τρόφιμα αυτής της κατηγορίας είναι τα τηγανητά, οι πικάντικες σάλτσες και οι σάλτσες.

Φυσικά δεν χρειάζεται να σταματήσετε να τρώτε κοντά στην ώρα του ύπνου. Αντ' αυτού είναι πιο σημαντικό να εστιάσετε στα τρόφιμα που καταναλώνετε και όχι στο να μην τρώτε καθόλου.

Ένα από τα πιο απλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε είναι να επιλέγετε πιο υγιεινά σνακ, όπως μούρα, ακτινίδια, ξηρούς καρπούς και σπόρους, όταν βλέπετε ότι φτάνει η ώρα του ύπνου.

Εάν η αϋπνία σας δεν βελτιώνεται ή επηρεάζει την καθημερινότητά σας, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας για να καταλήξετε σε ένα σχέδιο θεραπείας προσαρμοσμένο στις ανάγκες σας.