WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς να απολαμβάνετε τα γλυκά χωρίς ενοχές


Τζουλιάννα Καρνέζη

18 Φεβρουαρίου 2022

Πώς να απολαμβάνετε τα γλυκά χωρίς ενοχές
pexels
Νιώθετε ποτέ εκτός ελέγχου ή σαν να μην έχετε αρκετή δύναμη θέλησης γύρω από τα γλυκά; Θα θέλατε να μπορούσατε να τα απολαμβάνετε χωρίς ενοχές;

Μπορεί να λέτε στον εαυτό σας…«Μόλις ξεκινήσω δεν μπορώ να σταματήσω». «Ω, όχι, δεν θα μπορούσα ποτέ να έχω μόνο ένα». «Δεν μπορώ να τα έχω στο σπίτι μου - θα φύγουν αύριο το πρωί!» Σας φαίνονται οικείες κάποιες από αυτές τις φράσεις; Αν ναι, τότε μάλλον δεν απολαμβάνετε πραγματικά τα γλυκά.

Είναι πολύ συνηθισμένο να αισθάνεστε απώλεια ελέγχου όσο αφορά τη ζάχαρη, αλλά δεν χρειάζεται να είναι έτσι. Μέρος της ισορροπημένης σχέσης με το φαγητό είναι να μπορείτε να απολαμβάνετε τα φαγητά που θα θέλατε χωρίς να νιώθετε ενοχές.

Επομένως, συνεχίστε την ανάγνωση για να μάθετε γιατί αντιμετωπίζετε τόσες δυσκολίες με τα γλυκά και πώς μπορείτε να τα απολαμβάνετε χωρίς τύψεις.

Γιατί τα γλυκά είναι τόσο ακαταμάχητα;

Τι συμβαίνει λοιπόν με τη ζάχαρη; Ναι, έχει υπέροχη γεύση, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό, σωστά; Φαίνεται ότι σχεδόν ελέγχει τις ενέργειές σας αντί απλώς να τις επηρεάζει. Για παράδειγμα αντί να θέλετε να φάτε λίγο περισσότερο, είναι σαν να είστε αναγκασμένοι να φάτε περισσότερο. Αυτή η έλξη δημιουργείται από έναν συνδυασμό νοοτροπίας, περιβάλλοντος και ανατομίας.

Σίγουρα το περιβάλλον επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό και τις επιλογές μας. Μήπως λοιπόν υπάρχει ένα συγκεκριμένο περιβάλλον στο οποίο αισθάνεστε συνεχώς εκτός ελέγχου γύρω από το φαγητό; Ίσως είναι σε κοινωνικές συγκεντρώσεις, όταν παραγγέλνετε πίτσα το βράδυ ή στον κινηματογράφο.

Είμαστε πλάσματα της συνήθειας και μας αρέσει η ρουτίνα. Αν έχουμε συνηθίσει, ας πούμε, να τρώμε οτιδήποτε, όποτε βγαίνουμε για φαγητό με φίλους, τότε έχει δημιουργηθεί μια συνήθεια.

Ο εγκέφαλός σας συνδέει πλέον τις κοινωνικές συναναστροφές με το αλόγιστο φαγητό. Μπορεί να μην έχει να κάνει με τα επίπεδα πείνας σας, το είδος του φαγητού ή το πώς νιώθετε εκείνη την ημέρα, είναι απλώς το περιβάλλον που σας επηρεάζει.

Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα με τα γλυκά και μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να νιώθετε ότι δεν έχετε τον έλεγχο απλώς και μόνο επειδή το περιβάλλον σας επηρεάζει τόσο πολύ.

Στη συνέχεια, έχουμε τους ανατομικούς λόγους για τους οποίους μπορεί να χάσετε τον έλεγχο γύρω από τα γλυκά. Τα γλυκά αποτελούνται από ζάχαρη, η οποία είναι ένα είδος υδατάνθρακα. Οι υδατάνθρακες είναι η κύρια και ταχύτερη πηγή ενέργειας του σώματος.

Έτσι λοιπόν όταν το σάκχαρο στο αίμα είναι χαμηλό και δεν έχουμε ενέργεια, το σώμα βλέπει τα γλυκά σαν χρυσωρυχείο. Τα λαχταράει και σας αναγκάζει να τα φάτε, γιατί χρειάζεται να ανεβάσει το σάκχαρο στο αίμα.

Επίσης το χαμηλό σάκχαρο στο αίμα μπορεί να συμβεί και ως αποτέλεσμα της μη κατανάλωσης αρκετών υδατανθράκων (είτε ηθελημένα είτε ακούσια) ή ως αποτέλεσμα μιας συνολικής περιορισμένης πρόσληψης οποιωνδήποτε τροφίμων.

Και τέλος υπάρχει και η νοοτροπία με την οποία έχουμε μεγαλώσει οι περισσότεροι από εμάς, όπου έχουμε μάθει από την παιδική μας ηλικία να βλέπουμε το φαγητό μέσα από ένα στενό και επικριτικό πρίσμα. Έχουμε τη συνήθεια να αποδίδουμε ετικέτες στα τρόφιμα όπως καλό ή κακό, σωστό ή λάθος, με αποτέλεσμα το φαγητό να αρχίσει να μας δημιουργεί άγχος και σύγχυση. Αυτή η νοοτροπία σας κάνει να τρώτε ακόμα και όταν δεν θέλετε, μόνο και μόνο επειδή πιστεύετε ότι «πρέπει». Σας αναγκάζει επίσης να αποφεύγετε ή να περιορίζετε τροφές που πραγματικά επιθυμείτε, επειδή πιστεύετε ότι «δεν πρέπει να τις φάτε». Και όλο αυτό καθιστά εξαιρετικά δύσκολο να βρείτε μια ισορροπία.

4 συμβουλές για να απολαμβάνετε τα γλυκά χωρίς ενοχές

Ξεκινήστε με την κατανάλωση ισορροπημένων γευμάτων

Η κατανάλωση ισορροπημένων γευμάτων σάς επιτρέπει να θρέψετε το σώμα σας με τα καύσιμα που χρειάζεται. Όταν τρώτε ισορροπημένα, τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας ελέγχονται, ώστε να μην αντιμετωπίζετε ακραίες αυξήσεις ή πτώσεις που μπορεί να σας κάνουν να αισθάνεστε ότι θέλετε να φάτε περισσότερο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αναζητάτε και λιγότερη ζάχαρη.

Επιλέξτε τα γλυκά που πραγματικά επιθυμείτε

Συχνά, οι άνθρωποι μπορεί να βρεθούν να τρώνε γλυκά που δεν τους αρέσουν και τόσο πολύ, μόνο και μόνο επειδή βρέθηκαν μπροστά τους. Αυτό όμως δεν σας επιτρέπει να αξιολογήσετε αν θέλετε πραγματικά να απολαύσετε το γλυκό.

Αντί λοιπόν να αρπάζετε χωρίς λόγο τα σοκολατάκια που είδατε κατά τύχη, προσπαθήστε να τρώτε τα γλυκά που πραγματικά απολαμβάνετε.

Να τρώτε χωρίς περισπασμούς

Είναι σημαντικό να μάθετε να συνδέεστε με το φαγητό σας, να εκτιμάτε τις γεύσεις, την υφή και τις μυρωδιές. Με αυτό τον τρόπο θα το απολαύσετε περισσότερο και θα νιώσετε ικανοποιημένοι.

Για να το κάνετε αυτό, πρέπει να είστε παρόντες σε αυτό που τρώτε. Αυτό σημαίνει να τρώτε χωρίς περισπασμούς, όπως η τηλεόραση, ή το κινητό. Μια χρήσιμη συνήθεια για να σας βοηθήσει να το εξασκείτε είναι να κάθεστε στο τραπέζι, κάθε φορά που θέλετε να φάτε, όπου οι περισπασμοί τείνουν να είναι λιγότεροι.

Στη συνέχεια, καθώς κάθεστε και απολαμβάνετε τα γλυκά σας, εξασκηθείτε να τα τρώτε αργά, να δοκιμάζετε κάθε μπουκιά και να παρατηρείτε τη γεύση και τις υφές τους.

Μην χαρακτηρίζετε τα γλυκά ως κακά

Εάν χαρακτηρίζετε τα γλυκά ως «κακά» ή «εκτός ορίων» ή πείτε στον εαυτό σας ότι μπορείτε να τα φάτε «μόνο αυτή τη φορά», η επιθυμία σας θα είναι μεγαλύτερη.

Πάρτε για παράδειγμα τα Χριστούγεννα, όπου συνήθως στο τραπέζι υπάρχουν μερικά επιδόρπια που σας ακούγονται πολύ νόστιμα. Εάν σκεφτείτε το εξής: «Επιτρέπω στον εαυτό μου να φάω γλυκά μόνο σήμερα, γιατί μετά θα βγω εκτός ορίων», πιθανότατα θα καταλήξετε να το παρακάνετε και να μην απολαύσετε πραγματικά αυτό που φάγατε. Θα ήταν πολύ πιο χρήσιμο να πείτε: «Θα φάω τώρα ένα κομμάτι κολοκυθόπιτα και επίσης θα πάρω στο σπίτι μια φέτα μηλόπιτα για να την απολαύσω την επόμενη ημέρα».