WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Είναι αληθινός ο εθισμός στο φαγητό;


Τζουλιάννα Καρνέζη

15 Μαΐου 2022

 Είναι αληθινός ο εθισμός στο φαγητό;
pexels
Είναι αληθινός ο εθισμός στο φαγητό; Ακούω τέτοια αντικρουόμενα πράγματα σχετικά με το θέμα, με ορισμένες πηγές να λένε ότι η ζάχαρη είναι εξίσου εθιστική με τις ουσίες και άλλες να λένε ότι είναι όλα στο μυαλό μας.

Είναι δυνατόν να είσαι εθισμένος στο φαγητό; Πώς μπορώ να ξέρω αν είμαι εθισμένος στο φαγητό; Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα είναι: Όχι, ο εθισμός στο φαγητό δεν είναι πραγματικός.

Από συναισθηματική σκοπιά: Ναι, είναι πιθανό να αισθάνεστε σαν να είστε εθισμένοι στο φαγητό λόγω της συντριπτικής έλλειψης ελέγχου που νιώθετε όσο αφορά τις τροφές. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είστε πραγματικά εθισμένοι στο φαγητό με τον ίδιο τρόπο που μπορεί να είστε εθισμένοι σε κάτι όπως τις ουσίες ή το αλκοόλ.

Καταρρίπτοντας τον «εθισμό» στα τρόφιμα

Πρώτον, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε το γεγονός ότι τα τρόφιμα και τα φάρμακα είναι πολύ διαφορετικά για έναν πολύ σημαντικό λόγο: Χρειαζόμαστε τροφή για να επιβιώσουμε. Τα φάρμακα, από την άλλη, δεν είναι εγγενώς απαραίτητα για την επιβίωση.

Αλλά γνωρίζουμε ότι μπορεί να γίνουν βιολογικά εθιστικά με την πάροδο του χρόνου (η επαναλαμβανόμενη χρήση ορισμένων φαρμάκων μπορεί να δημιουργήσει διαφορετικές νευρικές οδούς στον εγκέφαλο που κάνουν το σώμα σας να πιστεύει ότι τα φάρμακα είναι εξίσου απαραίτητα για την επιβίωση όπως και η τροφή).

Είναι φυσιολογικό και φυσικό φαινόμενο να θέλετε να φάτε. Είναι ακόμη φυσιολογικό και φυσικό να αισθάνεστε μια ισχυρή επιθυμία να φάτε. Σκεφτείτε το από μια πιο εξελικτική σκοπιά. Ποιο πλεονέκτημα θα μπορούσε να προέλθει από την έλλειψη επιθυμίας να βγω έξω και να βρω φαγητό; Κανένα. Αν δεν υπήρχε ώθηση για αναζήτηση τροφής, δεν θα είχαμε επιβιώσει. Αυτό ισχύει στο ζωικό βασίλειο, ωστόσο κανείς δεν κατηγορεί τα ζώα για έλλειψη δύναμης θέλησης ή ισχυρίζεται ότι είναι εθισμένα στο φαγητό.

Εκείνοι που πιστεύουν ακράδαντα στο μοντέλο του εθισμού στο φαγητό, συχνά αντικρούουν την ανάγκη της επιβίωσης λέγοντας ότι πολλά από τα τρόφιμα που τρώμε σήμερα είναι «κακά». Μερικοί φτάνουν στο σημείο να λένε ότι πολλά θεωρούνται ακριβώς όπως ένα φάρμακο.

Γνωρίζουμε ότι οι προτιμήσεις για τα τρόφιμα δημιουργούνται σε μεγάλο βαθμό από τη στέρηση και τους περιορισμούς. Όμως μέχρι σήμερα, καμία μελέτη που αφορά τον εθισμό στα τρόφιμα δεν ελέγχει τους περιορισμούς των διαιτών.

Τι σημαίνουν όλα αυτά;

Σημαίνει ότι δεν υπάρχει τίποτα κακό με το να αισθάνεστε «εθισμένοι» σε τροφές που έχουν πολύ καλή γεύση. Είναι πιθανό ότι αυτές οι τροφές θα έχουν ακόμη μεγαλύτερη ελκυστικότητα εάν ακολουθείτε μια δίαιτα, όπου περιορίζετε ή αποφεύγετε αυτές τις ευχάριστες διατροφικές εμπειρίες.

Και ενώ μπορεί να θέλουμε να πιστεύουμε ότι για να ακολουθήσουμε μια δίαιτα πρέπει απλώς να έχουμε αρκετή δυνατή θέληση για να πούμε «όχι» σε αυτά τα τρόφιμα, η αδυναμία μας να μείνουμε μακριά για πάντα δεν είναι στην πραγματικότητα σημάδι σωματικού εθισμού στο φαγητό.

Οι ίδιοι άνθρωποι που ανησυχούν για τον εθισμό στα τρόφιμα είναι οι ίδιοι άνθρωποι που διαρκώς ακολουθούν το μοτίβο της αυστηρής δίαιτας. Εάν στερούμε συνεχώς το σώμα μας, σωματικά ή ψυχικά, θα ανταποκριθούμε έντονα σε ερεθίσματα που σχετίζονται με το φαγητό. Γιατί; Γιατί χρειαζόμαστε φαγητό για να επιβιώσουμε. Από πολλές απόψεις, αυτό υποδηλώνει ότι η απόκρισή μας στο φαγητό δεν είναι καθόλου εθιστική.

Αν όμως αυτή τη στιγμή παλεύετε με τη σχέση σας με το φαγητό και το αντιμετωπίζετε με τρόπο που σας κάνει να αισθάνεστε εκτός ελέγχου ή εθισμένοι, θέλω να ξέρετε ότι σας καταλαβαίνω. Καταλαβαίνω πόσο δύσκολη είναι αυτή η εμπειρία. Αλλά θέλω επίσης να ξέρετε ότι δεν σας λείπει η θέληση. Το σώμα σας απλώς ανταποκρίνεται σε ένα περιβάλλον το οποίο είναι γεμάτο με περιορισμούς και στερήσεις.

Η απάντηση δεν είναι να επιπλήττετε τον εαυτό σας ή να «θεραπεύσετε» τον «εθισμό» σας μέσω περαιτέρω στέρησης. Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να σταματήσετε να έχετε τη νοοτροπία "όλα ή τίποτα" και να βλέπετε τα τρόφιμα ως τροφή, όχι ως αριθμούς, μακροεντολές ή «καλό» ή «κακό». Εμπιστευτείτε το σώμα σας όσο αφορά το φαγητό και κατανοήστε ότι δεν θα είναι κάθε γεύμα το πιο θρεπτικό, και αυτό είναι φυσιολογικό.

Η οικοδόμηση μιας καλύτερης σχέσης με το φαγητό είναι μια διαδικασία που θέλει χρόνο, αλλά αξίζει τον κόπο. Ακόμα κι αν κάνετε δύο βήματα μπροστά και ένα βήμα πίσω, συνεχίστε έτσι. Θα φτάσετε εκεί που επιθυμείτε.