WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

7 παρενέργειες της γρήγορης απώλειας βάρους


Τζουλιάννα Καρνέζη

26 Μαΐου 2022

7 παρενέργειες της γρήγορης απώλειας βάρους
pexels
Εάν είστε υπέρβαροι, η απώλεια βάρους μπορεί να είναι σημαντική επειδή το υγιές σωματικό βάρος είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της καλής υγείας.

Ωστόσο, η απώλεια βάρους δεν αφορά μόνο το αδυνάτισμα. Έχει να κάνει κυρίως με το να ακολουθείτε έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Το υπερβολικό βάρος ή η παχυσαρκία μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα υγείας. Ομοίως, όμως η γρήγορη απώλεια βάρους θα σας κοστίσει την ψυχική και σωματική υγεία σας.

Οι άνθρωποι δοκιμάζουν διάφορες μεθόδους για να χάσουν κιλά δραστικά. Ωστόσο, η αργή απώλεια βάρους είναι πολύ πιο υγιεινή και έχει λιγότερους τους κινδύνους για την υγεία σε σχέση με τη γρήγορη απώλεια βάρους, η οποία μπορεί επίσης να είναι δύσκολο να διατηρηθεί.

Το να χάσετε ή να πάρετε μερικά κιλά μέσα στο χρόνο είναι φυσιολογικό. Ωστόσο, μπορείτε να επιτύχετε υγιή απώλεια βάρους μόνο μέσω της διατροφής και της άσκησης. Επομένως, εάν αρχίσετε να χάνετε βάρος δραστικά χωρίς καν να προσπαθήσετε, θα πρέπει να συμβουλευτείτε αμέσως έναν γιατρό.

Τι είναι η γρήγορη απώλεια βάρους;

Η απώλεια περισσότερων από μισό έως ένα κιλό την εβδομάδα είναι γρήγορη και δραστική απώλεια βάρους. Και φυσικά είναι πολύ ελκυστική. Όμως, δυστυχώς, μπορεί να σας βάλει σε κίνδυνο να αναπτύξετε πολλά προβλήματα υγείας. Για παράδειγμα, μπορεί να εμφανίσετε απώλεια μυών, πέτρες στη χολή, διατροφικές ελλείψεις, αδύναμο μεταβολισμό κ.λπ.

Παρόλα αυτά δυστυχώς πολλοί ακολουθούν ειδικές δίαιτες για να χάσουν κιλά πολύ γρήγορα. Αυτές οι δραστικές δίαιτες συνήθως περιλαμβάνουν την κατανάλωση λιγότερων από 800 θερμίδες την ημέρα και μπορεί να είναι αρκετά επικίνδυνες.

Ένας υγιής ενήλικας χρειάζεται τουλάχιστον 1200-1300 θερμίδες την ημέρα. Το σώμα μας χρειάζεται επαρκή ενέργεια για να εκτελεί καθημερινές δραστηριότητες χωρίς να αισθάνεται κούραση αλλά και για να έχει έναν σταθερό μεταβολισμό. Το να παίρνετε μόνο 800 θερμίδες δεν παρέχει στον οργανισμό την απαιτούμενη ενέργεια.

Στις ολιγοθερμιδικές δίαιτες, το σώμα αρχίζει να χάνει νερό και μυϊκή μάζα και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πολλές επιπλοκές, όπως αφυδάτωση. Επιπλέον, το σώμα αρχίζει να χρησιμοποιεί γλυκογόνο για να καλύψει τις καθημερινές ενεργειακές ανάγκες. Το γλυκογόνο είναι το ενεργειακό απόθεμα για το σώμα μας. Όταν αυτά τα αποθέματα εξαντλούνται, το σώμα καταναλώνει τους μύες. Ως αποτέλεσμα, υπάρχει περισσότερη μυϊκή απώλεια παρά λίπος.

Μπορείτε να διατηρήσετε τη γρήγορη απώλεια βάρους;

Μπορείτε να χάσετε βάρος με διάφορους τρόπους. Αλλά η πραγματική πρόκληση είναι να διατηρήσετε το χαμένο βάρος και να το διατηρήσετε μακροπρόθεσμα. Σύμφωνα με έρευνα, όσοι ακολουθούν ανορθόδοξες δίαιτες- δίαιτες crash μπορεί να ανακτήσουν το μισό από το βάρος που έχουν χάσει μέσα σε ένα χρόνο. Έχουν επίσης μεγαλύτερες πιθανότητες να ανακτήσουν όλο το βάρος που έχουν χάσει μετά από 3-5 χρόνια.

7 κίνδυνοι της ταχείας απώλειας βάρους

Μυϊκή απώλεια

Η απώλεια βάρους και η απώλεια λίπους είναι δύο πολύ διαφορετικά πράγματα. Η απώλεια βάρους μπορεί να μην είναι πάντα η ίδια με την απώλεια λίπους. Αν και ακολουθώντας μια δίαιτα πολύ χαμηλών θερμίδων (VLCD) σας βοηθά να χάσετε βάρος γρήγορα, μπορεί να προκύψει από απώλεια μυών και νερού. Σύμφωνα με έρευνες , το να ακολουθείτε μια δίαιτα πολύ χαμηλών θερμίδων μπορεί να μειώσει τη μάζα του σώματος.

Μεταβολικές αλλαγές

Η μεταβολική σας δραστηριότητα παίζει ουσιαστικό ρόλο στην απώλεια βάρους. Ο μεταβολισμός σας καθορίζει πόσες θερμίδες καίτε κάθε μέρα. Επιπλέον, ο μεταβολισμός βοηθά στη μετατροπή της τροφής σε ενέργεια. Επομένως, ο γρήγορος μεταβολισμός βοηθά στην καύση περισσότερων θερμίδων, με αποτέλεσμα τη γρήγορη απώλεια βάρους.

Σύμφωνα με μια μελέτη, η απώλεια βάρους με ολιγοθερμιδικές μπορεί να σας κάνει να καίτε 23% λιγότερες θερμίδες την ημέρα. Αυτό συμβαίνει επειδή το σώμα σας βιώνει στρες και πτώση του μεταβολικού ρυθμού, με αποτέλεσμα την ανάκτηση βάρους.

Ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά

Συνήθως, οι άνθρωποι που προσπαθούν να γρήγορα κιλά, τείνουν να παραλείπουν γεύματα, γεγονός που προκαλεί ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά. Εάν λοιπόν ακολουθείτε μια δίαιτα χαμηλών θερμίδων, η κατανάλωση βασικών θρεπτικών συστατικών, όπως το φυλλικό οξύ, η Β12 και ο σίδηρος μπορεί να είναι πολύ δύσκολη. Και η ανεπάρκεια βασικών θρεπτικών συστατικών προκαλεί κόπωση, απώλεια μαλλιών, αναιμία, εξασθενημένα οστά και κακή λειτουργία του ανοσοποιητικού.

Σχηματισμός χολόλιθων

Οι χολόλιθοι είναι σχηματισμοί που μοιάζουν με πέτρες και αναπτύσσονται λόγω της αδιάλυτης χοληστερόλης στη χοληδόχο κύστη. Μπορούν να προκαλέσουν έντονο πόνο και κράμπες στην κοιλιά. Σύμφωνα με έρευνες , η δραστική και γρήγορη απώλεια βάρους μπορεί να είναι η κύρια αιτία σχηματισμού χολόλιθων. Η χοληδόχος κύστη βοηθά στην πέψη των λιπαρών τροφών. Όταν δεν τρώτε αρκετό φαγητό, αυτοί οι πεπτικοί χυμοί σχηματίζουν πέτρες στη χολή.

Αφυδάτωση

Η γρήγορη απώλεια βάρους είναι συνήθως αποτέλεσμα της μείωσης του βάρους ή της απώλειας νερού. Σύμφωνα με έρευνες οι δίαιτες που βοηθούν στη γρήγορη μείωση του βάρους μπορεί να οδηγήσουν σε αφυδάτωση.

Ανισορροπία ηλεκτρολυτών

Το ανθρώπινο σώμα προσαρμόζεται συνεχώς σε μικρές αλλαγές για να λειτουργεί ομαλά. Αλλά οποιαδήποτε ακραία αλλαγή μπορεί να διαταράξει την αντίδραση του σώματος στο βιολογικό στρες, κυρίως όσο αφορά την ισορροπία των ηλεκτρολυτών.

Οι ηλεκτρολύτες παίζουν σημαντικό ρόλο στη λειτουργία των λειτουργιών του οργανισμού. Βοηθούν τους μυς να συστέλλονται και να χαλαρώνουν και επίσης να ρυθμίζουν τους καρδιακούς παλμούς. Οι ξαφνικές αλλαγές στη διατροφή μπορεί να επηρεάσουν την πρόσληψη μετάλλων, διαταράσσοντας έτσι τους ηλεκτρολύτες. Και αυτό με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε καρδιαγγειακές ανωμαλίες και να θέσει άλλα όργανα σε κίνδυνο. Επομένως, μια ανισορροπία ηλεκτρολυτών λόγω δραστικής απώλειας βάρους αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής.

Κούραση

Ακολουθώντας μια δίαιτα crash μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος αρκετά γρήγορα. Αλλά το υπερβολικό έλλειμμα θερμίδων δυσκολεύει το σώμα να λειτουργήσει κανονικά και μπορεί να προκαλέσει σοβαρή κόπωση. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο λιποθυμίας.

Εν κατακλείδι η γρήγορη απώλεια βάρους έχει αρνητικά αποτελέσματα για την υγεία. Αν και πρέπει να δημιουργήσετε έλλειμμα θερμίδων εφόσον θέλετε να χάστε κιλά, θα πρέπει να το κάνετε με τη βοήθεια διαιτολόγου. Από την άλλη μεριά οι αυτοσχέδιες δίαιτες μπορεί να οδηγήσουν σε ανθυγιεινή απώλεια βάρους.