WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς να σταματήσετε να κρίνετε τις διατροφικές σας επιλογές


Τζουλιάννα Καρνέζη

11 Ιουλίου 2022

Πώς να σταματήσετε να κρίνετε τις διατροφικές σας επιλογές
Αποκτήστε μια όμορφη σχέση με το φαγητό...

Οι διατροφικοί κανόνες είναι βαθιά ριζωμένοι μέσα μας, εδώ και πολλά χρόνια. Είναι εκείνες οι σκέψεις στο κεφάλι σας που σας λένε ότι αυτό είναι «καλό» και μπορείτε να το φάτε, γιατί έχει λίγες θερμίδες, ενώ ένα μπισκότο ή μια σοκολάτα είναι «κακό» και δεν πρέπει να τα δοκιμάσετε.

Όμως δεν γεννιόμαστε με αυτούς τους διατροφικούς κανόνες. Ωστόσο αυτή η εσωτερική φωνή αναπτύσσεται μέσα από χρόνια δίαιτας και έκθεσης σε μηνύματα που υπάρχουν σε περιοδικά, στην τηλεόραση ή έρχονται από φίλους και συγγενείς.

Πολλοί από τους διατροφικούς κανόνες επηρεάζουν την καθημερινή μας ζωή. Μερικοί από αυτούς είναι οι εξής:

  • Απαγορεύεται το φαγητό μετά τις 8 το βράδυ

  • Φάγατε ήδη ένα μπισκότο χθες το βράδυ, δεν μπορείτε να φάτε άλλο σήμερα.

  • Δεν είναι ώρα να φας ακόμα, πρέπει να περιμένεις το δείπνο.

  • Δεν μπορείτε να φάτε αυτό το κουλούρι, έχει πάρα πολλούς υδατάνθρακες.

  • Αυτό ήταν πολύ μεγάλο γεύμα - καλύτερα να πάτε στο γυμναστήριο για να το κάψετε

  • Έφαγες ένα σάντουιτς για μεσημεριανό γεύμα, οπότε δεν υπάρχει ψωμί στο δείπνο.

  • Έχετε φάει τόσο καλά αυτή την εβδομάδα - σας αξίζει αυτό το επιδόρπιο.

Αν και ορισμένοι από αυτούς τους κανόνες μπορεί να μην φαίνονται κακοί, ωστόσο μπορεί να είναι επιβλαβείς διότι χρησιμοποιούν εξωτερικούς παράγοντες για να υπαγορεύουν τις επιλογές των τροφίμων. Ακόμα κι αν δεν κάνετε δίαιτα, αυτές οι καθημερινές υπενθυμίσεις σας δυσκολεύουν να δείτε το φαγητό ως μια ευχάριστη δραστηριότητα.

«Διάλεξα μια σαλάτα για μεσημεριανό και νιώθω καλά» «Αν φάω πατάτες με το μπιφτέκι μου, είναι λάθος». Αυτή η εσωτερική φωνή θέτει ακατόρθωτα πρότυπα και, όταν παραβιάζετε έναν κανόνα, σας ωθεί να φτάσετε στο άλλο άκρο και να τρώτε υπερβολικά.

Εάν όμως σταματήσετε να κρίνετε τις διατροφικές σας επιλογές, τότε θα κάνετε επιλογές με βάση την υγεία και την ικανοποίηση και όχι με βάση τους κανόνες διατροφής ή τη στέρηση.

Ακολουθούν τρία βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να σταματήσετε να κρίνετε τις διατροφικές σας επιλογές

Κάντε παρατηρήσεις χωρίς να κάνετε κριτική

Αντί να παρακολουθείτε τις θερμίδες και τα γραμμάρια λίπους, γράψτε πώς νιώθετε πριν και μετά το φαγητό. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τα επίπεδα πείνας και πληρότητας, τη διάθεση, τις λιγούρες, το επίπεδο ενέργειας και τις αισθήσεις του σώματος.

Αλλάξτε τις μέχρι τώρα πεποιθήσεις σας

Διώξτε κάθε απόλυτο στοιχείο όπως «πρέπει», «τέλειο», «δεν πρέπει», «κακό». Και χρησιμοποιήστε λέξεις όπως «μπορεί¨», «μπορώ» και «είναι εντάξει», «μπορώ να φάω όποτε πεινάω» ή «μπορώ να έχω επιδόρπιο δύο συνεχόμενες νύχτες.»

Χρησιμοποιήστε τη διαδικασία της σκέψης

Η δίαιτα είναι μια μορφή γραμμικής σκέψης, στην οποία το επίκεντρο είναι το αποτέλεσμα. Οποιοδήποτε λάθος ή αντιληπτή αποτυχία μπορεί να σας προκαλέσει υπερκατανάλωση τροφής. Η λύση είναι να μην εστιάζετε στο αποτέλεσμα και να επικεντρωθείτε στη συνεχή αλλαγή και στη μάθηση.

Αυτό σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε ότι θα υπάρξουν σκαμπανεβάσματα, αλλά και ότι υπάρχει πρόοδος. Εστιάστε στις μικρές νίκες και να ξέρετε ότι αυτές οι επιτυχίες θα αυξηθούν με την πάροδο του χρόνου και θα σας ωθήσουν προς μια καλύτερη σχέση με το φαγητό.