WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς θα αποφύγετε το φούσκωμα όταν τρώτε όσπρια


Τζουλιάννα Καρνέζη

28 Αυγούστου 2022

Πώς θα αποφύγετε το φούσκωμα όταν τρώτε όσπρια
pexels
Το φούσκωμα που προκύπτει μετά την κατανάλωση οσπρίων είναι ένα από τα πιο κοινά προβλήματα.

Το φούσκωμα που προκαλούν τα όσπρια μπορεί να ακούγεται ασήμαντο αλλά δεν είναι. Η διατροφή πρέπει να μας βοηθά να νιώθουμε καλά, όχι να μας κάνει να νιώθουμε άβολα για ώρες μετά το γεύμα. Ή να φοβόμαστε να φάμε.

Ας δούμε λοιπόν μαζί γιατί τα όσπρια δημιουργούν πρήξιμο σε μερικούς ανθρώπους και πώς θα λύσετε αυτό το πρόβλημα μια για πάντα.

Όσπρια και φούσκωμα: γιατί συμβαίνει;

Τα όσπρια περιέχουν έναν τύπο υδατανθράκων, που ονομάζονται ολιγοσακχαρίτες , τους οποίους δεν μπορούμε να αφομοιώσουμε (το σώμα μας δεν μπορεί να παράγει το απαραίτητο ένζυμο). Επομένως, όταν τρώμε όσπρια, οι ολιγοσακχαρίτες φτάνουν άθικτοι στο έντερο μας. Εκεί κάποια βακτήρια της εντερικής μας χλωρίδας καταφέρνουν να τους διασπάσουν. Αυτή η διαδικασία, ωστόσο, παράγει ουσίες με τη μορφή αερίων. Και ακριβώς για αυτόν τον λόγο, συχνά δημιουργείται το πρήξιμο.

Μπορεί να αποφευχθεί; Ναι απολύτως. Απλώς πρέπει να βεβαιωθείτε ότι οι ολιγοσακχαρίτες φθάνουν ήδη διαλυμένοι στο έντερό σας. Ας δούμε μαζί πώς θα το πετύχετε.

Επιλέξτε τα σωστά όσπρια

Μερικά όσπρια είναι πιο εύπεπτα και, κατά συνέπεια δημιουργούν πολύ λιγότερο φούσκωμα. Δείτε παρακάτω τι να προτιμάτε:

  • Όσπρια χωρίς κέλυφος (εκτός από πιο εύπεπτα, μαγειρεύονται πολύ πιο γρήγορα)

  • Μπιζέλια και φακές , μετά σταδιακά προχωρήστε στα ρεβίθια, στα φασόλια

Αυξήστε με αργό ρυθμό την ποσότητα

Το έντερο χρειάζεται να συνηθίσει σταδιακά την κατανάλωση οσπρίων. Το να ξεκινήσετε με μια ολόκληρη μερίδα μπορεί να σας πέσει βαρύ. Δοκιμάστε να ξεκινήσετε με 2-3 κουταλιές της σούπας όσπρια, και μετά σιγά σιγά αυξήστε την ποσότητα.

Κάντε τα πουρέ

Αν το πρόβλημα με το πρήξιμο είναι πολύ έντονο, προσπαθήστε στην αρχή να κάνετε τα όσπρια πουρέ, ώστε να εξαλείψετε εντελώς τη φλούδα που δημιουργεί και το πρήξιμο. Μπορείτε να φτιάξετε χούμους ή σάλτσες και να τις διατηρήσετε στο ψυγείο.

Μουλιάστε τα και ξεπλύνετε τα

Το μούλιασμα των οσπρίων εξαλείφει τις ουσίες που παρεμβαίνουν στην πέψη, βελτιώνοντάς τη και μειώνοντας το οίδημα που προκύπτει. Σας συνιστώ, πριν το μαγείρεμα, να πετάξετε το νερό που τα μουλιάσατε και να τα ξεπλύνετε με τρεχούμενο νερό.

Μαγειρέψτε τα σωστά

Το σωστό μαγείρεμα κάνει τους ολιγοσακχαρίτες των οσπρίων πιο εύπεπτους. Προσπαθήστε λοιπόν να ακολουθήσετε τις οδηγίες στη συσκευασία, γιατί το πολύ σύντομο μαγείρεμα δεν θα είναι αρκετό για να κάνει τους υδατάνθρακες στο εσωτερικό τους πιο εύπεπτους . Από την άλλη μεριά αν τα μαγειρέψετε πολλή ώρα οι πρωτεΐνες που περιέχουν θα γίνουν ανθεκτικές στην πέψη.

Τελευταία σημείωση, αν το φούσκωμα είναι μεγάλο πρόβλημα, προσπαθήστε να μην τα καταναλώνετε κρύα

Η ψύξη κάνει τα άμυλα των οσπρίων να γίνουν «ανθεκτικά», επομένως πολύ πιο δύσκολα στην πέψη. Προσπαθήστε λοιπόν να τα καταναλώνετε ακόμα ζεστά ή να τα ζεστάνετε έστω και λίγα δευτερόλεπτα στον φούρνο μικροκυμάτων.

Και αν αυτό δεν είναι ακόμα αρκετό;

Εάν εξακολουθείτε να υποφέρετε από πρήξιμο παρά τις προφυλάξεις, υπάρχουν τρεις πιθανές αιτίες:

  • Το σώμα σας χρειάζεται περισσότερο χρόνο.

  • Δώστε στον εαυτό σας μερικές εβδομάδες και κάντε υπομονή, όλα θα φτιάξουν σιγά σιγά.

  • Το πρήξιμο δεν συνδέεται με τα όσπρια αλλά με την περίσσεια φυτικών ινών στο γεύμα.

Εάν και πάλι αυτά δεν είναι αρκετά, σας συμβουλεύω να μιλήσετε με τον γιατρό σας για να αξιολογήσει τυχόν πιο σημαντικές γαστρεντερικές αλλοιώσεις.