WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Όχι άλλο φούσκωμα: Οι πραγματικοί λόγοι για τους οποίους είστε φουσκωμένοι


Τζουλιάννα Καρνέζη

14 Ιουλίου 2022

Όχι άλλο φούσκωμα: Οι πραγματικοί λόγοι για τους οποίους είστε φουσκωμένοι
unsplash
Είναι δυνατόν να μην νιώσετε ποτέ ξανά φουσκωμένοι; Στο σημερινό άρθρο θα συζητήσουμε μερικές από τις κοινές αιτίες πίσω από το φούσκωμα.

Θέλω να ξεκινήσω λέγοντας ότι όλα τα πεπτικά προβλήματα, συμπεριλαμβανομένου του φουσκώματος, είναι εξαιρετικά περίπλοκα. Ήταν πραγματικά δύσκολο για μένα να γράψω αυτό το άρθρο, γιατί η αιτία του φουσκώματος των ανθρώπων, άρα και η κατάλληλη θεραπεία, είναι σε μεγάλο βαθμό εξατομικευμένη.

Έτσι, για παράδειγμα, οι συστάσεις για άτομα με φούσκωμα από δυσκοιλιότητα θα μπορούσαν ενδεχομένως να κάνουν το φούσκωμα από το σύνδρομο εντερικής μικροβιακής υπερανάπτυξης (SIBO ) πολύ χειρότερο και το αντίστροφο.

Στη συνέχεια, θέλω να επισημάνω ότι η κουλτούρα της δίαιτας έχει κάπως συνδυάσει τον όρο φούσκωμα με το λίπος. Επίσης, θεωρεί παθολογία την απόλυτη φυσιολογική εμπειρία του στομάχου σας να διαστέλλεται και να συστέλλεται κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Είναι λοιπόν φυσιολογικό να αισθάνεστε καθημερινά φουσκωμένοι και είναι φυσιολογικό να αλλάζουν οι συνήθειες του εντέρου σας ως απόκριση σε συγκεκριμένες τροφές. Αλλά αν αντιμετωπίζετε φούσκωμα που είναι επώδυνο, που συνδέεται με άλλες παρενέργειες όπως η ναυτία, φαίνεστε συνέχεια σαν έγκυος και αυτά τα συμπτώματα είναι χρόνια και επίμονα, τότε θα πρέπει να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό.

Όμως ας δούμε παρακάτω τους κύριους λόγους για τους οποίους μπορεί να αντιμετωπίζετε φούσκωμα, και τι πρέπει να κάνετε

Τροφικές δυσανεξίες

Οι μη διαγνωσμένες τροφικές δυσανεξίες στα γαλακτοκομικά, τη γλουτένη ή σε οποιοδήποτε άλλο τρόφιμο, μπορεί να προκαλέσει υπερβολική παραγωγή αερίων και φούσκωμα. Οι αλλεργίες μπορεί επίσης περιστασιακά να προκαλέσουν φούσκωμα, επειδή η απόκριση ισταμίνης μπορεί να αυξήσει τα οιστρογόνα, τα οποία προκαλούν δυσκοιλιότητα, που τελικά οδηγεί σε φούσκωμα.

Αλλά σε γενικές γραμμές, το φούσκωμα είναι περισσότερο σύμπτωμα δυσανεξίας παρά αλλεργίας. Δυστυχώς, ενώ οι τροφικές αλλεργίες μπορούν να διαγνωστούν αξιόπιστα, οι δυσανεξίες είναι λίγο πιο δύσκολο. Αυτά τα τεστ ευαισθησίας στα τρόφιμα που βλέπετε στο Instagram δεν βασίζονται σε επιστημονικά τεκμήρια, επομένως μια διατροφή αποβολής που μπορεί να σας δώσει ένας εγγεγραμμένος διαιτολόγος είναι πραγματικά πολύ βοηθητική.

Ευαισθησία σε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε FODMAPs

Τα FODMAPs είναι οι ανεπαρκώς απορροφούμενοι υδατάνθρακες βραχείας αλυσίδας που μπορούν να οδηγήσουν σε υπερβολική συσσώρευση υγρών και αερίων, με αποτέλεσμα φούσκωμα, μετεωρισμός, κοιλιακό άλγος και διαταραχές του γαστρεντερικού. Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν τρόφιμα όπως σταυρανθή λαχανικά, φασόλια και όσπρια, γαλακτοκομικά, σιτάρι καθώς και ορισμένα γλυκαντικά χωρίς θερμίδες.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η ευαισθησία σε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε FODMAP είναι εξαιρετικά εξατομικευμένη – που σημαίνει ότι θα μπορούσατε να είστε ευαίσθητοι σε ορισμένα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε FODMAP σε συγκεκριμένες ποσότητες, αλλά να μπορείτε να ανεχτείτε άλλα σε υψηλότερες ποσότητες. Και πάλι, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι σημαντικό να συνεργαστείτε με έναν διαιτολόγο για να σας βοηθήσει να τρώτε τη μεγαλύτερη ποικιλία τροφίμων με τα λιγότερα συμπτώματα.

Καταπίνετε πολύ αέρα

Αυτό που καταναλώνουμε και πώς το καταναλώνουμε μπορεί να αυξήσει την ποσότητα του αέρα που καταπίνουμε, ο οποίος μπορεί να συσσωρευτεί στον πεπτικό σωλήνα και να οδηγήσει σε δυσάρεστα αέρια. Πράγματα όπως το να πίνετε ανθρακούχα ποτά, να πίνετε με καλαμάκι, να μασάτε τσίχλα, να τρώτε ενώ μιλάτε ή να τρώτε βιαστικά, μπορούν να συμβάλουν στην ποσότητα αέρα που εισέρχεται στο σώμα σας και στη συνέχεια να οδηγήσει σε φούσκωμα.

Δεν λαμβάνετε αρκετές φυτικές ίνες και δεν ενυδατώνεστε

Μία από τις κύριες αιτίες του φουσκώματος είναι στην πραγματικότητα η δυσκοιλιότητα ή η κακή κινητικότητα. Εάν δεν καταναλώνετε αρκετές φυτικές ίνες και νερό για να βοηθήσετε τη μετακίνηση των κοπράνων από τα έντερα, το αποτέλεσμα είναι περισσότερα αέρια, φούσκωμα και διάταση.

Καλό θα είναι να στοχεύετε σε τουλάχιστον 25 έως 38 γραμμάρια φυτικών ινών την ημέρα, ανάλογα με το φύλο, το μέγεθος και την ανοχή. Και μην ξεχνάτε ότι μαζί με τις φυτικές ίνες, χρειάζεστε αρκετό νερό για να σας βοηθήσει να προωθήσετε αυτόν τον όγκο μέσω του εντέρου.

Γρήγορες διατροφικές αλλαγές

Κάθε φορά που βλέπουμε κάποιον να κάνει δραστικές αλλαγές στη διατροφή του, υπάρχει κίνδυνος να δημιουργήσει πρόβλημα στην πέψη. Οι μεγάλες και γρήγορες αλλαγές στη διατροφή δεν επιτρέπουν στο σώμα σας να προσαρμοστεί. Έτσι, για παράδειγμα, εάν δεν καταναλώνατε γαλακτοκομικά για χρόνια και ξαφνικά πιείτε ένα μπολ γάλα, το σώμα σας έχει συνηθίσει να μην χρειάζεται να παράγει το ένζυμο λακτάση, με αποτέλεσμα να έχετε δυσάρεστα γαστρεντερικά συμπτώματα.

Έχετε λειτουργική διαταραχή του γαστρεντερικού συστήματος

Εάν αποκλείσατε όλα τα παραπάνω και εξακολουθείτε να αντιμετωπίζετε φούσκωμα, θα μπορούσε να είναι σημάδι ότι μπορεί να υπάρχει μια πιο σοβαρή γαστρεντερική διαταραχή. Ορισμένες κοινές πεπτικές διαταραχές που μπορούν να προκαλέσουν φούσκωμα περιλαμβάνουν, το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, τη φλεγμονώδης νόσος του εντέρου, την κοιλιοκάκη, τη δυσανεξία στην ισταμίνη και την παγκρεατική ανεπάρκεια. Αν λοιπόν υποψιάζεστε ότι υπάρχει κάποιο ιατρικό πρόβλημα, καλό είναι να επισκεφτείτε τον γιατρό σας.

Δυσλειτουργία του θυρεοειδούς

Οι άνθρωποι με υποθυρεοειδισμό ή χασιμότο συχνά αντιμετωπίζουν σοβαρή πεπτική δυσφορία και φούσκωμα επειδή οι υποδοχείς του θυρεοειδούς δεν λαμβάνουν αρκετή θυρεοειδική ορμόνη, επομένως το έντερο δεν λαμβάνει πεπτικά σήματα. Ως αποτέλεσμα, βλέπουμε κακή κινητικότητα που οδηγεί σε δυσκοιλιότητα, που σημαίνει ότι το φαγητό έχει περισσότερο χρόνο να ζυμωθεί, και επομένως δημιουργούνται πολλά αέρια και φούσκωμα. Σε κάθε περίπτωση, αυτά τα συμπτώματα συνήθως βελτιώνονται μόλις φτιάξετε τη θυρεοειδική σας ορμόνη.

Τι συμβαίνει με την περίσσεια νατρίου και ζάχαρης;

Πολύ συχνά χρησιμοποιούμε τον όρο «φουσκωμένος» για να περιγράψουμε αυτό που νιώθουμε αφού φάγαμε ένα πραγματικά αλμυρό γεύμα ή μια μεγάλη ποσότητα ζάχαρης. Αλλά αυτό το αίσθημα πρηξίματος περιγράφεται με μεγαλύτερη ακρίβεια ως κατακράτηση νερού.

Στην περίπτωση του αλατιού, οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο μπορούν να αναγκάσουν το σώμα μας να συγκρατήσει υπερβολικό νερό, το οποίο μπορεί επίσης να συμβάλει στο να νιώθουμε πρησμένοι ή, στην καθομιλουμένη, φουσκωμένοι.

Όσο αφορά τους απλούς υδατάνθρακες, όταν καταναλώνονται σε περίσσεια, η ενέργεια που δεν χρειαζόμαστε αποθηκεύεται ως γλυκογόνο μαζί με 3 γραμμάρια νερού για κάθε γραμμάριο που αποθηκεύεται. Έτσι, αυτό εξηγεί γιατί οι άνθρωποι που κάνουν δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων χάνουν πολύ βάρος γρήγορα. Αυτό εξηγεί επίσης γιατί όσοι δεν καταναλώνουν υδατάνθρακες ισχυρίζονται ότι δεν νιώθουν φούσκωμα.

Θέλω να υπενθυμίσω σε όλους ότι αυτή δεν είναι μια αυστηρή λίστα των αιτιών και ότι η εμπειρία του φουσκώματος είναι μοναδική και συχνά πολυπαραγοντική. Ελπίζω όμως ότι σας έδωσα μια γενική εικόνα για τα πεπτικά προβλήματα και φυσικά εάν νιώθετε συνέχεια φουσκωμένοι επισκεφτείτε έναν ειδικό ώστε να σας δώσει τις κατάλληλες συμβουλές.