WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Να τι μπορεί να σας συμβεί όταν δεν κοιμάστε για μέρες


Τζουλιάννα Καρνέζη

26 Σεπτεμβρίου 2022

Να τι μπορεί να σας συμβεί όταν δεν κοιμάστε για μέρες
pexels
Αναρωτηθήκατε ποτέ πόσο καιρό μπορείτε να μείνετε χωρίς ύπνο; Μάθετε τι σας συμβαίνει, σωματικά και ψυχικά, όταν δεν κοιμάστε για μέρες.

Ολονύχτιες συνεδρίες μελέτης, σημαντικές επαγγελματικές συμφωνίες, νέα μωρά- οι περισσότεροι άνθρωποι θα βιώσουν μια γεύση της στέρησης ύπνου κάποια στιγμή στη ζωή τους. Ενώ μια περιστασιακή έλλειψη ύπνου μπορεί να μην φαίνεται κάτι σοβαρό, παρόλα αυτά ο αντίκτυπός της μπορεί να είναι σοβαρός. Και αν το κάνετε συνήθεια, μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες στην υγεία σας.

Ως κοινωνία, ως οικογένειες και άτομα, δεν έχουμε ακόμη κατανοήσει πλήρως τη σημασία του ύπνου. Ο ύπνος, μαζί με τη διατροφή και την άσκηση, αποτελούν τα 3 θεμέλια της καλής υγείας. Είναι τόσο αλληλένδετα που κάθε ένα από αυτά πρέπει να έχει προτεραιότητα.

Η χρόνια αυπνία μας θέτει σε αυξημένο κίνδυνο σοβαρών ιατρικών παθήσεων, όπως η παχυσαρκία, οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης. Κατά τη διάρκεια του ύπνου, το σώμα εκκρίνει ορμόνες που βοηθούν στον έλεγχο της όρεξης, του μεταβολισμού και της επεξεργασίας της γλυκόζης.

Ο κακός ύπνος μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της παραγωγής κορτιζόλης από το σώμα, γνωστή και ως ορμόνη του στρες. Επίσης απελευθερώνεται λιγότερη ινσουλίνη μετά το φαγητό και αυτό, μαζί με την αυξημένη κορτιζόλη, μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική ποσότητα γλυκόζης στην κυκλοφορία του αίματος και επομένως σε αυξημένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.

Ο καθένας είναι διαφορετικός, αλλά σύμφωνα με το CDCD, οι ενήλικες πρέπει να κοιμούνται μεταξύ επτά και εννέα ωρών κάθε βράδυ. Και σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, ο ύπνος μία ή δύο επιπλέον ώρες τα Σαββατοκύριακα δεν μπορεί να αναπληρώσει τον χαμένο ύπνο κατά τη διάρκεια μιας πολυάσχολης εβδομάδας. Η τήρηση ενός σταθερού προγράμματος ύπνου είναι ο καλύτερος τρόπος για να ρυθμίσετε το ρολόι του σώματος σας.

Δείτε τι συμβαίνει στο σώμα όταν δεν κοιμάστε αρκετά.

Πώς μια νύχτα με κακό ύπνο επηρεάζει τη διάθεση, τη συμπεριφορά και την απόδοσή μας την επόμενη μέρα;

Το να μην κοιμόμαστε καλά μπορεί να προκαλέσει μεγάλη καταστροφή στο σώμα μας την επόμενη μέρα. Να τι πρέπει να ξέρετε.

Στις 24 ώρες: Διαταραχή συντονισμού, μνήμης και κρίσης

Μετά από 24 ώρες χωρίς ύπνο, οι ορμόνες του στρες - ειδικά η κορτιζόλη και η αδρεναλίνη - αυξάνονται για να αντισταθμίσουν την κούραση και να μας βοηθήσουν να συνεχίσουμε να λειτουργούμε. Ο εγκέφαλος προσπαθεί να αντεπεξέλθει και έτσι έχουμε τις ορμόνες του στρες αυξημένες για να κρατάμε το σώμα ενεργοποιημένο.

Οι συνέπειες της στέρησης ύπνου στις 24 ώρες είναι συγκρίσιμες με τη γνωστική εξασθένηση ενός ατόμου με περιεκτικότητα σε αλκοόλ στο αίμα 0,1%, σύμφωνα με έρευνα. Έχετε μειωμένο χρόνο αντίδρασης, μπερδεμένη ομιλία και αργή σκέψη. Αυτό το επίπεδο γνωστικής εξασθένησης θα μπορούσε να είναι αρκετά επικίνδυνο, ανάλογα με το τι κάνετε.

Επίσης η έρευνα υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι έχουν αυξημένο κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων μετά από μια νυχτερινή βάρδια, λόγω υπνηλίας. Επηρεάζεται η κρίση, η μνήμη είναι εξασθενημένη και υπάρχει επιδείνωση της ικανότητας λήψης αποφάσεων και του συντονισμού ματιού-χεριού.

Στις 36 ώρες: Η σωματική υγεία αρχίζει να επηρεάζεται αρνητικά

Τώρα η υγεία σας αρχίζει να κινδυνεύει. Υψηλά επίπεδα φλεγμονωδών δεικτών βρίσκονται στην κυκλοφορία του αίματος, γεγονός που μπορεί τελικά να οδηγήσει σε καρδιαγγειακές παθήσεις και υψηλή αρτηριακή πίεση.

Κατά τη διάρκεια του ύπνου, η αρτηριακή πίεση πέφτει κατά περίπου 10 έως 20 τοις εκατό. Αλλά εάν ο ύπνος διακόπτεται χρόνια ή δεν συμβαίνει καθόλου, η παραμονή της αυξημένης αρτηριακής πίεσης μπορεί να αποτελεί παράγοντα κινδύνου για υπέρταση.

Επιπλέον, επηρεάζονται οι ορμόνες σας, που σημαίνει ότι τα συναισθήματά σας μπορεί να είναι στο κόκκινο.

Έτσι εάν πριν ήσασταν εκνευρισμένοι τρελά, αυτά τα συμπτώματα πιθανότατα θα επιδεινωθούν μετά από 36 ώρες χωρίς ύπνο. Ό,τι συμβαίνει το 24ωρο θα είναι χειρότερο στις 36 ώρες. Η γνωστική εξασθένηση γίνεται επίσης πολύ πιο σοβαρή. Πιθανότατα θα αισθάνεστε νωθροί και θα έχετε καθυστερημένο χρόνο αντίδρασης, ομιχλώδη μνήμη και αδυναμία συγκέντρωσης, εκμάθησης νέων πληροφοριών και επεξεργασίας κοινωνικών ενδείξεων.

Μια μελέτη η οποία κράτησε 35 προπτυχιακούς φοιτητές ξύπνιους για 36 ώρες, διαπίστωσε ότι η ομάδα άργησε να παρατηρήσει αλλαγές στο περιβάλλον και είχε καθυστερημένη ανταπόκριση σε νέα ερεθίσματα.

Στις 48 ώρες: Αποπροσανατολισμός και μικρούπνοι

Το σώμα αρχίζει να αντισταθμίζει την αυπνία με τους «μικρούπνους» - πολύ μικρές περιόδους ύπνου που μπορούν να μετρηθούν σε δευτερόλεπτα, 15 ή και λιγότερο – κατά τους οποίους ο εγκέφαλός σας απενεργοποιείται. Τα μάτια σας δεν κλείνουν απαραίτητα και μπορεί να μην γνωρίζετε συνειδητά τι συμβαίνει, αλλά ο εγκέφαλός σας είναι εκτός σύνδεσης για δευτερόλεπτα.

Ειπίσης μερικοί άνθρωποι μπορεί να έχουν μέχρι και παραισθήσεις - όπου βλέπουν ή ακούνε πράγματα που δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα. Επιπλέον κάποιοι νιώθουν κατάθλιψη, ενώ κάποιοι άλλοι μπορεί να έχουν υπερβολική ευφορία.

Στις 72 ώρες: Μείζονα γνωστικά ελλείμματα και ψευδαισθήσεις

Μετά από 72 ώρες αυπνίας θα έχετε σημαντική έλλειψη στη συγκέντρωση, στα κίνητρα, στην αντίληψη και άλλες ανώτερες ψυχικές διεργασίες. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Comprehensive Psychiatry μελέτησε 12 αστροναύτες, η μια ομάδα είχε απομονωθεί για 72 ώρες και η άλλη δεν είχε κοιμηθεί για 72 ώρες. Η ομάδα που έπρεπε να μείνει ξύπνια για τρεις ημέρες είχε αυξημένους καρδιακούς παλμούς, υψηλότερη αρνητική διάθεση και χαμηλότερα θετικά συναισθήματα, σε σύγκριση με την ομάδα που έπρεπε να ζήσει στη μοναξιά για τρεις ημέρες.

Οι μικρούπνοι αυξάνονται επίσης σε μήκος και συχνότητα. Αλλά αυτές οι φευγαλέες στιγμές ακούσιας ανάπαυσης είναι απίστευτα επικίνδυνες, ειδικά εάν είστε πίσω από το τιμόνι, χειρίζεστε βαρύ εξοπλισμό ή είστε υπεύθυνοι για λήψη αποφάσεων στη δουλειά.