AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement

WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τα fake news της διατροφής και πώς θα τα αναγνωρίσετε


Τζουλιάννα Καρνέζη

6 Οκτωβρίου 2022

Τα fake news της διατροφής και πώς θα τα αναγνωρίσετε
pexels
Πόσο συνηθισμένα είναι τα διατροφικά fake news, οι μύθοι και οι φήμες για το «φαγητό»; Γιατί υπάρχει τόση παραπληροφόρηση; Πώς μπορούμε να αποφύγουμε να πέσουμε στην παγίδα;

Τα διατροφικά fake news, υπήρχαν πιθανώς πάντα, αλλά η παγκόσμια εξάπλωση του διαδικτύου και των μέσων ενημέρωσης γενικότερα επέτρεψε την εκθετική ανάπτυξη αναξιόπιστων ή εντελώς παράξενων ειδήσεων.

Πιθανώς το θέμα της διατροφής να ενώνει τους πάντες, επομένως είναι πιο εύκολο να νιώθουν οι περισσότεροι άμεσα εμπλεκόμενοι. Ωστόσο, προστατευμένα από την αδιαμφισβήτητη αρχή της «ελευθερίας της έκφρασης», τα περισσότερα άρθρα στερούνται της επιστήμης που θα έπρεπε να αποτελεί τη βάση για τη δημοσίευση μιας είδησης που αφορά τη διατροφή και την ευεξία.

Τα social media είναι η νούμερο ένα πηγή αναξιόπιστης ενημέρωσης σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη διατροφή, κάτι που είναι μάλλον λογικό εφόσον τα social media είναι και εκείνα που αναπαράγουν το μεγαλύτερο υλικό των πληροφοριών που υπάρχουν στο διαδίκτυο.

Ας δούμε τα πιο διαδεδομένα διατροφικά fake news:

  • Οι υδατάνθρακες είναι εχθροί της διατροφής. Η αλήθεια: Είναι απαραίτητοι για την υγεία και τη σωματική δραστηριότητα, καθώς είναι πολύτιμες πηγές ενέργειας.

  • Για τη δημιουργία μυών χρειάζονται πολλές πρωτεΐνες. Η αλήθεια: Οι πρωτεΐνες δεν χρησιμοποιούνται για τους μυς, παρά μόνο αφού καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες.

  • Φάτε σπανάκι που έχει πολύ σίδηρο. Η αλήθεια: Το σπανάκι περιέχει σίδηρο, αλλά όντας σε φυτική μορφή δεν είναι βιοδιαθέσιμος.

  • Αισθάνομαι φουσκωμένος, πρέπει να έχω κάποια δυσανεξία. Η αλήθεια: Πριν σκεφτείτε ότι το φούσκωμα προκαλείται από μια παθολογία ή "κάτι λάθος", θα ήταν σημαντικό να αναρωτηθείτε ποιες είναι οι διατροφικές σας συνήθειες.

  • Νιώθω πολύ κουρασμένος, χρειάζομαι ένα συμπλήρωμα. Η αλήθεια: Η χρήση συμπληρωμάτων πρέπει να γίνεται με συνειδητό και ενημερωμένο τρόπο, αλλά πρώτα από όλα είναι σημαντικό να υιοθετήσετε ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες.

  • Συνεχίζω να παίρνω βάρος και όμως τρώω πολύ λίγο. Η αλήθεια: Οι πολύ περιοριστικές δίαιτες δεν θα σας κάνουν να χάσετε κιλά. Αλλά και να τα χάσετε θα τα πάρετε πίσω πολύ γρήγορα.

  • Ακολουθώ την ίδια δίαιτα αλλά πλέον δεν λειτουργεί, πρέπει να την αλλάξω. Η αλήθεια: Η βασική προϋπόθεση μιας ισορροπημένης διατροφής είναι η ποικιλία.

  • Κάνω δίαιτα, άρα είμαι λυπημένος και νευρικός. Η αλήθεια: Δίαιτα δεν σημαίνει επιβολή, απάρνηση, περιορισμός, θυσία. Δίαιτα σημαίνει να τρώτε ισορροπημένα και να μην στερείστε τις αγαπημένες σας τροφές.

Πώς θα μπορούσατε να αξιολογήσετε τις ειδήσεις που διαβάζετε σε ένα άρθρο; Κάντε τις εξής ερωτήσεις:

  • Το άρθρο υπόσχεται γρήγορα αποτελέσματα;

  • Δημιουργεί αμφιβολίες για πράγματα που ήδη γνωρίζετε;

  • Το άρθρο βασίζεται σε μία μόνο επιστημονική μελέτη ή σε μελέτες σε πειραματόζωα;

  • Αναφέρονται καλά ή κακά τρόφιμα;

  • Προωθείται κάποιο μαγικό σκεύασμα;

Αν η απάντηση είναι ναι σε κάποια από αυτές τις ερωτήσεις, τότε το άρθρο που έχετε διαβάσει πρέπει να σας βάλει σε σκέψεις.

Είναι, επίσης, σημαντικό να κοιτάτε την πηγή της πληροφορίας και να προτιμάτε ιστοσελίδες με καταλήξεις, όπως .gov, .edu, .org, ειδικά όταν αναζητάτε πληροφορίες σε ξένες ιστοσελίδες. Επίσης σημασία έχει και η ημερομηνία δημοσίευσης, καθώς τα δεδομένα στον χώρο της διατροφής αλλάζουν και εξελίσσονται.

Η ισορροπημένη διατροφή είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της υγείας και της ευεξίας. Για να χάσετε βάρος, να βελτιώσετε τη σύσταση του σώματος, να βελτιστοποιήσετε τις αθλητικές επιδόσεις ή απλά να αισθανθείτε καλά, είναι σημαντικό να εστιάσετε στον τρόπο ζωής, π.χ. διατροφή, σωματική δραστηριότητα, ύπνος και ψυχοσυναισθηματική ισορροπία. Η επαρκής και ευρέως διαδεδομένη διατροφική εκπαίδευση θα μπορούσε να βοηθήσει στην καλύτερη διαχείριση της χρήσης της δίαιτας, μειώνοντας την επίδραση των fake news και των μέσων ενημέρωσης.