WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Κακή πέψη: Ποιες τροφές να επιλέξετε και ποιες να αποφεύγετε


Τζουλιάννα Καρνέζη

8 Οκτωβρίου 2022

Κακή πέψη: Ποιες τροφές να επιλέξετε και ποιες να αποφεύγετε
pexels
Χρήσιμες συμβουλές για να ευνοήσετε την πέψη

Το φαγητό είναι σίγουρα μια από τις μεγαλύτερες απολαύσεις της ζωής. Άλλωστε, είμαστε Έλληνες και γεννιόμαστε, μεγαλώνουμε και ζούμε στην κουζίνα. Από τη γέννησή μας περιτριγυριζόμαστε από κατσαρόλες και κουτάλες, ανθρώπους που μαγειρεύουν παντού, συγγενείς που μας σπρώχνουν να φάμε τα πάντα, με λίγα λόγια ένα μεγάλος μέρος της καθημερινότητάς μας περιστρέφεται γύρω από το φαγητό.

Όσο όμως κι αν το αγαπάμε, το φαγητό δεν ανταποδίδει πάντα με την ίδια στοργή. Πέρα από τις δυσανεξίες και τις αλλεργίες, υπάρχει ένα άλλο πρόβλημα που συχνά επηρεάζει πολλούς από εμάς και αυτό είναι οι πεπτικές δυσκολίες. Στην πραγματικότητα, ορισμένες τροφές μπορούν να κάνουν αυτή τη διαδικασία ιδιαίτερα κουραστική για τον οργανισμό μας, οδηγώντας σε μια μακρά σειρά λιγότερο ή περισσότερο δυσάρεστων συνεπειών.

Η πέψη είναι μια θεμελιώδης διαδικασία που δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Και αυτή τη διαδικασία πολλοί την απομονώνουν μόνο στο στομάχι και τα έντερα, αλλά στην πραγματικότητα ξεκινά από το στόμα. Το μάσημα είναι το πρώτο βήμα της πέψης, για αυτό το λόγο, μια από τις πιο κοινές συστάσεις είναι να μασάμε πολύ καλά τα τρόφιμα τρώμε.

Σε αυτό το άρθρο θα εμβαθύνουμε θα δούμε πώς να προωθήσουμε την πέψη, ξεκινώντας από τις τροφές που συνήθως δημιουργούν προβλήματα και ποιες μπορούν να μας βοηθήσουν να την ευνοήσουμε.

Πεπτικές δυσκολίες, ποιες είναι οι τροφές που πρέπει να αποφεύγετε

Φυσικά κανένα φαγητό δεν απαγορεύεται. Εξάλλου σε μια ισορροπημένη διατροφή, ένα από τα πιο σημαντικά συστατικά είναι η ποικιλία στη διατροφή μας. Ωστόσο, δεν είναι όλα τα τρόφιμα ίδια. Μάλιστα, υπάρχουν τροφές που είναι πιο βαριές και απαιτητικές για το στομάχι μας. Και το να γνωρίζουμε ποια είναι αυτά τα είδη τροφών, μας βοηθάει στην καθημερινότητά μας.

Για παράδειγμα, το να γνωρίζουμε ότι ένα συγκεκριμένο φαγητό μπορεί να μας πέσει βαρύ μας λόγω των πεπτικών δυσκολιών, μπορεί να υποδηλώνει ότι δεν είναι καλή ιδέα να το καταναλώνουμε κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού διαλείμματος.

Σαφώς το ζήτημα των πεπτικών δυσκολιών είναι πάντα υποκειμενικό, μπορεί να υπάρχουν τροφές που προκαλούν προβλήματα σε ένα άτομο, σε πολλά άλλα όχι. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου και με την πρόοδο των γνώσεών μας στον τομέα, καταφέραμε να ορίσουμε μοτίβα, ένα σύνολο τροφών που μπορεί γενικά να οδηγήσει σε τέτοιου είδους προβλήματα.

Σκόρδο και κρεμμύδι

Πολλοί είναι εκείνοι που δεν μπορούν να ανεχτούν το σκόρδο και το κρεμμύδι ή που δεν μπορούν να τα καταναλώσουν σε μεγάλες ποσότητες.

Αλκοόλ

Το αλκοόλ , αλλά κυρίως η κατάχρησή του, συνεπάγεται με πολλά προβλήματα για τον οργανισμό μας, ακόμη και πολύ σοβαρά. Τα πεπτικά προβλήματα είναι σίγουρα δευτερεύοντα, αλλά όχι λιγότερο ενοχλητικά βραχυπρόθεσμα. Η κατάχρηση αυτής της ουσίας μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερο ή λιγότερο έντονες πεπτικές δυσκολίες.

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Τα τυριά είναι σίγουρα από τα πιο αγαπημένα τρόφιμα στη διατροφή μας. Είναι επίσης μια σημαντική πηγή ασβεστίου για τον οργανισμό μας, αλλά η κατάχρηση μπορεί να οδηγήσει σε πεπτικές δυσκολίες λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε λιπαρά. Η πέψη ορισμένων τύπων τυριών μπορεί στην πραγματικότητα να περιλαμβάνει έως και 3-4 ώρες δουλειάς για το πεπτικό μας σύστημα.

Άλλα τρόφιμα: κόκκινα κρέατα, τηγανητά, όσπρια

Φυσικά, ο κατάλογος των τροφίμων θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι ατελείωτος, αλλά αυτό το άρθρο δεν είναι. Μεταξύ των άλλων τροφών που θεωρούμε ότι μπορούν να δημιουργήσουν πεπτικά προβλήματα, είναι τα κόκκινα κρέατα, τα τηγανιτά και τα όσπρια, παρόλο που τα τελευταία αποτελούν εξαιρετική τροφή για τον οργανισμό και παρέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά, ωστόσο πολλοί δεν μπορούν να τα πέψουν. Μια καλή λύση είναι να τα πολτοποιείτε.

Πώς να προωθήσετε την πέψη, συνιστώμενες τροφές

Είδαμε λοιπόν ποιες τροφές μπορεί να μας δημιουργήσουν πεπτικά προβλήματα. Σε αυτό το σημείο, όμως, ας δούμε ποιες τροφές συνιστώνται για την προώθηση της πέψης.

Φυτικές ίνες

Όλοι γνωρίζουμε πως μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες είναι η βάση για τη γενική υγεία του σώματός μας. Μεταξύ των βασικών τροφών που παρέχουν φυτικές ίνες στον οργανισμό μας είναι τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα λαχανικά, ακόμη και τα φρούτα. Οι φυτικές ίνες μας βοηθούν να χωνέψουμε γρήγορα, τόσο που συνιστώνται σε περίπτωση δυσκοιλιότητας.

Νερό

Ακούγεται περίεργη συμβουλή, αλλά ναι, το νερό βοηθά επίσης την πέψη. Όπως ανέφερα και παραπάνω η διαδικασία της πέψης ξεκινά στο στόμα σας. Οι χημικές ουσίες που διαθέτει το σάλιο βοηθούν να μαλακώσουν το φαγητό σας ενώ το μασάτε, προετοιμάζοντάς το, να περάσει στο στομάχι σας και το νερό βοηθά τους σιελογόνους αδένες να παράγουν περισσότερο σάλιο.

Κύμινο και τζίντζερ

Για να προωθήσετε την πέψη σας, είναι επίσης σημαντικό να γνωρίζουμε πώς να ενσωματώνετε ορισμένα μπαχαρικά και συγκεκριμένα συστατικά, όπως το τζίντζερ και το κύμινο. Είναι και τα δύο εξαιρετικά για την προώθηση της πέψης και βοηθούν στην καθημερινή λειτουργία του πεπτικού μας συστήματος. Μάλιστα, η ενσωμάτωση τσαγιών ή ροφημάτων από βότανα στην καθημερινή σας διατροφή μπορεί να βοηθήσει στη συγκεκριμένη διαδικασία.