AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement

WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς να ξεκινήσετε να τρώτε ισορροπημένα (και να μην τα παρατήσετε)


Τζουλιάννα Καρνέζη

12 Οκτωβρίου 2022

Πώς να ξεκινήσετε να τρώτε ισορροπημένα (και να μην τα παρατήσετε)
Pexels
Οι αλλαγές είναι αρκετά εύκολες να τηρηθούν μακροπρόθεσμα

Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να διατηρήσετε την υγεία σας είναι να τρώτε μια ισορροπημένη και θρεπτική διατροφή. Κάτι τέτοιο σας βοηθά να αποτρέψετε τις χρόνιες παθήσεις, όπως οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης, και επιτρέπει σε όσους είναι ήδη χρόνια άρρωστοι να διαχειριστούν τις ασθένειές τους.

Τι ακριβώς είναι όμως η «ισορροπημένη διατροφή»; Μπορεί να φαίνεται διαφορετική για τον καθένα, αλλά ο απώτερος στόχος είναι να δημιουργήσετε ένα μοτίβο λήψης τροφών και ποτών που σας παρέχουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για να διατηρήσετε τη γενική σας υγεία. Πώς μπορείτε λοιπόν να αρχίσετε να τρώτε ισορροπημένα— και πώς να το κάνετε μακροπρόθεσμα;

Ξεκινήστε αργά

Το σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται να γνωρίζετε τα πάντα για τη διατροφή. Υπάρχουν πολλά να μάθετε, τελικά. Μια προσέγγιση είναι να δοκιμάζετε ένα νέο λαχανικό κάθε εβδομάδα. Διαλέξτε ένα λαχανικό που δεν έχετε δοκιμάσει ποτέ πριν και ψάξτε μια νέα συνταγή για να το ενσωματώσετε σε ένα γεύμα. Εάν το κάνετε αυτό κάθε εβδομάδα, ή ακόμα και μία φορά το μήνα, θα έχετε δοκιμάσει με πολλά νέα υγιεινά τρόφιμα και συνταγές δεν γνωρίζατε ότι σας άρεσαν πριν.

Τρώτε λιγότερα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα

Τα έτοιμα φαγητά μπορεί να είναι εξαιρετικά βολικά, ειδικά όταν έχετε πολλές υποχρεώσεις, όπως δουλειά, οικογένεια και άλλες υποχρεώσεις. Αλλά τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα καθιστούν δύσκολο τον έλεγχο της πρόσληψης τροφής, γιατί είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο που είναι πολύ εύκολο να τα υπερκαταναλωθούν. Δεν υπάρχει φυσικά λόγος να σταματήσετε να τρώτε τις αγαπημένες σας τροφές, απλά προσπαθήστε να τις καταναλώνετε με μέτρο.

Τρώτε περισσότερα φυτά

Τα οφέλη από την υιοθέτηση μιας διατροφής με βάση τα φυτά —όπως η χορτοφαγική ή ο βιγκανισμός— είναι καλά τεκμηριωμένα. Για παράδειγμα, έρευνα στο Journal of Nutrition έχει δείξει ότι οι χορτοφάγοι έχουν υψηλότερα επίπεδα υγιών λιπών, αντιοξειδωτικών και αντιφλεγμονωδών ενώσεων στο σώμα τους από τους μη χορτοφάγους.

Έτσι λοιπόν η κατανάλωση μιας φυτικής διατροφής μπορεί να είναι ένας τρόπος για να ξεκινήσετε να τρώτε πιο ισορροπημένα. Απλώς φροντίστε να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας εφόσον δοκιμάσετε αυτήν την προσέγγιση, καθώς δεν χρειάζεται να γίνετε πλήρως vegan ή χορτοφάγοι για να αποκομίσετε οφέλη για την υγεία. Στην πραγματικότητα, η ευέλικτη διατροφή, η οποία είναι κυρίως χορτοφαγική αλλά περιλαμβάνει περιστασιακή ζωική πρωτεΐνη, ονομάστηκε μία από τις καλύτερες δίαιτες του 2022. Θυμηθείτε, δεν είναι «όλα ή τίποτα», διότι αυτή η προοπτική μπορεί να είναι τρομακτική και να οδηγήσει σε αποτυχία.

Ισορροπήστε το πιάτο σας

Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο μπορείτε να αρχίσετε να τρώτε πιο ισορροπημένα είναι να σκεφτείτε τι έχετε στο πιάτο σας. Για παράδειγμα τα φρούτα και τα λαχανικά είναι το θεμέλιο της διατροφής, γι αυτί και το μισό πιάτο σου θα ήταν καλό να περιέχει λαχανικά, ναζί με μία μερίδα φρούτων.

Κάντε λογικές ανταλλαγές

Αν και κανένα φαγητό δεν είναι εγγενώς καλό ή κακό, υπάρχουν μερικά που θα ήταν καλύτερο να καταναλώνονται με μέτρο. Για παράδειγμα μπορείτε να ανταλλάξετε τη μαγιονέζα με τη μουστάρδα, να χρησιμοποιήσετε λαχανικά μαζί με τα ζυμαρικά σας και να πιείτε νερό, αντί για κάποιο άλλο ρόφημα.

Μην απαρνείστε τους υδατάνθρακες και τα λίπη

Εάν υπάρχουν δύο τροφές που έχουν άσχημη φήμη, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι οι υδατάνθρακες και τα λίπη. Με τον καιρό, η πεποίθηση ότι αυτές οι τροφές είναι «κακές», έχει επικρατήσει. Αλλά αυτό δεν ισχύει. Χρειάζεστε υδατάνθρακες σε κάθε γεύμα για ενέργεια, καθώς η μείωση των υδατανθράκων οδηγεί σε λαχτάρα για ζάχαρη.

Επίσης βεβαιωθείτε ότι έχετε μια μερίδα υγιεινών λιπών όπως βούτυρο ξηρών καρπών, αβοκάντο ή ελαιόλαδο σε κάθε γεύμα. Φροντίζοντας να καταναλώνετε υγιή λίπη, θα μειώσετε τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, σκλήρυνσης των αρτηριών και εγκεφαλικού και επίσης θα μειώσετε την αρτηριακή σας πίεση, τα τριγλυκερίδια και την «κακή» χοληστερόλη. Η «καλή» σας χοληστερόλη, από την άλλη, θα αυξηθεί.