WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Κετογονική δίαιτα: Τελικά βοηθάει στο αδυνάτισμα και στη διατήρηση της απώλειας;


Τζουλιάννα Καρνέζη

3 Δεκεμβρίου 2022

Κετογονική δίαιτα: Τελικά βοηθάει στο αδυνάτισμα και στη διατήρηση της απώλειας;
pexels
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι, ακολουθούν με ευλάβεια την κετογονική δίαιτα για να χάσουν βάρος, γι αυτό και δεν θα μπορούσε φυσικά να ξεφύγει από το στόχαστρο της επιστημονικής κοινότητας.

Η κετογονική δίαιτα αναπτύχθηκε στο νοσοκομείο John Hopkins το 1920 ως θεραπεία για την επιληψία. Είναι μια διατροφή υψηλή σε λίπη και χαμηλή σε υδατάνθρακες που δημιουργεί την παραγωγή κετονών στον οργανισμό, τη λεγόμενη κέτωση. Αυτό την κάνει να διαφέρει από άλλα προγράμματα χαμηλών υδατανθράκων που επικεντρώνονται στην κατανάλωση πολλών πρωτεϊνών.

Πώς λειτουργεί η κετογονική δίαιτα;

Η δίαιτα κετο συχνά ομαδοποιείται με άλλες δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων, ενώ στην πραγματικότητα είναι είναι πλούσιο σε λιπαρά. Στην κετογονική δίαιτα, η ημερήσια πρόσληψη θερμίδων είναι συνήθως περίπου 70%-80% λιπαρά, 10%-20% πρωτεΐνες και 5%-10% υδατάνθρακες.

Μπορείτε να τρώτε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, όπως κρέας, γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά και πιο υγιεινά λιπαρά όπως το ελαιόλαδο. Δεδομένου ότι οι υδατάνθρακες είναι πολύ περιορισμένοι, τα αμυλούχα τρόφιμα όπως οι πατάτες, το καλαμπόκι, ο αρακάς και οι φακές αποκλείονται, μαζί με κάποια δημητριακά και φρούτα.

Θεωρητικά, η δίαιτα κετο λειτουργεί αλλάζοντας την καύση γλυκόζης στε καύση λίπους ως κύριο καύσιμο. Η γλυκόζη είναι το κύριο καύσιμο που χρησιμοποιεί κανονικά το σώμα σας για ενέργεια. Σε μια τυπική δίαιτα που περιέχει 45–65% υδατάνθρακες, το μεγαλύτερο μέρος που καίγεται είναι γλυκόζη.

Όταν δεν υπάρχει αρκετή γλυκόζη στο αίμα σας, το σώμα σας αρχίζει να διασπά το λίπος που τρώτε - και στη συνέχεια το λίπος του σώματός σας - σε χημικές ουσίες που ονομάζονται κετόνες, τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει ως εναλλακτικό καύσιμο. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται κέτωση.

Λειτουργεί η κετογονική δίαιτα για απώλεια βάρους;

Μερικοί άνθρωποι αναφέρουν βραχυπρόθεσμη απώλεια βάρους όταν ακολουθούν τη κετογονική δίαιτα, όπως και σε πολλές άλλες δημοφιλείς δίαιτες. Ωστόσο, οι περιοριστικές δίαιτες μπορεί να είναι δύσκολο να διατηρηθούν μακροπρόθεσμα και πολλοί άνθρωποι επαναφέρουν το βάρος τους.

Όπως θα δούμε παρακάτω, υπάρχουν επίσης πιθανοί κίνδυνοι εάν δεν δίνετε προσοχή στις τροφές που επιλέγετε.

Λειτουργεί η κετογονική δίαιτα βραχυπρόθεσμα;

Αναφέραμε πώς η δίαιτα κέτο μπορεί να σας βοηθήσει να κάψετε λίπος αλλάζοντας το καύσιμο που χρησιμοποιεί το σώμα σας από γλυκόζη σε κετόνες. Αλλά αυτή η γρήγορη απώλεια βάρους οφείλεται πάντα στην καύση του λίπους;

Εάν χάσετε βάρος με το που ξεκινήσετε για πρώτη φορά τη κετογονική δίαιτα, ένα μέρος από αυτό μπορεί να προέρχεται από την απώλεια νερού και όχι λίπους. Αυτό συμβαίνει επειδή ο αυστηρός περιορισμός των υδατανθράκων μειώνει τα επίπεδα μιας ουσίας που ονομάζεται γλυκογόνο στους μύες σας, τη μορφή αποθήκευσης της γλυκόζης.

Το γλυκογόνου περιλαμβάνει επίσης νερό. Έτσι όταν αρχίσετε να τρώτε ξανά υδατάνθρακες και να αναπληρώνετε τα αποθέματα γλυκογόνου, το βάρος του νερού θα επανέλθει.

Επίσης όπως συμβαίνει με κάθε περιοριστική δίαιτα, μπορεί να είναι δύσκολο να ακολουθήσετε τη δίαιτα κετο μακροπρόθεσμα. Η μειωμένη ποικιλία φαγητών και γεύσεων μπορεί να σας δυσκολέψει με την πάροδο του χρόνου και μόλις σταματήσετε τη κετογονική δίαιτα, συνήθως επανέρχεστε στα κιλά που είχατε χάσει.

Επιπλέον η μακροπρόθεσμη συνέχιση της κετογονικής δίαιτας μπορεί να μην είναι καλό για την υγεία σας. Μια μεγάλη ανασκόπηση άλλων μελετών διαπίστωσε ότι τα στοιχεία δείχνουν μόνο βραχυπρόθεσμα, αλλά όχι μακροπρόθεσμα οφέλη της δίαιτας κετο.

Τέλος μια ακόμη ανησυχία είναι ότι εάν ακολουθήσετε τις βασικές αρχές των υψηλών λιπαρών και χαμηλών υδατανθράκων, θα μπορούσατε να καταλήξετε να τρώτε πολλά κορεσμένα λιπαρά και αυτό μπορεί να έχει αρνητικέ επιπτώσεις στην υγεία.