WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Να τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν κόβουμε τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα


Τζουλιάννα Καρνέζη

5 Ιανουαρίου 2023

Να τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν κόβουμε τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα
pexels
Σκέφτεστε να εγκαταλείψετε τα εξαιρετικά επεξεργασμένα, συσκευασμένα τρόφιμα; Μπορεί να αντιμετωπίσετε αυτές τις αλλαγές.

Πιθανότατα έχετε ακούσει πολλές συζητήσεις για την αποφυγή τροφών υψηλής επεξεργασίας. Τι ακριβώς είναι όμως τα επεξεργασμένα τρόφιμα ;

Οποιοδήποτε τρόφιμο έχει αλλοιωθεί με κάποιο τρόπο κατά την προετοιμασία υποβάλλεται σε επεξεργασία. Τις περισσότερες φορές όταν μιλάμε για επεξεργασμένα τρόφιμα, αναφερόμαστε σε εκείνα τα συσκευασμένα προϊόντα που βρίσκονται στον διάδρομο της κατάψυξης, στο deli, ή σε εκείνα τα πρόχειρα φαγητά που κάθονται στα ράφια για μήνες.

Δεν είναι απαραίτητα όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα ανθυγιεινά. Αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις, τα τρόφιμα μπορεί να είναι πιο υγιεινά όταν καταναλώνονται στην πιο φυσική κατάστασή τους. Γιατί η επεξεργασία μερικές φορές αφαιρεί τα θρεπτικά συστατικά. Πάρτε για παράδειγμα τα εξευγενισμένα δημητριακά όπως το λευκό ψωμί ή το ρύζι. Το "εξευγενισμένο" σημαίνει ότι το πίτουρο και το φύτρο έχουν αφαιρεθεί, κάτι που επίσης αφαιρεί τις φυτικές ίνες, τον σίδηρο και άλλα θρεπτικά συστατικά.

Άλλες φορές, η επεξεργασία μπορεί να ενισχύσει τα ανθυγιεινά συστατικά προσθέτοντας περισσότερη ζάχαρη, νάτριο ή trans λιπαρά. Και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου, διαβήτη ή αύξησης βάρους .

Όμως από την άλλη μεριά είναι σημαντικό να είστε προσεκτικοί εάν θέλετε να ακολουθήσετε την καθαρή διατροφή, καθώς ορισμένες παραλλαγές μπορεί να απαγορεύσουν ολόκληρες ομάδες τροφίμων, οδηγώντας σε διατροφικές ελλείψεις. Παρόλα αυτά η μείωση της πρόσληψης τροφών υψηλής επεξεργασίας δεν είναι ποτέ κακή ιδέα.

Εάν λοιπόν επιλέξετε να αποκλείσετε τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα από τη διατροφή σας, το σώμα σας θα υποστεί κάποιες προσαρμογές. Εδώ είναι μερικά πράγματα που μπορεί να συμβούν.

Θα μπορούσατε να αισθανθείτε κόπωση ή ευερεθιστότητα

Ανάλογα με το πόσα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα τρώτε, αρχικά, μπορεί να παρατηρήσετε αυξημένη κόπωση ή ευερεθιστότητα όταν κόβετε αυτά τα είδη από τη διατροφή σας.

Για παράδειγμα, για εκείνους που καταναλώνουν πολλά γλυκά, εάν ξεκινήσουν και τα μειώνουν μπορεί να αντιμετωπίσουν πονοκεφάλους. Αλλά υπάρχουν καλά νέα: Αυτά τα συμπτώματα συνήθως δεν διαρκούν πολύ και το σώμα σας πιθανότατα θα επιστρέψει στο φυσιολογικό μετά από μια περίοδο προσαρμογής.

Μπορεί να νομίζετε ότι τα τρόφιμα είναι πολύ γλυκά ή πολύ αλμυρά

Όταν κόβετε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και αλάτι, οι γευστικοί σας κάλυκες χρειάζονται λίγο χρόνο για να προσαρμοστούν, προσθέτοντας ότι μπορεί να χρειαστούν 10 έως 15 ημέρες για να αναγεννηθούν. Και μην τα παρατάτε εάν έχετε μια οπισθοδρόμηση, απλά θέλει χρόνο.

Τελικά, αφού αφαιρέσετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα μετά από μερικές εβδομάδες, μπορεί να βρείτε τα προϊόντα με προσθήκη ζάχαρης ή αλατιού υπερβολικά γλυκά ή αλμυρά.

Το γαστρεντερικό σας σύστημα μπορεί να χρειάζεται χρόνο για προσαρμογή

Όπως και οι γευστικοί σας κάλυκες, έτσι και το στομάχι σας μπορεί να χρειαστεί χρόνο για να συνηθίσει σε μια νέα διατροφή. Για παράδειγμα, η αύξηση της πρόσληψης φυτικών ινών - ένα συστατικό που αφαιρείται συχνά κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας - μπορεί να προκαλέσει στο σώμα σας κάποια γαστρεντερική δυσφορία όπως φούσκωμα ή χαλαρά κόπρανα καθώς προσαρμόζεται στο υψηλότερο φορτίο φυτικών ινών.

Μην ανησυχείτε: η γαστρεντερική οδός σας προσαρμόζεται γρήγορα σε αυτές τις ευεργετικές αλλαγές και το έντερο σας θα είναι πιο υγιές.

Jenny.Gr
pexels

Μπορεί να χάσετε βάρος

Με την πάροδο του χρόνου, η μείωση των επεξεργασμένων τροφίμων μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος. Αφού αφαιρέσετε αυτές τις πρόσθετες θερμίδες από τα περιττά συστατικά, μπορεί να δείτε την πτώση της ζυγαριάς. Αυτή η αλλαγή του τρόπου ζωής μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος και να αποτρέψετε την παχυσαρκία.

Μπορεί να αισθάνεστε πιο ενεργητικοί και συγκεντρωμένοι

Φυσικά, μερικά από τα οφέλη της μείωσης των επεξεργασμένων τροφίμων μπορεί να τα βιώσετε σχεδόν αμέσως. Μπορεί να αισθάνεστε πιο ενεργητικοί, πιο συγκεντρωμένοι, με καλύτερη διάθεση ακόμη και να κοιμάστε καλύτερα. Επίσης το να αισθάνεστε αμέσως καλύτερα θα σας βοηθήσει να παρακινήσετε να συνεχίσετε να κάνετε ισορροπημένες διατροφικές επιλογές στο μέλλον.

Εν κατακλείδι η αποκοπή των υπερβολικά επεξεργασμένων τροφών από τη διατροφή σας μπορεί να επιφέρει πολλά οφέλη για την υγεία, βοηθώντας σας να νιώσετε περισσότερη ενέργεια, να έχετε καλύτερη διάθεση και πολλά άλλα.

Φυσικά να επισημάνω πως δεν χρειάζεται να αφαιρέσετε όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα από τη διατροφή σας για να αποκομίσετε τα οφέλη. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, δεν είναι όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα ανθυγιεινά. Προσπαθήστε να μην πέφτετε σε ακραίες παραλλαγές της καθαρής διατροφής που σας ενθαρρύνουν να εξαλείψετε ολόκληρες ομάδες τροφίμων από τη διατροφή σας.

Παρακολουθήστε τις ετικέτες των τροφίμων που αναγράφουν το νάτριο και την προστιθέμενη ζάχαρη, αλλά μη διστάσετε να τηρήσετε τις γαστρονομικές επιθυμίες σας με μέτρο. Και να θυμάστε πως αν απαγορεύετε στον εαυτό σας να απολαύσει ένα φαγητό που αγαπάς, το πιθανότερο είναι να καταλήξετε να το καταναλώσετε αργότερα σε μεγαλύτερη ποσότητα.