WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Σάλτσα σόγιας: Πώς φτιάχνεται και πώς μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας


Τζουλιάννα Καρνέζη

6 Ιανουαρίου 2023

Σάλτσα σόγιας: Πώς φτιάχνεται και πώς μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας
unsplash
Η σάλτσα σόγιας είναι πλούσια σε νάτριο, αλλά θα μπορούσε επίσης να έχει μερικά οφέλη στην υγεία.

Ρίξτε μια ματιά στα περισσότερα ντουλάπια της κουζίνας ή ψυγεία και είναι πιθανό να δείτε μια ποικιλία από καρυκεύματα - μουστάρδα, μαγιονέζα, σάλτσα barbque και σάλτσα σόγιας. Η σάλτσα σόγιας είναι ένα δημοφιλές καρύκευμα που χρησιμοποιείται στην ασιατική κουζίνα. Και παρόλο που μπορεί να μην είναι υγιεινή σε όλες τις πτυχές της, έχει συνδεθεί με ορισμένα οφέλη για την υγεία. Μάθετε πώς παρασκευάζεται η σάλτσα σόγιας, πώς μπορεί να επηρεάσει την υγεία σας και μερικές εναλλακτικές λύσεις που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε.

Πώς φτιάχνεται η σάλτσα σόγιας

Όταν σκέφτεστε τη σάλτσα σόγιας, συνήθως σας έρχεται στο μυαλό μια σάλτσα σκούρου χρώματος. Ωστόσο, υπάρχουν διάφοροι τύποι, όπως:

  • Ελαφριά σάλτσα σόγιας

  • Σκούρα σάλτσα σόγιας

  • Λευκή σάλτσα σόγιας

  • Γλυκιά σάλτσα σόγιας

  • Σάλτσα σόγιας που δεν έχει υποστεί ζύμωση

Κάθε είδος σάλτσας σόγιας ποικίλλει λόγω της ζύμωσης, θερμοκρασιών και συστατικών και έχει επίσης διαφορετικές γεύσεις. Επίσης η μέθοδος επιλογής για την παραγωγή σάλτσας σόγιας ποικίλλει ανάλογα με τη χώρα προέλευσης. Ωστόσο, παρασκευάζεται παραδοσιακά με σπόρους σόγιας, σιτάρι, αλάτι, νερό και παράγοντες ζύμωσης (μούχλα ή μαγιά). Το μείγμα αφήνεται να ζυμωθεί για οκτώ μήνες ή περισσότερο και στη συνέχεια, παστεριώνεται πριν εμφιαλωθεί.

Οι πιο γρήγορες, φθηνότερες μέθοδοι παρασκευής σάλτσας σόγιας - η οποία μπορεί να χαρακτηριστεί ως υδρολυμένη πρωτεΐνη σόγιας - είναι γενικά πιο χημικές. Οι κατασκευαστές μπορούν να χρησιμοποιούν πρόσθετα για να βελτιώσουν το χρώμα και τη γεύση. Επιπλέον, ορισμένα προϊόντα σάλτσας σόγιας έχει βρεθεί ότι περιέχουν ανεπιθύμητες ενώσεις, συμπεριλαμβανομένων γνωστών καρκινογόνων.

Σύμφωνα με ένα άρθρο του 2014 που δημοσιεύτηκε στο Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety , ορισμένες από αυτές τις ταχύτερες μεθόδους μπορούν να οδηγήσουν στην παραγωγή μιας χημικής ουσίας που ονομάζεται 3-MCPD. Αυτή η χημική ουσία έχει συνδεθεί με όγκους, στειρότητα και νεφρική βλάβη σε μελέτες σε ζώα, αλλά υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία σχετικά με τις επιπτώσεις της στους ανθρώπους.

Αλάτι και σάλτσα σόγιας

Αν και το να έχετε αλάτι στη διατροφή σας είναι σημαντικό, η υπερβολική κατανάλωση του μπορεί να οδηγήσει σε παθήσεις όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση. Ενώ η παραδοσιακή σάλτσα σόγιας είναι χαμηλή σε θερμίδες και υδατάνθρακες - λιγότερες από 10 θερμίδες και 1 γραμμάριο υδατάνθρακες ανά κουταλιά της σούπας - έχει πολύ υψηλά επίπεδα νατρίου. Μια μόνο κουταλιά της σούπας περιέχει πάνω από 900 χιλιοστόγραμμα νατρίου. Και αυτό είναι περισσότερο από το ένα τρίτο του συνιστώμενου ημερήσιου ορίου για υγιείς ενήλικες.

Επίσης εάν το σώμα σας είναι ευαίσθητο στο νάτριο, μια απότομη αύξηση του νατρίου μπορεί να προκαλέσει κατακράτηση νερού, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε φούσκωμα ή ελαφρύ πρήξιμο γύρω από τα χέρια και τα πόδια. Και με την πάροδο του χρόνου, η υπερβολική ποσότητα νατρίου μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις.

Οφέλη για την υγεία της σάλτσας σόγιας

Παρά το γεγονός ότι έχει πολύ αλάτι και νάτριο, η σάλτσα σόγιας θα μπορούσε να βοηθήσει στην προστασία της υγείας σας. Σύμφωνα με μια ανασκόπηση του Biotechnology Advances του 2019 , η σάλτσα σόγιας μπορεί να μειώσει τις ανοσολογικές αντιδράσεις, βοηθώντας άτομα που έχουν ενοχλητικές εποχιακές αλλεργίες.

Μπορεί επίσης να μειώσει την εμφάνιση της ιντερλευκίνης 6 - μιας φλεγμονώδους κυτοκίνης (Η ιντερλευκίνη 6 μαζί με το TNF-α και την IL-1 προκαλεί την οξεία φλεγμονώδη απόκριση.), σύμφωνα με μια μελέτη του 2022 που δημοσιεύτηκε στο Microorganisms . Άλλες μελέτες έδειξαν επίσης ότι η μαύρη σάλτσα σόγιας θα μπορούσε να είναι αντιοξειδωτική .

Εκτός από τη σάλτσα σόγιας, άλλα προϊόντα σόγιας που έχουν υποστεί ζύμωση έχουν επίσης συνδεθεί με οφέλη για την υγεία. Για παράδειγμα, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Nutrients το 2019 διαπίστωσε ότι το tempeh θα μπορούσε να συνδεθεί με πιο υγιή μικροβιώμα του εντέρου. Επίσης ένα άρθρο του 2019 που δημοσιεύτηκε στο Food Chemistry διαπίστωσε ότι τα προϊόντα σόγιας που έχουν υποστεί ζύμωση έδειξαν πολλά υποσχόμενα για την πρόληψη της φλεγμονής, του διαβήτη και του καρκίνου. Ωστόσο, χρειάζεται περισσότερη έρευνα.

Jenny.Gr
pexels

Άλλα ζητήματα υγείας

Η σάλτσα σόγιας, όπως και άλλα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, περιέχει επίσης σημαντικές ποσότητες ισταμίνης. Το σώμα σας απελευθερώνει ισταμίνες για να βοηθήσει στην πέψη. Απελευθερώνεται επίσης ως απόκριση σε τραυματισμό ή τις αλλεργίες. Όμως η υπερβολική ποσότητα ισταμίνης μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα όπως πονοκεφάλους, ζάλη, κνησμό, εξανθήματα και πεπτικά προβλήματα σε άτομα με δυσανεξία στην ισταμίνη. Επιπλέον, εάν είστε ευαίσθητοι ή αλλεργικοί στη γλουτένη, το σιτάρι ή τη σόγια, τότε ίσως πρέπει να αποφύγετε τη σάλτσα σόγιας.

Εάν σας αρέσει η σάλτσα σόγιας φροντίστε να επιλέγετε ποικιλίες που παρασκευάζονται με φυσικό τρόπο, όπως η σάλτσα σόγιας της Kikoman. Ωστόσο, να έχετε κατά νου ότι οι σάλτσες σόγιας μειωμένου νατρίου μπορεί να είναι ακόμα πλούσιες σε αλάτι. Οι περισσότερες εξακολουθούν να παρέχουν περίπου 600 χιλιοστόγραμμα νατρίου ανά κουταλιά της σούπας.

Εν κατακλείδι εάν η σάλτσα σόγιας χρησιμοποιείται με μέτρο, η σάλτσα σόγιας μπορεί να είναι μια νόστιμη προσθήκη στα γεύματά σας.