WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ασκήσεις για ενδυνάμωση του εγκεφάλου: Μπορούν να μας βοηθήσουν καθώς μεγαλώνουμε;


Τζουλιάννα Καρνέζη

23 Ιανουαρίου 2023

Ασκήσεις για ενδυνάμωση του εγκεφάλου: Μπορούν να μας βοηθήσουν καθώς μεγαλώνουμε;
pexels
Μπορούν οι ασκήσεις εγκεφάλου να νικήσουν τη φθορά που έρχεται με τα χρόνια;

Αν αναζητήσετε στο διαδίκτυο «ασκήσεις για την ενδυνάμωση του εγκεφάλου» θα βρείτε προτάσεις για τα πάντα, από το sudoku μέχρι το σκάκι. Θα βρείτε επίσης ειδικές εγκεφαλικές ασκήσεις ή εφαρμογές που υπόσχονται να ενισχύσουν τη μνήμη, την προσοχή και πολλά άλλα, με στόχο να σας κρατήσουν διανοητικά ευκρινείς ανεξάρτητα από την ηλικία σας. Και συχνά αυτές οι ασκήσεις ισχυρίζονται ότι υποστηρίζονται από την επιστήμη. Αλλά λειτουργούν πραγματικά;

Η απάντηση δεν είναι ούτε ναι αλλά ούτε και όχι. Οι επιστήμονες λένε ότι εξαρτάται. Μπορεί αυτές οι ασκήσεις να είναι χρήσιμες ως μέρος του γενικού συνόλου των πραγμάτων που κάνετε καθώς μεγαλώνετε, μαζί με τη σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή, τον ποιοτικό ύπνο και γενικά της καλής και ποιοτικής ζωής. Υπάρχουν πολλά που μπορείτε να κάνετε για να διατηρήσετε τη φόρμα σας και η άσκηση του εγκεφάλου μπορεί να είναι μέρος αυτού.

Τούτου λεχθέντος, πολλές εφαρμογές υπόσχονται ότι αν κάνετε τις ασκήσεις τους έστω και για λίγα λεπτά την ημέρα, θα αποτρέψει την άνοια. Όμως η πραγματικότητα είναι πιο λεπτή και περίπλοκη.

Μια μελέτη στο Advanced Cognitive Training for Independent and Vital Elderly (ACTIVE) αναφέρει κάποια οφέλη της εκπαίδευσης του εγκεφάλου για τους ενήλικες. Η δοκιμή περιελάμβανε περισσότερα από 2.800 άτομα, ηλικίας 65 ετών και άνω. Οι ερευνητές τη σχεδίασαν για να ελέγξουν εάν διαφορετικά είδη εκπαίδευσης του εγκεφάλου θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να έχουν βελτιωμένες γνωστικές ικανότητες, ανεξάρτητα από την ηλικία.

Συνολικά, τα ευρήματα έδειξαν ότι αρκετές εβδομάδες εκπαίδευσης του εγκεφάλου λειτούργησαν. Οι άνθρωποι γενικά έγιναν καλύτεροι στις δεξιότητες που στόχευε η εκπαίδευσή τους. Έτσι, όσοι εκπαιδεύτηκαν να κάνουν οπτικές αναζητήσεις γρήγορα τα κατάφεραν πιο γρήγορα. Όσοι εργάζονταν για την επίλυση προβλημάτων συνήθως βελτιώθηκαν σε αυτόν τον τομέα. Η εκπαίδευση της μνήμης οδήγησε σε κάποιες βελτιώσεις, επίσης, αν και λιγότερο συχνά.

Τουλάχιστον μερικοί άνθρωποι έγιναν καλύτεροι στο να κάνουν τα είδη των νοητικών τεστ που εξασκήθηκαν να κάνουν στη μελέτη. Αλλά, πριν τρέξετε για να ξεκινήσετε την αναζήτηση παρόμοιων ασκήσεων για τον εγκέφαλο, περιμένετε ένα λεπτό. Η μελέτη δεν βρήκε κανένα στοιχείο ότι αυτές οι βελτιώσεις στα τεστ βοήθησαν τους ανθρώπους στην καθημερινή τους ζωή. Είναι πιθανό αυτό να οφείλεται στο ότι τα άτομα στη μελέτη δεν είχαν καμία γνωστική εξασθένηση όταν ξεκίνησαν τα τεστ.

Για να μάθουν αν η εκπαίδευση θα βοηθούσε τους ανθρώπους αργότερα στη ζωή τους, οι ερευνητές επανέλαβαν τους συμμετέχοντες στην ίδια μελέτη 10 χρόνια αργότερα, όταν ήταν 82 κατά μέσο όρο. Και, υπήρχαν κάποια συγκρατημένα καλά νέα. Περίπου το 60% των ανθρώπων που είχαν εκπαιδεύσει τον εγκέφαλο τους στη μελέτη ανέφεραν ότι τα πήγαιναν εξίσου καλά ή καλύτερα με τις καθημερινές δραστηριότητες της ζωής. Ωστόσο, οι ερευνητές ανέφεραν ότι τα οφέλη ήταν μέτρια στην καλύτερη περίπτωση, πιθανώς επειδή παίζουν ρόλο πολλοί άλλοι παράγοντες.

Jenny.Gr
pexels

Γνωρίζουμε ότι η εκπαίδευση του εγκεφάλου λειτουργεί για μερικούς ανθρώπους, όμως, υπάρχει περιορισμένη κατανόηση του μηχανισμού.

Υπάρχουν επίσης κάποιες ενδείξεις ότι ορισμένα παιχνίδια μπορεί να είναι ωφέλιμα για τον εγκέφαλο, όμως αυτό δεν σημαίνει πως εάν τα παίζετε δεν θα πάθετε άνοια. Γι αυτό ίσως το καλύτερο είναι να κάνετε πράγματα που γενικά σας κάνουν να μαθαίνετε και να συμμετέχετε στη ζωή σας, όπως η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου ή μιας ξένης γλώσσας ή η ενασχόληση με δημιουργικές καλλιτεχνικές δραστηριότητες.

Αν σας αρέσουν τα επιτραπέζια παιχνίδια ή τα χαρτιά, παίξτε. Όποιες και αν είναι οι δραστηριότητες που επιλέγετε για να παραμείνετε πνευματικά ενεργοί, είναι καλό να συνεχίσετε να τις κάνετε.

Τέλος είναι σημαντικό να αφιερώσετε χρόνο και να είστε συνεπείς. Έτσι όπως εάν σταματήσετε τη σωματική άσκηση, δεν περιμένετε να παραμείνετε σε φόρμα ή να διατηρήσετε τον χρόνο τρεξίματός σας, το ίδιο ισχύει και για την άσκηση του εγκεφάλου σας.