Μετά τις low-waste εναλλακτικές, όπως οι μπάρες σαμπουάν και conditioner και οι οδοντόβουρτσες από μπαμπού, τα άνυδρα καλλυντικά είναι η νέα απάντηση της βιομηχανίας της ομορφιάς στην κλιματική κρίση. Τα προϊόντα αυτά έχουν τη μορφή πούδρας, μπάρας, ή ράβδου, δεν περιέχουν καθόλου νερό και ο καταναλωτής μπορεί να προσθέσει την απαραίτητη ποσότητα στο σπίτι, όπου αυτό χρειάζεται. Εμφανίστηκαν πρώτα στην Κορέα, αλλά κερδίζουν σταδιακά έδαφος και σε άλλες χώρες. Περίπου 12% των νέων προϊόντων προσωπικής φροντίδας του 2020 ήταν άνυδρα. Στις ΗΠΑ καλύπτουν πλέον το 23% της αγοράς και σύμφωνα με το Future Market Insights, οι πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 13,3% μέχρι το 2031.
Τα «παραδοσιακά» σκευάσματα περιέχουν 60-80% νερό, ποσοστό εξωφρενικό αν σκεφτεί κανείς ότι 844 εκατομμύρια άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε καθαρό νερό. «Η λειψυδρία είναι πολύ σοβαρό πρόβλημα» λέει ο Ben Grace, ιδρυτής της εταιρείας άνυδρων καλλυντικών SBTRCT. «Δεν είναι βιώσιμο το να συνεχίζουμε να χρησιμοποιούμε το νερό ως πρώτο συστατικό των προϊόντων περιποίησης. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα όλοι μας -οι εταιρείες, οι έμποροι, οι κατασκευαστές, οι παραγωγοί πρώτης ύλης, όλοι. Η βιομηχανία της ομορφιάς δεν μπορεί να το αποφύγει». Ακόμα και από καταναλωτική άποψη, η υψηλή περιεκτικότητα σε νερό καταλήγει να καθορίζει το βάρος και άρα την τιμή περισσότερο απ’ότι τα ενεργά συστατικά των προϊόντων.
Οι καινοτομίες στη σύνθεση συνοδεύονται συχνά και από καινοτομίες στη συσκευασία. Καθώς τα άνυδρα καλλυντικά είναι συνήθως στερεά και συμπυκνωμένα, δεν χρειάζονται πλαστικές συσκευασίες, περιορίζοντας ακόμα περισσότερο τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο. «Οι μπάρες μας έχουν μέσο αποτύπωμα άνθρακα ίσο με το 8% των προϊόντων σε μπουκάλια» λέει η Brianne West, ιδρύτρια της εταιρείας Ethique στη Νέα Ζηλανδία. Οι μπάρες σαμπουάν, conditioner, ακόμα και καθαρισμού προσώπου με έλαια της Lush είναι εδώ και χρόνια package-free. Η εταιρεία προσφέρει ακόμα εκπτώσεις σε όποιον επιστρέφει τις συσκευασίες από τα υπόλοιπα προϊόντα στα καταστήματα για ανακύκλωση, τουλάχιστον σε κάποιες χώρες. Στην αγορά κυκλοφορούν ακόμη συσκευασίες που λιώνουν όταν έρθουν σε επαφή με το νερό και δεν μολύνουν τον υδροφόρο ορίζοντα όταν καταλήξουν στην αποχέτευση.
Τα άνυδρα καλλυντικά αποτελούν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για τις εταιρείες και για όσους ενδιαφέρονται για τον αντίκτυπο των καταναλωτικών τους επιλογών. Χρειάζεται όμως προσοχή από την πλευρά των καταναλωτών και ίσως ακόμα και η θέσπιση ενός οργανισμού που θα πιστοποιεί τα water-free προϊόντα. Διαφορετικά μπορεί σύντομα να αρχίσουμε να βλέπουμε τη σήμανση «water-free» στις πλαστικές συσκευασίες εταιρειών που έχει αποδειχθεί πως κατά τα άλλα μολύνουν απρόσκοπτα τον υδροφόρο ορίζοντα.
Aκολουθήστε το jenny.gr στο google news και μείνετε ενημερωμένοι για το sustainability, το climate emergency και τα πάντα γύρω από το περιβάλλον.